فعالیت در حوزه کسب و کار همیشه همراه با محدودیت های مالی است. این امر برای کسب و کارهای کوچک دردسرهای بسیار زیادی به همراه دارد. نخستین تاثیر محدودیت مالی بر روی کسب و کارهای کوچک ناتوانی در زمینه پیگیری بسیاری از امور مانند برندهای بزرگ است. شاید مهم ترین بخش سرمایه گذاری برندهای بزرگ در عصر کنونی بخش امنیت سایبری باشد. امروزه اغلب برندها فعالیت قابل توجهی در حوزه آنلاین دارند. این امر شامل تلاش برای فروش محصولات در شبکه های اجتماعی و فروشگاه های آنلاین در کنار انتقال فرآیندهای مالی به این حوزه است، با این حساب روز به روز فرآیندهای بیشتری در حوزه کسب و کار به دنیای آنلاین انتقال پیدا می کند. نکته مهم در این میان شیوه تامین امنیت سایبری کسب و کارمان است. بسیاری از برندها در طول سال های اخیر به دلیل ضعف سیستم امنیت سایبری شان با تهدیدهای گسترده مواجه شده اند. بنابراین مشاهده سرمایه گذاری های عظیم برندها در این حوزه تعجببرانگیز نخواهد بود.
کسب و کارهای کوچک در عرصه کنونی تجارت نیازمند امنیت آنلاین هستند. این امر درست به اندازه برندهای بینالمللی برای کسب و کارهای کوچک دارای اهمیت است. اشتباه برخی از مدیران درز اطلاعات کسب و کارشان است. به این ترتیب پیش از وقوع حادثه ای شخص به ارتقای سطح امنیت سایبری شان فکر هم نمی کنند.
مهم ترین چالش کسب و کارهای کوچک در زمینه ارتقای امنیت سایبری کسب و کارشان مربوط به هزینه های جاری در این زمینه است. بسیاری از برندها به دلیل مشکلات مالی یا بودجه محدود در عمل از ارتقای امنیت سایبری شان صرف نظر می کنند. هدف اصلی در این مقاله بررسی الگوهای ارتقای امنیت سایبری کسب و کار بدون نیاز به صرف هزینه های فراوان است بنابراین در ادامه به بررسی هفت راهکار تاثیرگذار برای کسب و کارهای کوچک در این زمینه خواهیم پرداخت.
مطلب مرتبط: امنیت سایبری مهم ترین مولفه کسب و کارهای اینترنتی
1. کسب آموزش های باکیفیت و رایگان
ارتقای امنیت سایبری کسب و کار در فضای آنلاین نیازمند کسب مدارک بالا و صرف هزینه های چند میلیون دلاری نیست. برخی از سرقت های قابل توجه یا درز اطلاعات مهم با انجام چند کار ساده غیرممکن خواهد شد. مشکل اصلی در این میان عدم آگاهی اغلب صاحبان کسب و کار از ماهیت اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع اتفاقات خاص است. خوشبختانه امروزه برخی از آموزش های کاربردی در فضای آنلاین در قالب وبینار برگزار می شود. نکته جالب اینکه اغلب وبینارهای موردنظر نیازمند پرداخت هیچگونه هزینه ای نیست. اگر اندکی در سطح اینترنت و در سایت های تخصصی امنیت سایبری جستوجو کنید، امکان دستیابی به اطلاعات کاربردی وجود خواهد داشت. نکته مهم در این میان توجه به اهداف اصلی برندمان در زمینه ارتقای امنیت سایبری است.
اگر ما نسبت به دریافت آموزش های دلخواه به طور هدفمند اقدام نکنیم، به زودی با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. مشکل اصلی دریافت حجم وسیعی از اطلاعات بدون افزایش مهارت مان در حوزه ای خاص است بنابراین پیش از اقدام برای یادگیری نکات تازه یا شرکت در کلاس های آنلاین به زمینه تخصصی و نیازهای کسب و کارتان توجه کنید.
برخی از موسسات حرفه ای در زمینه امنیت سایبری بخش قابل توجهی از اطلاعات پایه ای را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند. مهم ترین موسسه های فعال در این زمینه به شرح ذیل هستند:
• موسسه امنیت سایبری اسپرینگ بورد
• موسسه آموزش و تمرینات رایگان سایبری
• موسسه خدمات امنیت سایبری SANA
• کتاب های الکترونیکی امنیت سایبری موسسه اوریلی که به صورت رایگان منتشر می شود
بسیاری از کارآفرینان نسبت به یادگیری نکات تازه احساس ترس دارند. این امر موجب ناتوانی اغلب برندها در زمینه توسعه پایدار می شود. اگر ما نسبت به یادگیری نکات تازه با خوشبینی عمل نکنیم، امکان تامین امنیت سایبری کسب و کارمان با کمترین هزینه را نخواهیم داشت.
2. ارزیابی وضعیت امنیت سایبری کنونی
استفاده از برخی پرسش های کلیدی برای ارزیابی وضعیت امنیت فعلی کسب و کارمان در حوزه سایبری دارای اهمیت بسیار زیادی است. ایراد اصلی بسیاری از مدیران ناآگاهی از وضعیت جاری کسب و کارشان است. به این ترتیب فرصت برنامهریزی مناسب از آنها سلب می شود. اگر ما آگاهی دقیقی از وضعیت امنیت سایبری کسب و کارمان نداشته باشیم، احتمال درز اطلاعات یا هک شدن بخش های مختلف مرتبط با شرکت افزایش پیدا می کند. نخستین گام در راستای اقدام عملی برای ارتقای امنیت سایبری برند تلاش برای آگاهی از وضعیت جاری است. به این ترتیب ما فرصت کافی برای برنامهریزی با افق دید وسیع را خواهیم داشت.
3. خرید نرمافزار امنیتی حرفه ای
گاهی اوقات حجم اطلاعات در دسترس برند ما بسیار زیاد است. همچنین اگر اهمیت اطلاعات موردنظر بیش از حد معمول باشد، باید نسبت به استفاده از نرمافزارهای امنیتی حرفه ای اقدام کرد. شاید در نگاه نخست استفاده از چنین نرمافزارهایی همراه با هزینه های بسیار زیادی باشد، با این حال خرید اشتراک نرمافزارهای امنیتی مشهور و حرفه ای نیازمند بودجه فراوانی نیست. این استراتژی هزینه های به مراتب کمتری در مقایسه با استخدام کارشناس های امنیت سایبری برای برندها به همراه دارد.
وقتی ما از خدمات نرمافزارهای حرفه ای استفاده می کنیم، احتمال بروز مشکلات امنیتی به شدت کاهش خواهد یافت. همچنین صرفهجویی قابل توجهی در زمان پدید خواهد آمد. مزیت اصلی نرمافزارهای امنیتی کاهش نیاز به مدیریت مستقیم کاربران بر روی وضعیت امنیت سایبری است.
4. ارزیابی وضعیت سیستم پرداخت آنلاین برند
امروزه اغلب برندها از سیستم های پرداخت آنلاین برای ثبت سفارش یا انتقال وجه استفاده می کنند. اگر سیستم پرداخت آنلاین برند ما دارای نقص فنی باشد، احتمال سرقت اطلاعات از سوی هکرها افزایش خواهد یافت. مهم ترین گام در این بخش همکاری با بانک های معتبر به منظور راهاندازی درگاه پرداخت اختصاصی برندمان است. سپس باید امنیت این درگاه به طور منظم ارزیابی شود. در غیر این صورت دسترسی به حفره های امنیتی درگاه موردنظر بسیار ساده خواهد بود.
5. اطمینان از امنیت سایت رسمی برند
اگر شما از خدمات رایگان در زمینه مدیریت سایت استفاده می کنید، به احتمال زیاد هیچگونه سپر امنیتی در برابر هکرها نخواهید داشت. نخستین گام در این شرایط تلاش برای استفاده از خدمات معتبر در زمینه مدیریت سایت است. همچنین باید نسبت به استفاده از دامین معتبر و امن برای فعالیت سایت مان اطمینان حاصل کنیم.
امروزه برخی از آژانس های امنیت سایبری خدمات رایگانی در زمینه ارزیابی امنیت سایت ارائه می کنند بنابراین بهترین گزینه تلاش برای استفاده از خدمات چنین برندهایی خواهد بود. اگر امنیت سایت شما در ارزیابی 2 یا 3 مورد از آژانس های مذکور بسیار پایین بود، باید نسبت به تغییر ساز و کارهای امنیتی تان اقدام کنید.
6. همکاری با آژانس های امنیت سایبری
برخی خدمات حرفه ای در زمینه امنیت سایبری نیازمند تخصص بالاست بنابراین مدیران و کارآفرینان ساده امکان راهاندازی این امور را نخواهند داشت. نکته مهم در این میان انتخاب آژانس های امنیت سایبری مناسب است. ما به این ترتیب از اتلاف بودجه مان جلوگیری خواهیم کرد. اشتباه برخی از برندها تلاش برای همکاری با آژانس های امنیتی سایبری کمتر شناخته شده با هدف کاهش هزینه های جاری است. نتیجه اغلب چنین همکاری هایی دریافت خدمات بیکیفیت و افزایش ریسک های موجود در زمینه سرقت اطلاعات است. توصیه من در این بخش تلاش برای استفاده از خدمات آژانس های معتبر است. شاید این امر هزینه بیشتری برای برند ما به ارمغان بیاورد، اما سطح نهایی امنیت کسب و کارمان بسیار بیشتر خواهد بود.
مطلب مرتبط: امنیت سایبری و امنیت فناوری اطلاعات
7. سرمایه گذاری بر روی سرورهای محلی
یکی از نکات مهم در زمینه کاهش حفره های امنیتی برندمان در فضای آنلاین استفاده از سرورهای محلی یا خانگی است. برخی از برندها اقدام به استفاده از خدمات سرورهای رایگان می کنند. این امر اگرچه توجیه اقتصادی مناسبی دارد، اما از نظر امنیتی ریسک بزرگی محسوب می شود. وقتی ما از سرورهای رایگان برای مدیریت خدمات حیاتی برندمان استفاده می کنیم، نیازمند یک تیم امنیتی قدرتمند برای مدیریت امور خواهیم بود. در غیر این صورت هکرها به راحتی امکان سرقت اطلاعات ما یا دستکم ایجاد اختلال در فعالیت برندمان را خواهند داشت.
خوشبختانه امروزه خدمات قابل توجهی در زمینه راهاندازی سرورهای خانگی ارائه می شود. اگر شما نیز به فکر امنیت اطلاعات برندتان در فضای آنلاین هستید، باید نسبت به راهاندازی سرورهای موردنظر اقدام کنید.