دوشنبه, ۵ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Mon, 25 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
ناظران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به 21 استان می‌روند

آیا خدمات گردشگری بهبود می‌یابد؟

9 سال پیش ( 1393/10/8 )
پدیدآورنده : مینو گله  

بازرسی‌هایی در طول سال توسط ناظران استانی به همراه مسئولان ارشد اداره‌های کل استان‌ها  از مراکز گردشگری انجام می‌شود. این نظارت‌ها شامل خدمات ارائه شده از سوی تمام تاسیسات و مراکز گردشگری شامل دفاتر خدمات مسافرتی، مراکز اقامتی، پذیرایی و بین‌راهی می‌شود. اما چه تمهیداتی به بهتر انجام شدن این نظارت‌ها کمک می‌کند؟

یکی از فعالان میراث فرهنگی با بیان اینکه نظارت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک اقدام ضروری از جانب این سازمان متولی است، به «فرصت امروز» می‌گوید: چیزی که در حوزه نظارتی سازمان باید مورد توجه گیرد، واقعیت است. امین طباطبایی توضیح می‌دهد: مسئله این است که ناظران الان برای نظارت به استان‌ها سرکشی می‌کنند، در صورتی که واقعیت این است که مجموعه تاسیسات گردشگری در زمان‌هایی تحت فشار و اوج کاری هستند.

مدیر خانه فرهنگ جاودان، NGO فعال در استان فارس با بیان اینکه ممکن است برخی خدمات‌دهندگان گردشگری در زمان نظارت ظاهر‌سازی کنند و ناظران سازمان باید به این مسئله هم توجه داشته باشند، ادامه می‌دهد: به نظر من NGO‌ها به واسطه حضور و فعالیت‌شان در طول سال و ارتباطاتی که با یکدیگر دارند در زمینه ارزیابی تاسیسات گردشگری می‌توانند به سازمان کمک کنند. وی توضیح می‌دهد: ما در طول سال بازدیدها و برنامه‌هایی داریم که می‌توانیم گوشه چشمی هم به کیفیت تاسیسات گردشگری داشته باشم و مهم‌تر از همه اینکه می‌توانیم این کار را رایگان و بدون هیچ هزینه‌ای انجام دهیم، در حالی که سازمان میراث فرهنگی برای نظارت باید برنامه‌ریزی و هزینه زیادی متحمل شود. طباطبایی معتقد است NGO‌های دوستدار میراث فرهنگی خیلی خوب می‌توانند در رفع تخلفات در خدمات گردشگری دوشادوش سازمان باشند. 

سازمان از انفعال خارج شود

نظارت سازمان سطحی و پیش پا افتاده است. این مطلب را مدیر انجمن جوانان سپید پارس می‌گوید. علیرضا صادقی امیری معتقد است: ناظران عموما مسائلی را ارزیابی می‌کنند که شاید بخش کوچکی از مسائلی مورد توجه گردشگران باشد. این فعال میراث فرهنگی در استان مازندران به «فرصت امروز» می‌گوید: من شاهد نظارت برای متل‌های کنار دریا بودم، متل‌هایی که شاید مجوزشان را از میراث فرهنگی نداشته باشند، اما فرم‌هایی که آنها ارزیابی‌شان را براساس آن انجام می‌دادند، به نظرم سوال‌هایی بود که شاید همه آن به گردشگر ارتباط نداشته باشد.

 

او توضیح می‌دهد: تعداد گردشگردر زمان‌های مختلف سال و غیره در صورتی‌که آنها باید میزان رضایت گردشگر را هم مد نظر داشته باشند.  مدیر خانه فرهنگ جاودان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را متولی و مسئول واقعیت بهبود خدمات گردشگری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: هتل‌ها، متل‌ها، اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها و غیره همه و همه عموما از سازمان میراث فرهنگی مجوز ندارند و برخی از وزارتخانه‌های دیگری مجوز گرفته‌اند، در حالی که نظارت درستی روی آنها انجام نمی‌شود.

این دوستدار میراث فرهنگی توضیح می‌دهد: در کنار این اقامتگاه‌ها و ارائه‌دهنده خدمات گردشگری زائر پذیرها، محل‌هایی هم برای اقامت مسافران و زدن چادر از طرف شهرداری شهرهای‌کلان در تعطیلات نوروز و توسط ستاد تسهیلات سفر ایجاد می‌شود که نظارت آنها هم مهم است. 

صادقی امیری با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی در ارتقای خدمات گردشگری باید بیشترین نقش را در مسئولیت و نظارت داشته باشد، ادامه می‌دهد: سازمان و وزارتخانه‌های مختلفی ممکن است در ایجاد خدمات گردشگری دخیل باشند اما آنچه ضروری و لازم به نظر می‌رسد و با توجه به اینکه سازمان دبیر ستاد تسهیلات نوروزی است، باید از انفعال خارج شده و بالاترین مقام ناظر بر خدمات این سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها باشد. 

مسئله دیگری که این دوستدار میراث فرهنگی به آن اشاره دارد، تعریف سازمان از نظارت بر این‌گونه خدمات است. او می‌گوید: با احترامی که برای همه ناظران قائل هستم، می‌خواهم بگویم هنوز مشخص نیست سازمان چه هدفی برای نظارت دارد. من وقتی ناظران را می‌بینم از خودم می‌پرسم آیا هدف صرفا پر کردن فرم و انجام وظیفه است. در صورتی که انتظار دارم الان که بدنه مدیریتی سازمان بهترین بدنه در سال‌های اخیر است به تخلفات و اشتباهاتی که نوک پیکا ن انتقادها را به سوی سازمان می‌چرخاند، حساس‌تر باشد. 

به گزارش «فرصت امروز» 16 گروه نظارتی در طول دو ماه آینده خدمات گردشگری را در استان‌های هرمزگان، فارس، بوشهر، خراسان رضوی و جنوبی، اصفهان، چهارمحال‌و‌بختیاری، یزد، زنجان، مرکزی و تهران ارزیابی خواهند کرد. 

مرتضی رحمانی موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی که با ناظران اعزامی داشته از آنها خواسته است تا برای ارزیابی خدمات ارائه شده به گردشگران و مسافران تمام تلاش‌شان را به کار گیرند و نصب نرخ ارائه خدمات، دارا بودن مجوزهای لازم، کنترل قراردادها، بررسی تعهدات تورهای مسافرتی، مدیریت نیروی انسانی، کیفیت و کمیت خدمات، بهداشت و امکانات موجود در تاسیسات و مراکز گردشگری را براساس دستورالعمل‌ها مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BloqvLX6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه