پرسش: بهتازگی کسبوکاری را به راه انداخته و آن را مدیریت میکنم که برای آینده آن ایدههای زیادی را در نظرگرفتهام. ایدههایی که برای رسیدن به آنها زمان طولانی را صرف کردهام. اما بههرحال میدانم که اجرای این ایدهها در واقعیت شاید کار راحتی نباشد. درصورت امکان راهحلهایی را برای اجرای این ایدهها عنوان کنید که با در نظر گرفتن آنها بتوانم آینده روشنی را برای کسبوکارم ترسیم کنم.
پاسخ کارشناس: شاید بتوان گفت که برای تمامی کسبوکارها ایده دادن راحتتر از اجرای آنها باشد. درواقع کسبوکارها قبل از نگارش ایدهها باید با در نظر گرفتن بازار هدف و گروه مخاطبانشان به فکر اجرای آنها باشند. چون گاهی این ایدهها برگرفته از کسبوکارهای مدرنی هستند که در بازار باثباتی اجرا شدهاند. بازاری که شاید کسبوکارهای ایرانی در کمتر مواقعی با آن روبهرو هستند. پس ایده کسبوکارهای کشورهای مدرن باید برای اجرا در کشورهای دیگر بومی شوند.
با تمام این توصیفات نکات مشترکی برای اجرای تمامی ایدههای کسبوکارها وجود دارد که در نظر گرفتن آنها میتواند به تمامی مدیران کمککنند.
یک: یکی از دلایل طراحی ایده جدید توسط کسبوکارها رسیدن به درآمد بالاتر است ولی گاهی این دلیل برای اجرا مناسب نیست، درواقع مدیران برای اجرای ایده باید انگیزه لازم جهت ارتقای کسبوکارشان در بازار را داشته باشند یعنی انگیزه دلیل مهمتری برای اجرای ایده به نسبت کسب درآمد بیشتر است.
دو: بهتر است مدیران برای شروع، ایدههای کوچکی را طراحی و به مرور زمان و بهدست آوردن موقعیت لازم آنها را گسترش دهند. باید در نظر گرفت که زاکربرگ به یکباره تصمیم به ترسیم گراف شبکه اجتماعی نگرفته است. مطمئنا او ایده کوچکی را بهخوبی و به مرور زمان گسترش داده است.
سه: علاوه براین نکات گفته شده، مدیران نباید از دزدیده شدن ایدههایشان توسط دیگران و مشتریان بترسند. درواقع مدیران بهتر است مرحلهبهمرحله مشتریان را در جریان ایدههایشان بگذارند. مدیرانی که از این روش استفاده میکنند، کمکم ایده را در ذهن مشتریان قالببندی میکنند و مجبور نیستند که برای گنجاندن همه ایده به یکبار تلاش زیادی کنند، تلاشی که در بیشتر مواقع نیز موفقیتآمیز نیست.
علاوه برموارد گفته شده نکات دیگری نیز وجود دارد که مدیران با درنظر گرفتن آنها بهراحتی میتوانند ایدههای خود را اجرا کنند.