آلدی، شرکت آلمانی مالک بزرگترین شبکه فروشگاههای زنجیرهای در اروپا است که به دو بخش بزرگ آلدی جنوبی و آلدی شمالی تقسیم میشود و بر حسب نام، نیمه شمالی و جنوبی کشور آلمان را پوشش میدهند. موسس این شرکت کارل آلبرشت (دهمین فرد ثروتمند جهان) است، که با کمک برادر کوچکترش تئو آلبرشت، این شرکت را در سال ۱۹۱۳ تاسیس کرد. این شرکت، هماکنون بیش از ۸۲۰۰ شعبه در کشورهای مختلف جهان دارد. مهمترین رقیب شرکت آلدی، فروشگاه زنجیرهای لیدل است. این فروشگاه زنجیرهای به خوبی توانست ركود اقتصادی اخیر دنیا را پشت سر بگذارد.
ایده فروشگاهی برمبنای تخفیف
پدر كارل و تئو آلبرشت ابتدا بهعنوان یك كارگر معدن و سپس بهعنوان دستیار نانوایی مشغول كار شد. مادرشان صاحب یك خواربارفروشی كوچك، در محله كارگران «شانه بِك» بود. تئو نزد مادرش به شاگردی پرداخت، درحالی كه كارل در یك مغازه پخت غذاهای آماده مشغول به كار شد. كارل همچنین طی جنگ جهانی دوم در ارتش آلمان مشغول خدمت شد. پس از پایان جنگ جهانی دوم در سال 1946، این دو برادر كسب و كار مادرشان را به دست گرفتند. این دو برادر ایدهای داشتند كه در آن زمان بسیار جدید بود. آنها حداكثر میزانی را كه بهطور قانونی میتوانستند از قیمت كالا قبل از فروش كم كنند (یعنی 3 درصد) بهعنوان تخفیف در نظر میگرفتند.
این در حالی بود كه پیشگامان بازار آن دوره كه اغلب نیز با هم همكاری داشتند، مشتریان را برای دریافت تخفیف ملزم به جمعآوری برچسبهای تخفیف میكردند تا پس از جمعآوری و ارسال آنها بتوانند مقداری از پولشان را پس بگیرند. برادران آلبرشت همچنین كالاهایی را كه خوب به فروش نمیرفتند از لیست فروشگاهشان حذف میكردند. به علاوه آنها با عدم انجام تبلیغات و تا جای ممكن كوچك نگه داشتن اندازه فروشگاههایشان، هزینهها را كاهش میدادند.
تقسیم شرکت به دو بخش شمالی و جنوبی
زمانی كه دو برادر در سال 1960 شركت را به دو بخش تقسیم كردند، همه فكر میكردند كه آنها ورشكست خواهند شد، در حالیكه در همان زمان آنها مالك 300 فروشگاه و درآمد سالانه 90 میلیون (به پول رایج آلمان در آن زمان) بودند. كارهای فروشگاه آلدی بین دو برادر تقسیم شد، به این شكل كه كارل كنترل بخش سودآورتر آلدی «سود» (جنوب) و برادرش تئو كنترل آلدی «نورد» (شمال) را به عهده گرفتند. گروه آلدی شمال در حال حاضر شامل 35 شعبه مستقل منطقهای با حدود 2500 فروشگاه و گروه آلدی جنوب شامل 31 كمپانی با 1600 فروشگاه هستند. آلدی شمال مختص بازارهایی چون بازار بلژیك، هلند، لوكزامبورگ، فرانسه، اسپانیا، پرتغال و دانمارك است. آلدی جنوب هم بازارهای ایالات متحده آمریكا، استرالیا، بریتانیا، ایرلند، سوییس، اسلوونی و غیره را پوشش میدهد.
آفره ای خاص به مشتریان و تخفیفهای ویژه
علاوه بر محصولات متداول، آلدی هر هفته پیشنهادهای خاصی هم برای مشتریانش دارد که شامل محصولات گرانتر از قبیل ابزارها، لوازم الکترونیک، کامپیوتر و... است. آیتمهای تخفیف آن هم شامل پوشاک، اسباب بازی، گل و کادو است. آلدی عمدتا برندهایی را که برای بیشتر مردم محبوب است، در سبد آنها قرار میدهد.
بسط فروشگاهها در سراسر دنیا
در اکتبر 2013 این فروشگاه سه هزارمین فروشگاهش را در بریتانیا افتتاح کرد. از اولین فروشگاه الدی در بیرمنگام در سال 1990، این شرکت رشد زیادی در بریتانیا داشته است، درحالیکه قبلا این شرکت نقش کمرنگی در این ناحیه ایفا میکرد و سهم فروشگاههایش در آنجا کمتر از 3.6 درصد بود. همچنین میزان رشد این فروشگاهها در قاره استرالیا نیز چشمگیر بود. همچنین در همان سال این شرکت پذیرفت که در لازانیاهای منجمد و محصولات اسپاگتیاش 30درصد گوشت اسب استفاده شده است. که این برخلاف ادعای آنها در تبلیغات به استفاده از گوشت گاو در این محصولات بود و بدین ترتیب قرارداد و ارتباطش را با شرکت تامینکننده این محصول خاتمه داد.