پرسش: صاحب یک واحد کوچک ریختهگری فولاد هستم، ولی متأسفانه به دلیل شرایط بازار، در حال رکود به سر میبریم. با این حال قصد ورود به بازار جدید را داریم. راهکارهای جدید این کار چیست و چگونه میتوان در این زمان خاص به حیات ادامه داد؟
پاسخ کارشناس: برای ادامه حیات ضروری است که ابتدا هزینههای خود را به حداقل برسانید. فهرستی از هزینههای ماهانه خود تهیه و بررسی کنید که با حذف کدام هزینهها میتوانید همچنان به کار خود به صورت حداقلی ادامه دهید.
برای حذف این هزینهها تردیدی به خود راه ندهید. بسیاری از شرکتها برای قصور در این امر ورشکست شدهاند. مطمئن باشید در آینده وقتی بازار دوباره رونق گرفت، امکان دوباره توسعه برای شما فراهم خواهد شد. سیاست صرفهجویی در همه زمینهها را نیز از نظر دور نکنید.
مجموعهای از صرفهجوییها میتواند توان شما را برای ادامه حیات بالا ببرد. در این خصوص نیز میتوانید با تمرکز روی فعالیتهای خود راههایی برای صرفهجویی بیابید و آنها را به کار گیرید. اما در مورد ورود به بازارهای جدید باید بسیار محتاط باشید.
اگر امکان مالی دارید، یک گروه متخصص تحقیقات بازار را به کار گیرید و بازار جدیدی را که قصد ورود به آن دارید از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید. توصیه میکنیم به هیچ عنوان به بازاری که در آن تجربه و تخصص ندارید وارد نشوید. سعی کنید بازاری را هدف قرار دهید که به مهارتهایی که شما دارید نزدیک باشد. متأسفانه افراد تصور میکنند که ورود به بازاری جدید بدون تخصص و تجربه لازم بهراحتی امکانپذیر است.
این افراد جزو کسانی هستند که احتمال ورشکستگی آنها بالاست. هر حرفهای فوت و فنهای خاص خود را دارد. اگر اصرار دارید به بازاری که در آن تخصص ندارید وارد شوید، توصیه بعدی ما این است که یک شریک متخصص بگیرید. فردی که در بازار جدید فعالیت کرده و تجربه لازم را دارا باشد. به این ترتیب احتمال موفقیت خودتان را افزایش خواهید داد.