عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بناهای تاریخی ظرفیت فوقالعادهای هستند که ما قسمت اعظم آن را از چرخه صنعت گردشگری و همینطور فعالیت فرهنگی کنار گذاشتهایم و باید تلاش کنیم تا این بناها و اماکن به چرخه فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی برگردند.
حسینعلی حاجیدلیگانی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی صندوق احیا (صابتا) گفت: کشور ما در 37سال گذشته زیر آماجی از تبلیغات منفی و سوء رسانههای غربی بوده که تصویری غیرواقعی از ما را به دنیا مخابره کردهاند. متاسفانه اکنون در بسیاری از جوامع غربی اینگونه برداشت شده که ایران کشوری خشک و کاملا کویری، بدون جذابیت، با مردمانی عجیب و عقبافتاده و بدون پیشینه تمدنی قابل عرضهای در دنیا است.
نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: ما برای برونرفت از زیر آماج حملات فرهنگی نیاز داریم تا چهره واقعی خود را به دنیا نشان دهیم و جوامع دیگر را از نزدیک با پدیدههای فرهنگی و واقعیتهای اجتماعی خویش آشنا سازیم و این کار جز با جلب گردشگران به ایران امکانپذیر نخواهد بود، چراکه من معتقدم اگر فقط بتوانیم گردشگران را به ایران بکشانیم برای بقیه مسیر، یعنی تغییر تصویر منفی ساخته شده از ایران و مردم ایران کار بسیار سادهتری داریم.
وی ادامه داد: اخیرا فیلمی از یک گردشگر فرانسوی در رسانههای اجتماعی منتشر شده که نامش را گذاشته «چرا نباید به ایران سفر کرد» و در حقیقت این یک عنوان طنزگونه است، چرا که سازنده آن دلایل متعددی میآورد که ایران کشوری فوقالعاده جذاب و با فرهنگ است و در پایان هم میگوید که شاید سفر به ایران بهترین سفر عمر یک گردشگر خارجی باشد. خود سازنده این فیلم گفته که قبل از سفر به ایران تصور دیگری از کشورمان داشته و وقتی واقعیتها را از نزدیک دیده، متوجه شده که کاملا اشتباه میکرده و این فیلم کوتاه را ساخته تا دیگران درباره ایران آن اشتباه را مرتکب نشوند.
این منتخب مجلس دهم گفت: بناهای تاریخی ظرفیت فوقالعادهای هستند که ما قسمت اعظم آن را از چرخه صنعت گردشگری و همینطور فعالیت فرهنگی کنار گذاشتهایم و باید تلاش کنیم تا این بناها و اماکن به حوزه فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی برگردند.
حاجیدلیگانی با بیان اینکه «احیای بناهای تاریخی میتواند از دو جنبه به تغییر تصور ساخته از کشورمان در کشورهای غربی کمک کند»، افزود: اول اینکه بناهای فاخر ما اگر احیا شده و مورد بهرهبرداری قرار بگیرند میتوانند گستردگی و عمق تمدن غنی ما را درمعرض دید گردشگران خارجی قراردهند تا آنها متوجه شوند که نهتنها ایران دارای تمدن و فرهنگی غنی است بلکه این تمدن و فرهنگ تنها در یک یا چند شهر محدود متمرکز نشده و در جای جای ایران گسترده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: بعد از این هم بحث پوشش نیازهای صنعت گردشگری ما از طریق احیای این بناها مطرح است. به عبارتی ما میتوانیم با کمترین هزینههای ممکن مکانهای اقامتی فوقالعاده جذابی را برای گردشگر خارجی فراهم کنیم که اقامت در آن هم باعث معرفی فرهنگ ما میشود و هم یک سود و بهره اقتصادی در آن نهفته است.