آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که پس از پایان اوج شیوع ویروس کرونا، شاهد چه تغییراتی در جهان خواهیم بود؟ اگرچه در این رابطه صحبت های مختلفی به میان آمده است، با این حال بررسی وضعیت سایت کسب و کارهای کوچک بدون شک یک مورد جدید محسوب می شود. در این رابطه قصد داریم تا پنج تغییر مهم را با هم بررسی کنیم.
1-همه گیر شدن استفاده از سایت
اگرچه در حال حاضر بسیاری از کسب و کارهای کوچک برای خود سایت ندارند، با این حال در دوران پساکرونا وضعیت کاملا متفاوت شده و تنها برندهایی شانس موفقیت را خواهند داشت که سایتی را برای خود ایجاد کرده باشند. درواقع ویروس کرونا باعث شده است تا وارد جهانی شویم که انتظار می رفت چند سال دیگر شاهد آن باشیم. با توجه به این امر که در شرایط قرنطینه خانگی، خرید آنلاین گزینه بسیار مناسبی بود و آمارها نیز حاکی از موفقیت آمیز بودن آن است بعید است که دیگر فردی تمایل به خرید از طریق شیوه های رایج داشته باشد. به همین خاطر اگر از همین امروز به دنبال ایجاد سایتی برای خود نباشید، محکوم به نابودی خواهید بود. این روند ممکن است در کشورهای مختلف، شیب متفاوتی را داشته باشد.
مطلب مرتبط: چگونه امنیت سایبری کسب و کارهای کوچک را ارتقا دهیم؟
برای مثال ممکن است در کشورهای آلمانی اگر به این اقدام توجه نداشته باشید، امکان ادامه فعالیت حتی برای چند هفته نیز ممکن نباشد، با این حال برای یک کشور آسیایی فقیر، احتمالا این روند کندتر خواهد بود. با این حال اتفاق افتادن این امر حتمی بوده و لازم است تا از امروز خود را در برابر این اتفاق ایمن کنید. درواقع جهان به سمتی در حال حرکت است که حتی احتمال انقراض شیوه خرید مستقیم وجود دارد.
2-تنوع بیشتر در فروش آنلاین
در حال حاضر اکثر فروش آنلاین به شیوه پرداخت قبل و یا بعد از تحویل محصول انجام می شود، با این حال در دوران پساکرونا با توجه به این امر که رقابت در عرصه فوق افزایش پیدا می کند، ضروری است تا تنوع بالاتری را ارائه کنید. برای مثال امکان پرداخت اقساطی، یکی از این موارد محسوب می شود. همچنین باید شاهد افزایش چشمگیر جذابیت بصری سایت ها باشیم. در نهایت شاهد رونق دوره های آنلاین امنیت شبکه خواهیم بود. علت این امر به این خاطر است که با افزایش توجه برندها به ایجاد سایت، بدون شک ضرورت حفظ امنیت نیز تشدید شده و شاهد حملات بیشتری از سوی هکرها خواهیم بود. تحت این شرایط اگر اطلاعات لازم را نداشته باشید، همواره با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد.
3-فاصله گرفتن از تک فعالیتی
اگرچه در حال حاضر وجود یک سایت برای مشاهده و خرید آنلاین، کافی به نظر می رسد، با این حال در دوران پساکرونا، شما باید اقدامات متنوع تری را داشته باشید. در این رابطه تولید محتوا الزامی ترین اقدام محسوب خواهد شد. درواقع ضروری است که قبل از تلاش برای فروش محصول، احساس نیاز را در مخاطب هدف به وجود آورده باشید. در غیر این صورت با نرخ فروش بسیار کمی مواجه خواهید شد. همچنین شما باید امکان کاهش و یا افزایش قیمت محصول را داشته باشید تا امکان جذب تمامی قشرها امکانپذیر باشد.
4- الزامی شدن تعامل دوطرفه
اگر تا به امروز با مشتریان خود تنها یک رابطه اقتصادی را داشته اید آنها مشاهدهکننده اقدامات شما بوده اند، ضروری است تا این سیاست را سریعا تغییر دهید. درواقع مشتری حال حاضر تنها به برندهایی وفادار خواهد ماند که ارتباطی عمیق میان آنها شکل گرفته باشد. در این رابطه ضروری است تا افراد را با خود درگیر کنید. برای مثال ایجاد مسابقات و پوشش آن در سایت رسمی، یکی از ساده ترین این موارد محسوب می شود. بدون شک در این زمینه به هر میزان که خلاقیت بالاتری را داشته باشید، نتایج بهتری را نیز به دست خواهید آورد.
5- توجه همگانی به طراحی حرفه ای سایت
تمامی سایت ها نیاز دارند تا طراحی درستی را داشته باشند که نظر کاربران گوشی های تلفن همراه را نیز به سمت خود جلب کند. درواقع اگر تا به امروز به دنبال کاهش هزینه های طراحی سایت خود بوده اید، لازم است تا نگاه خود را تغییر داده و تنها موارد حرفه ای را مورد توجه قرار دهید. پیشبینی می شود که پس از پایان دوران کرونا، شاهد پیشرفت هایی نه تنها در ظاهر سایت ها، بلکه امکانات و طراحی آنها نیز خواهیم بود.
مطلب مرتبط: امنیت سایبری مهم ترین مولفه کسب و کارهای اینترنتی
در نهایت توصیه می شود که با توجه به مشخص نبودن زمان دقیق کنار رفتن کرونا، بهتر است تا از فرصت حال حاضر، برای ایجاد تغییرات لازم استفاده کرده و زمان را از دست ندهید. این امر کمک خواهد کرد تا پس از طی کردن این دوره سخت، امکان حضوری قدرتمندانه تر را داشته باشید.