روزانه میلیاردها نفر از کاربران اینترنت از سایت گوگل بازدید میکنند و همین ویژگی آن را تبدیل به برگ برنده تبلیغاتی در میان دیگر موتورهای جستوجو کرده است. بسیاری از کسب وکارها تمایل به تبلیغ سایت و محصولات خود در گوگل دارند.
ایده اصلی در پشت تمام این تبلیغات، قرار دادن پیام شما در مقابل بسیاری از مردم با کمترین هزینه است. حتی بهتر است اگر میتوانید برای دستیابی به افرادی که بسیار هدفمند هستند و شما میدانید که به محصولات یا خدمات شما علاقهمند خواهند بود، از روشهای ترکیبی استفاده کنید.استفاده از تبلیغات متنی در اینترنت در کنار دیگر شیوههای تبلیغ میتواند یکی از بهترین روشهای تبلیغات اینترنتی به حساب آید.
همچنین در این نوع تبلیغات با استفاده از ابزارهای گوناگون میتوان عملکرد و میزان اثربخشی تبلیغات را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. بر همین اساس، اصلاح و طراحی مجدد تبلیغات (در صورت نیاز) آسانتر خواهد بود. این در حالی است که اغلب و شاید همه انواع تبلیغات سنتی، از چنین مزیت ارزشمندی بیبهره است. به همین دلایل، بسیاری از چهرهها برای برند کردن خود و رساندن صدای خود به گوش مخاطب رو به روشهای آنلاین میآورند و سایت گوگل یکی از بسترهایی است که زیرساخت لازم برای انجام این کار را دارد.
پست مستقیم دیدگاهها
این سایت به تازگی از ویژگی موتور جستوجوی خود برای جامعه هدفی خاص استفاده کرده و امسال از ابزار جدیدی برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا پرده برداشته است. این شرکت یک ابزار جدید در اختیار کاندیداهای ریاست جمهوری گذاشت تا به وسیله آن بتوانند پستهای تبلیغاتی خود را درباره برنامهها و دیدگاههایشان مستقیما در گوگل پست کنند و کاربران آن را در نتایج جستوجوی گوگل ببینند. همچنین افرادی که کمپینهای تبلیغاتی افراد کاندیدا را ندیدهاند، بتوانند از محتوای کامل آن در سایت گوگل مطلع شوند.
برای مثال اگر یکی از کاندیداها در کمپین خود سخنی بگوید که دیگری آن را رد کند، میتواند از طریق این پلتفرم آن پیغام را به فرد مورد نظر برساند. برای دیدن همه این تبادلنظر و کل کلهای میان داوطلبان ریاست جمهوری کافی است عبارت مناظرات فاکس نیوز را به انگلیسی سرچ کنید تا پاسخ کاندیداها به یکدیگر را دریابید. گوگل امیدوار است با این ویژگی تبلیغاتی به روز خود بتواند به رأیدهندگان در انتخاب گزینه آگاهتر کمک کند و زمین بازی را برای افراد کاندیدا هموارتر سازد.
ابزار تجاری - سیاسی
بدین ترتیب گوگل، ویژگی موتور جستوجوی خود را برای این قشر به ابزاری تجاری- سیاسی تبدیل کرده و کاندیداها میتوانند از آن استفادههای تبلیغاتی کنند. همچنین گوگل این ابزار را به گروههایی از کسب وکارهای مشهور نیز پیشنهاد داده است. مسئولان این سایت این ابزار پستگذاری خود را یک ویژگی جدید آزمایشی دانسته و میگویند قصد دارند در آیندهای نزدیک آن در اختیار دیگر سازمانها و شرکتهای بزرگ نیز قرار دهند.این ابزار جدید آگهی نیست، بلکه ویژگیای برای تشویق کسبوکارها برای کسب امتیاز در رتبهبندی گوگل است.
البته این ویژگی قرار است در آینده دستخوش تغییراتی نیز شود. مسئولان اجرایی این ابزار جدید عقیده دارند که ما در حال آزمایش این ابزار هستیم و نمیخواهیم شبیه به گوگل پلاس باشد. در حال حاضر آن را با کاندیداهای ریاست جمهوری شروع کردیم و در بازههای زمانی دیگر در اختیار گروه کسب وکارهای کوچک نیز قرار میدهیم. برای مثال یکی از شرکتهایی که در این مورد علاقه نشان داد، شرکت جواهرات بوفالو بود که برای تبلیغات جواهرات خود از این ابزار استفاده کرد.
افزایش درآمد بالقوه
این ابزار میتواند یک مزیت تبلیغاتی خوب برای افزایش جریان درآمد بالقوه برای گوگل و همچنین کسبوکارهایی باشد که سعی در جلب توجه مشتریان دارند، کسبوکارهایی که گوگل همیشه آنها را تشویق به بهبود محتوا برای بالا بردن رتبه در موتورهای جستوجوی خود کرده است. نکته جالب اینکه این ابزار کاملا متفاوت با گوگل پلاس است که به برندها نیز اجازه میدهد محتوای تبلیغاتی خود را منتشر کنند.
پیش از این نیز گوگل در انتخابات سالهای قبل کانالهای سیاسی را در یوتیوب در اختیار کاندیداها قرار داده بود تا به واسطه آن کمپینهایشان را ترویج داده و تبلیغات خود را به راحتی به گوش مردم برسانند. این روش میتواند روشی مناسب برای برند کردن چهرههای سیاسی و تقویت پرسونال برند این افراد باشد که بهصورت سریع و آنلاین در اختیار طیف وسیعی از مخاطبان قرار گیرد.
ارتباط با نویسنده: hoda.rezaeii@yahoo.com