اگرچه برخی از افراد تصور می کنند که شروع یک کسب و کار به معنای این است که برای چند سال عملا موفقیتی را به دست نخواهند آورد و جا افتادن برند جدید امری زمان بر محسوب می شود، با این حال واقعیت این است که هر روزه شاهد ظهور برندهایی هستیم که در مدت زمانی بسیار کم، در مرکز کانون توجه ها قرار می گیرند. در این رابطه بهترین افرادی که می توانند شما را راهنمایی کنند، آنهایی هستند که خود این مسیر را پیموده و در حال حاضر در بالاترین نقطه های موفقیت قرار دارند. در همین راستا و در ادامه به بررسی راز رشد سریع کسب وکارها از نگاه موفق ترین میلیاردرهای جهان، خواهیم پرداخت.
1-به دنبال شاد کردن مشتریان خود باشید
اکثر برندها در تلاش برای جلب رضایت و انجام درست کارهای خود هستند. این امر اگرچه اقدامی منطقی محسوب می شود، با این حال ابدا کافی نخواهد بود. درواقع شما باید در تلاش برای تاثیرگذاشتن بر روی احساسات آنها نیز باشید. در این رابطه بهترین احساس، شادی خواهد بود. به همین خاطر لازم است تا برای این امر برنامه ریزی کنید. برای مثال می توان یک شوخی جذاب را در مراکز خرید و یا سایت رسمی ایجاد کرد. با این حال لازم است تا نسبت به درستی اقدام خود اطمینان حاصل کنید. درواقع یک شوخی نابجا، خود نتیجه کاملا عکس را به همراه خواهد داشت، با این حال در صورتی که بتوانید لبخند را بر روی لب های مخاطب خود ایجاد کنید، تقریبا می توان گفت که نصف مسیر رشد سریع را طی کرده اید. در آخر به خاطر داشته باشید که هر اقدامی، تنها برای مدتی تاثیرگذار و جذاب خواهد بود. به همین خاطر نباید از اهمیت جایگزین کردن و حفظ تنوع و تازگی اقدامات خود، غافل شوید.
2-یادگیری را به عادت رفتاری خود و افراد تیم شرکت تبدیل کنید
این امر که پیشرفتی مداوم را مدنظر خود قرار دهید، باعث خواهد شد تا شرکت شما با رشدی سریع مواجه شود. درواقع اشتباه بزرگ و بسیار رایج شرکت ها این است که در تلاش برای استخدام افراد مناسب بوده و دیگر تنها وظایف را مشخص می کنند. همین امر نیز باعث می شود تا افراد تنها تجربه کسب کنند. این امر در حالی است که برای هیچ علمی نمی توان نقطه پایانی را مشخص کرد و سرعت رشد آن در عصر حاضر، روندی بسیار سریع را دارد.
مطلب مرتبط: موانع اساسی رشد کسب و کار
در این رابطه بیل گیتس عنوان می کند که تا قبل از مطرح شدن برند خود، حتی یک روز مرخصی نداشته است. این امر به خوبی نشان می دهد که برای انجام کاری بزرگ، باید آستانه تحمل سختی های آن را نیز داشته باشید. درواقع اگرچه کارآفرینی در ظاهر یک اقدام جذاب و پردرآمد تلقی می شود، با این حال واقعیت این است که تنها افرادی به درآمدهای بالا دست پیدا می کنند که سختی های آن را پذیرفته باشند. به همین خاطر ضروری است تا به شکست های خود بیش از پیروزی ها توجه نشان داده و به دنبال یادگیری از آنها باشید. در نهایت فراموش نکنید که شکست یک مرحله کاملا طبیعی در مسیر رشد شما محسوب می شود.
3-فراموش نکنید که هیچ معجزه ای وجود ندارد
موفقیت سریع، به معنای کسب شهرت و ثروت یک شبه نیست. درواقع هیچ فردی تاکنون موفق نشده است از طریق اقدامات درست، به این خواسته دست پیدا کند. فراموش نکنید که هر اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی، حتی در بهترین شرایط، نتایجی کاملا مقطعی و محدود را برای شما به همراه خواهد داشت. در این رابطه حتی ساعت بیدار شدن شما از خواب نیز مهم خواهد بود. درواقع بر طبق آمارها، تقریبا تمامی کارآفرین ها از برنامه خواب مشخصی برخوردار بوده و کاملا سحرخیز هستند. این امر باعث می شود تا بتوانند بهترین استفاده ممکن را از 24 ساعت شبانه روز خود داشته باشند. علت این امر به این خاطر است که دیر خوابیدن، باعث خستگی فرد در طول روز خواهد شد که خود عملکرد را با افتی شدید مواجه خواهد ساخت. برای این دسته از افراد، تفکر خلاق به علت خستگی موجود، عملا غیرممکن خواهد بود. به همین خاطر لازم است تا به وضعیت استراحت و سلامت خود توجه کافی را داشته باشید. به همین خاطر لازم است تا به جای تمرکز بر روی میانبرها، بر روی کار و مسیری که انتخاب کرده اید، متمرکز بمانید.
4-بیش از حد کمالگرا نباشید
این امر باعث خواهد شد تا روند پیشرفت شما با کندی محسوسی مواجه شود. درواقع باید توجه داشته باشید که محصول و اقدامات اولیه تمامی برندهای مطرح، کاملا ساده و ابتدایی بوده است. درواقع نکته مهم این است که در تلاش برای بهبود همیشگی باشید. به همین خاطر نباید برای شروع کار خود بیش از حد وسواس به خرج داد. به همین خاطر از به تاخیر انداختن اجرایی کردن ایده های خود، پرهیز کنید. در این رابطه مطالعه داستان شکل گیری برندها، شما را متوجه این واقعیت خواهد ساخت که شروعی ساده نه تنها یک ضعف محسوب نشده بلکه یک الزام مهم است. برای مثال جف بزوس که در حال حاضر به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی می شود، در ابتدا در خانه خود و با یک کامپیوتر ساده و بدون هیچ گونه کارمندی کار خود را آغاز کرد.
5-از کار خود لذت ببرید
هیچ فردی نمی تواند به موفقیت دست پیدا کند اگر از کار خود لذت کافی را نبرد. این امر یک اصل غیرقابل انکار محسوب می شود. به همین خاطر نیز همواره تاکید شده است که افراد تنها در حوزه مورد علاقه خود فعالیت کنند. در این رابطه ابدا توجهی به وضعیت بازار کار خود نداشته باشید، بدون شک بهترین بودن در هر عرصه ای، کاملا سودآور خواهد بود. به همین خاطر تنها به علاقه خود توجه نشان دهید. در نهایت لازم است تا اقدامات را به نحوی برنامه ریزی کنید که کار برای شما و تمامی افراد تیم کاملا لذت بخش باشد. به همین خاطر نباید موفقیت را به معنای نابود شدن زیر فشار کار تلقی کرد. با نگاهی به زندگینامه ثروتمندان جهان، پی به یک تصمیم شجاعانه در زندگی آنها خواهید برد. به همین خاطر لازم است تا جسارت تغییر زندگی و خارج شدن از حصار امن را داشته باشید.
در این رابطه عدم توجه به نظرات افراد متوسط و ضعیف، از دیگر الزامات موفقیت محسوب می شود. درواقع شما باید به این باور دست پیدا کنید که از طریق کار مورد علاقه خود، حتی اگر به معنای یک دوره کاملا سخت نیز باشد، آینده به مراتب درخشان تری را می توانید رقم بزنید. به همین خاطر رشد سریع کسب وکار را باید در زمینه ای جست وجو کرد که به آن علاقه کافی را دارید. برای مثال اگرچه مارک زاکربرگ یک کارآفرین فوق العاده محسوب می شود، با این حال خود وی عنوان کرده است که ابدا در هیچ حوزه ای غیر از تکنولوژی توان رسیدن به موفقیت را نخواهد داشت. علت این امر به این خاطر است که علاقه وی به این عرصه، محرک وی برای پیشرفت بوده و همین امر باعث رشد سریع او شده است.
6-کارآفرینی واقعی باشید
شاید کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت این است که هدف اصلی بسیاری از افراد از قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی، به علت جایگاه و نگاه مثبتی است که نسبت به این حرفه وجود دارد، با این حال این موارد تنها حاشیه هایی محسوب می شوند که شما را از اصل قضیه دور خواهد ساخت. به همین خاطر لازم است تا تمامی حاشیه ها را کنار گذاشته و زمان خود را صرف افزایش دانش و مهارت خود در این زمینه کنید. درواقع شما در ابتدای کار خود، به چهار ساعت مطالعه روزانه برای رسیدن به سطح لازم، نیاز خواهید داشت. با این حال این امر تنها در رابطه با منابع تخصصی نباید باشد. درواقع برخی از موارد نظیر علم مدیریت و ان ال پی، از جمله مهارت های فرعی ولی بسیار تعیین کننده در مسیر رشد شما هستند. در نهایت این امر که مشکلات خود و یا جامعه هدف را مورد توجه قرار داده و به دنبال امتحان کردن موارد جدید باشید، به شما کمک خواهد کرد تا بهترین فرصت موجود را بیابید. انتخاب یک مسیر جدید و یا ایجاد یک خلاقیت جذاب، بهترین راه برای کسب موفقیت سریع در کسب وکار خواهد بود. برای مثال ایده های نظیر اوبر، به این علت مورد استقبال سریع قرار گرفتند که یک نوآوری جذاب بودند.
7-محدود کردن خود را متوقف کنید
در جهانی که به سرعت تغییر می کند، ریسک نکردن اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. در این رابطه مارک زاکربرگ عنوان کرده است که بهترین استراتژی برای شکست، بیش از حد محتاط بودن است. به همین خاطر نیز باید به این باور دست پیدا کنید که بدون خطر، هیچ گونه پاداشی برای شما وجود نخواهد داشت. فراموش نکنید که در بدترین حالت، ممکن است با شکست مواجه شوید، با این حال از این امر می توانید به عنوان یک کلاس درس استفاده کرده و خود را برای آینده، آماده تر سازید. با این حال عدم تلاش در این زمینه، شما را در وضعیت یک بازنده نگه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: سود یا رشد / انتخاب استراتژی متناسب با کسب و کارتان
8-تعادل داشته باشید
بدون تعادل در زندگی، هیچ چیز روند درست خود را طی نخواهد کرد. به همین خاطر نیز ضروری است تا از همان ابتدای کار خود، اصولی مشخص برای تعادل میان کار و زندگی شخصی داشته و حتی پس از کسب شهرت و ثروت، آن را تغییر ندهید. با نگاهی به زندگی برترین ها نظیر بیل گیتس، وارن بافت و مارک زاکربرگ پی به حفظ شدن اصول زندگی آنها خواهید برد.