پرسش: مدیر شرکتی با 80 کارمند هستم که شش سال است در حوزه تولید لوازم ساختمانی فعالیت میکنم. سازمان ما همواره به دنبال ایجاد فضایی جدید در بازار است. از نظر شما چگونه میتوان از نوآوری در ارزشآفرینی برای ایجاد فضای جدید در بازار استفاده کرد؟
پاسخ کارشناس: چالش ایجاد تقاضاهای جدید، دغدغه بسیاری از فعالان عرصه کسبوکار است. اگر کسبوکاری بتواند فضاهای جدیدی را برای خود در بازار ایجاد کند، آینده خود را تضمین کرده است. شرکت شما باید هر چه بیشتر روی سهم بازار تمرکز کند تا بتواند سهم بازار خود را حفظ کند اما ایجاد فضای بازار جدید هم برای شما بسیار ضروری است. نکتهای که در این موضوع نباید فراموش شود این است که هزینه جذب مشتری جدید برای سازمان شما بسیار بالاتر از هزینه نگهداری مشتریان است؛ به همین دلیل نباید به خاطر این موضوع که بازارهای جدید را میخواهید داشته باشید از مشتریان خود غافل شوید.
اگر تصمیم گرفتهاید از طریق نوآوری در ارزشآفرینی جایگاه خود را در بازار ارتقا دهید، باید در کارمندان خود ایجاد تعهد ذهنی و احساسی کنید، چون برنامه سازمان اگر از طرف کارکنان خود مورد پشتیبانی قرار نگیرد، قطعا موفق نخواهد شد. تمرکز روی کارکنان سازمان فواید خوبی را همواره برای سازمان به همراه دارد و هزینههای سازمان را بهشدت کاهش میدهد اما این موضوع مستلزم این است که به کارمندان خود بها دهید. مدیر سازمان همواره میتواند از اعتبار خود در راستای روحیه کارکنان استفاده و این موضوع را رسانهای کند که مردم مطلع شوند سازمانش چقدر به کارکنان خود بها میدهد.
بهصورت کلی برای شرکتها همواره سخت است که به چیزی دست یابند که کارکنانشان از آن حمایت نمیکنند. هنگامی که مشتریان ببینند که سازمانی به کارکنان خود بها میدهد و نظر و وجود آنها ارزشمند است، به کسبوکار توجه بیشتری نشان میدهند. اگر در مورد این موضوع اطلاعرسانی هم صورت بگیرد، قطعا روی مشتریان تاثیرات بهسزایی خواهد داشت.