پرسش: مدیر سازمانی تازه تأسیس هستم که مدتی است در حوزه IT مشغول به فعالیت شدهام و مشاوران این سازمان مدلهای کسبوکار و استراتژیهایی را تدوین کردهاند که نشان میدهد سازمان با چه برنامهای باید وارد بازار شود اما متأسفانه با اینکه مشاوران هزینههای گزافی را بابت تدوین این استراتژی و طرح کسبوکار دریافت کردند، تغییرات مشهودی در زمینه فروش سازمان حس نمیشود و مدیر واحد مالی مدتی است در این زمینه هشدار میدهد که با اینکه هزینه زیادی را سازمان بابت تدوین این استراتژیها صرف کرده اما سودآوری سازمان افزایش پیدا نکرده و در نتیجه اختلافات واحدهای مختلف با یکدیگر بر سر این موضوع بهشدت افزایش پیدا کرده است؛ در راستای حلوفصل این موضوع چه پیشنهادهایی میکنید و چه تصمیماتی باید اتخاذ شود؟
پاسخ کارشناس: این موضوع نشان از ضعف مشاوران سازمان دارد که با وجود تدوین استراتژی و مدل کسبوکار اما نتوانسته آن را اجرا و پیاده کنند و صرفاً هزینهای را بر دوش سازمان گذاشتند. با توجه به این موضوع، پیشنهاد میشود جلساتی را با مشاوران در نظر گرفته و این ضعفها و انتقادها را مطرح کرده و از آنها خواسته که بهصورت عملی این استراتژی و برنامهریزیها را پیاده کنند، چون داشتن مدل کسبو کار یا استراتژی در حد مسئلهای تدوین شده به هیچ عنوان به کار سازمان نمیآید.
از طرفی این مشاوران میتوانند از سلسله جلسات آموزشی استفاده و این مدل را در سازمان پیاده کنند، چون ممکن است در این استراتژی مواردی مطرح شده باشد که نیاز به توضیح داشته در این میان حتماً مشاوران و مدیریت سازمان باید با تکتک واحدها جلساتی داشته باشند و به تحلیل این مدل و استراتژی بپردازند، چون گویا به نظر میرسد مشاوران این سازمان بدون در نظر گرفتن شرایط تکتک واحدها این استراتژیها را تدوین کردهاند و به همین دلیل باید مشاوران بهخصوص در این مدل کسبوکار و استراتژی با جزءجزء سازمان هماهنگ باشند.