پرسش: مدیر بازاریابی شرکتی در حوزه لوازمخانگی هستم. مدتی هست سازمان بودجهای را در راستای اسپانسرینگ در نظر گرفته است و بنده پیشنهاد کردم که فقط در یک بخش اسپانسر شویم، اما مدیر سازمان بر این باور است که باید در چند بخش اسپانسر شد و در آن سرمایهگذاری کرد و سر این موضوع اختلافنظر پیش آمده است. شما چه پیشنهادهایی دارید و براساس چه موضوعی باید این انتخابها برای اسپانسر شدن انجام شود؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی اسپانسرینگ حوزهای تاثیرگذار در بازاریابی است که در چند سال گذشته در کشورهای معتبر دنیا بسیار به آن توجه میشود و ابزاری است که سازمانها از طریق آن میتوانند هویت برند سازمان را تقویت کنند. سازمان شما باید این نکته را مورد توجه قرار دهد که اگر انتخاب مناسبی در اسپانسرینگ انجام ندهد، حتی ممکن است با زیان همراه شود و پیشنهاد میشود که حتما سازمان شما در یک حوزه برای اسپانسرینگ تمرکز کند و سعی کنید با اسپانسر شدن در یک حوزه برند سازمان را با آن رویداد گره بزنید.
البته در یک سال اول اسپانسرینگ، این موضوع ممکن است تاثیری بر فروش محصول سازمان نداشته باشد و باید به مقوله اسپانسرینگ بهصورت بلندمدت توجه داشت و روی آن سرمایهگذاری کرد. از طرفی در اسپانسرینگ این امکان وجود دارد که سازمان شما اسپانسر شدن را به مقوله مسئولیت اجتماعی وصل کند و روی رویدادی سرمایهگذاری کند که آن را بتوان در راستای مسئولیت اجتماعی تلقی کرد و اتفاقا برای مردم هم حائز اهمیت باشد.