آمیخته بازاریابی برای شرکتهایی که از بازاریابی چند سطحی استفاده میکنند عاملی کلیدی است و در واقع هر شرکت با توجه به هر بعد از آمیخته بازاریابی میتواند به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. منظور از آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزا باید یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود. حال طراحی و توسعه آمیخته بازار از وظایف اصلی مدیر بازاریابی است و در واقع هنر او است. ترکیب عناصر بازاریابی مجموعهای از ابزارهای بازاریابی است که سازمان برای نیل به اهداف بازاریابی خود در بازار هدف از آنها استفاده میکند.
آمیخته بازاریابی مجموعهای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت با در هم آمیختن آنها سعی در پاسخگویی به بازار هدف میکند. به عبارت دیگر آمیخته بازاریابی دربرگیرنده همه فعالیتهایی است که شرکت میتواند با انجام آنها بر میزان تقاضای محصولاتش اثر بگذارد. آزمایش یا تست محصولات یکی دیگر از عناصر آمیخته بازاریابی است. شرکتهای تولیدکننده همیشه میخواهند در تمام زمینههای تجاری خود و نه فقط کالا یا خدماتشان از نتیجه مطلع باشند. شرکتهایی که از بازاریابی چندسطحی استفاده میکنند نیز از این امر مستثنا نیستند.
در رابطه با این شرکتها، توقعات مشتریان بالا است و برای همین بالا بودن توقعات یا انتظارات است که شرکتها موظفند تضمینها یا گارانتیهای طولانیتری بدهند. به همین دلیل کیفیت کالا یا خدماتشان را بالا میبرند که بتوانند چنین تضمینهایی را بدهند و این با توجه به بازخوردی که به طور مداوم از مشتریانشان دارند و خصوصا با توجه به شبکه توزیع موجود باعث میشود که هزینههای مرتبط با آزمایش یا تست کالا و خدمات و در نهایت کل سیستم توزیع پایین آید. انجام تستهای كنترل كیفی هنگام تولید و پس از آن، این شرکتها را به داشتن یك محصول با كیفیت و ارتقای روزافزون آن رهنمون میسازد. نبودن یا متغیر بودن كیفیت تستهای گوناگون تاثیر مستقیم بر كیفیت محصول خواهد داشت. انجام تست و رسیدن به كیفیت قابل قبول توسط تستهای گوناگون تا حد بسیار زیادی شرکتها را از صدمات مالی و اعتباری ایجاد شده پس از تولید مصون خواهد داشت.
پس از انتخاب محصول جدید، قدم بعدی آزمایش آن در بازار است. با بازاریابی آزمایشی شرکتها میتوانند بررسی کنند آیا محصول از نظر فنی و تجاری مناسب است و اینکه مشتریان هدف ما تا چه حد مشتاق به استفاده از این محصول هستند.
از بازاریابی آزمایشی میتوان برای ارزیابی محصولات و خدمات قابل ارائه به مشتریان و نیز سازمانها استفاده کرد. به طور مثال برای آزمایش محصولات پیشنهادی برای مصرفکنندگان میتوان اجازه داد بعضی از مشتریان رایگان از محصول ما استفاده کنند. سپس محصول را دوباره و با قیمت کمی کمتر از محصول رقیب ارائه کنند و سپس مشاهده شود که چند نفر از مشتریان محصول ما را انتخاب میکنند و از این طریق میزان رضایت آنها سنجیده شود.
یا اینکه از تعدادی از خریداران واجد شرایط در ارتباط با ترجیحات آنها در مورد محصول سوال شود. سپس از آنها بخواهیم که به چند آگهی تبلیغاتی ویدئویی یا تبلیغات چاپی در مورد محصولات مشابه نگاه کنند. سپس آنها را آزادانه به مغازه بفرستیم و بررسی شود که چه تعداد از آنها محصول ما را خریداری میکنند. با استفاده از این روشها و بسیاری از روشهای خلاقانه دیگر میتوان چگونگی فروش محصول را تا حد بسیار خوبی بررسی کرد.