به حقایق ناراحتکننده خوش آمدید. حقایق ناراحتکننده نام یکی از سریالهای فرهنگی تبلیغی آنکوایت فیلم ساخته انگلستان است که این بار با شعار خوشامد گویی به حقایق ناراحتکننده بیننده را تشویق و البته کنجکاو به دیدن و دانستن میکند. گوینده با بیان اینکه خودش آدم راحتی است ما را دعوت به دیدن سه سناریوی مختلف میکند. مردی که مواد مخدر را با لذت میکشد، رفتن به آرایشگاه برای لاک زدن و خوردن یک غذای دریایی خوشمزه. سپس میپرسد که فصل مشترک همه این قصهها چیست؟ پاسخ احساس راحتی و راحت بودن است. سپس تیزر وارد فضاهای دیگری میشود.
کودکان کار، خشونتها علیه زنان خیابانی و جادوی سیاه. سپس سؤال میکند که در میان خشونتهای جسمی، زندانی بودن و بردهداری (جادوی سیاه)کدام کارآمدتر است. پاسخ جادوی سیاه است. تبلیغ به ما نشان میدهد موادی که مرد صحنه اول با لذت دود میکند از به بردگی گرفتن کودکان به دست میآید و ماهیگیران تحت فشار بردگی کارفرمایان هستند.... چند نفر برده هستند؟ چند زن خیابانی؟ چند نفر قربانی خشونت جسمی؟ چند قتل؟ حالا گوینده از ما میپرسد آیا شروع به احساس ناراحت بودن کردهاید؟ و خودش میگوید شما باید احساس ناراحتی کنید. و سپس وارد تلاش افراد دولتی که از بردهداریهای مدرن گفتهاند میشود و تلاش روزنامه ساندیتایمز برای افشای این حقایق.
آنکوایت فیلم ابتدا ظاهر خوش آب و رنگ زندگی را به ما نشان میدهد و البته با نحوه پرسیدن گوینده که تا چقدر احساس خطر میکند حضور خطر را هشدار میدهد. از سه سناریوی اولی که فیلم نشان میدهد بیشک تنها بوی غریب خوشبختی و لذت به مشام میرسد. انتخاب سه سناریوی اولیه هوشمندانه است. لحظاتی که با وجود اخطار قبلی ما اساساً فکر نمیکنیم که میتواند خطری در دل آن نهفته باشد و تنها حس خوب خوشبختی را اعلام میکند اما دقیقا در پشت صحنه همین خوشبختیهای غریب است که خشونتهای غریبی جریان دارد که تبلیغ، آن را بردگی مدرن میخواند و ما را به عدم احساس راحتی دعوت میکند.
تیزر عامدانه قصد دارد احساس ناراحتی را ایجاد کند، پشت صحنه ظاهر فریبنده را که با تلاش بسیاری چیده شده تا در پس آن بردگی مدرن به کارش ادامه دهد افشا کند و تأثیرگذار باشد.
* کارشناس تبلیغات