در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی می توان دو نوع اقدام داشت؛ نخست؛ اقدام کوتاه مدت و قیمتی و دوم؛ برخورد بلند مدت و زیرساختی. باید گفت برای اثرگذاری اقدامات کوتاه مدت باید از گزینه های قیمت گذاری در حامل های انرژی استفاده کرد که این روش به تنهایی در مصرف بهینه سوخت پاسخگو نیست، چراکه در صورت افزایش قیمت حامل های انرژی مردم ابتدا عکس العمل نشان می دهند. آنان درمرحله اول حساس می شوند و چه بسا مصرف آنان نیز کمتر شود اما پس از مدتی به قیمت و افزایش قیمت عادت می کنند و دوباره شیوه مصرفی گذشته را دنبال خواهند کرد.
از این رو ضروری است نسبت به مصرف انرژی با دو رویکرد برخورد کنیم که یکی بحث قیمت انرژی و راهکار کوتاه مدت آن است و دیگری راهکار زیرساختی و بلند مدت است. روش دوم کاملا براساس سیاست های بهینه سازی مصرف سوخت در کشور و اصلاح الگوی مصرف سوخت تنظیم شده است.
لذا در تمام بحث های اصلاح الگوی مصرف انرژی چه در بخش انرژی و حامل های انرژی و چه در بخش استفاده از انواع ماشین آلات یا لوازم خانگی و صنایع، لازم است با توجه به همان سیاست های کلان عنوان شده در اصلاح الگوی مصرف اقدام شود و برای اجرایی تر کردن این سیاست گذاری ها هزینه های لازم نیز از سوی دولت پرداخت شود، چراکه اگر هزینه ای در این بخش پرداخت نشود این سیاست های کوتاه مدت قیمتی نیز خنثی خواهند شد.
هر چند که ما به سیاست های قیمتی و کوتاه مدت نیاز داریم اما باید در ادامه یادآور شد که استفاده از این روش به تنهایی بازگشت به سیاست های گذشته و افزایش مصرف مجدد را در پی خواهد داشت، بنابراین ضروری است تا در کنار افزایش قیمت از سیاست واقعی سازی قیمت استفاده کنیم. به عبارتی قیمت واقعی سوخت یا مصرف انرژی براساس هزینه تمام شده آن قیمت گذاری شود، چرا که در این روش ما روی زیرساخت های متمرکز خواهیم شد.
باید در نظرداشت زمانی که قیمت گذاری های واقعی صورت نمی گیرد فقط به دنبال هدف افزایش قیمت می رویم که این روش افزایش قیمت حامل های انرژی نیز تا یک میزان محدودی قابل تحمل و امکان پذیر است که اگر در ادامه به قیمت جهانی یا فوب تعیین شده در این راستا برسیم دیگر از نظر قیمتی، افزایش یا کاهش زیادی نخواهیم داشت که پس از آن ناگزیر به تبعیت از سیاست های زیرساختی در بحث قیمت گذاری حامل های انرژی هستیم. از این رو بهتر است صرفا به جای استفاده از سیاست های کوتاه مدت و قیمتی از سیاست گذاری در بخش اصلاح مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی استفاده کنیم.
در ادامه در خصوص راهکارهایی که دولت می تواند داشته باشد می توانیم به ماده 12 قانون رفع موانع تولید اشاره کنیم. در این بند از قانون این گونه عنوان شده است که یک تولید کننده یا یک مصرف کننده به هر میزانی که در مصرف سوخت یا حامل های انرژی صرفه جویی یا کاهش مصرف داشته باشد براساس همان میزان از سوبسیدهای دولتی یا تخفیف و حتی یارانه دولتی استفاده خواهد کرد.
از سوی دیگر در روش دوم پیشنهادی به دولت، استفاده از قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی گنجانده شده است که در هر دو روش پیشنهادی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت موظف به اجرایی کردن آن است که در ادامه برای انجام هماهنگی های بیشتر نیازمند برخی هماهنگی ها بین وزارت نفت با وزارت صنعت، وزارت راه و شهرسازی و محیط زیست است که در هر شکل آن پس از انجام این هماهنگی ها هر گونه پرداخت های مالی نیز باید از سوی خزانه دولت صورت بگیرد که اگر در ادامه در اجرای این قانون نیز شرکت بهینه سازی مصرف سوخت یا انرژی در اجرای بخشی از این قوانین دچار مشکل بشود ضروری است تمامی این مشکلات شناسایی و مبلغ پروژه نیز در راستای عملیاتی کردن آن پرداخت شود.
قیمت حامل های انرژی در سال ۹۶ افزایش نمی یابد
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدمهدی مفتح در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی در سال 1396 عنوان کرده بود: کمیسیون تلفیق بودجه 96 تصمیم گرفت درآمد حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها در سال آینده، معادل درآمد سال 95 یعنی همان 48 هزار میلیارد تومان باشد. او گفت: معنی مصوبه امروز کمیسیون تلفیق بودجه 96 این است که «قیمت حامل های انرژی در سال 96 نسبت به سال 95 هیچ تغییری نخواهد کرد و افزایش نخواهد یافت.»
او افزود: طی چند روز گذشته تصمیمی داشتیم مبنی بر اینکه 5درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها صرف توسعه پالایشگاه ها شود و این مصوبه نیز به معنای افزایش قیمت حامل های انرژی نیست.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: با تصمیم این کمیسیون، هیچگونه افزایش قیمتی برای حامل های انرژی همچون بنزین و گازوئیل و. . . در سال 96 نخواهیم داشت. او افزود: از دیگر مصوبات امروز ما، تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 96 است و مهم تر اینکه مالیات بر ارزش افزوده باید صرفا یکبار و آن هم از قیمت نهایی محصول دریافت شود.
مفتح گفت: بخش هزینه ای هدفمندی یارانه ها درباره میزان پرداختی یارانه نقدی در جلسات بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 افزود: قیمت حامل های انرژی در سال 96 هیچ افزایشی نخواهد داشت. مفتح گفت: در نشست کمیسیون، قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 96 تمدید شد، مالیات بر ارزش افزوده باید فقط یک بار و آن هم از قیمت نهایی محصول دریافت شود.
مشاور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران