پرسش بسیار مهم و همیشگی بازاریاب ها این است که چگونه می توانند سایت خود را به سطح حرفه ای ها نزدیک کنند. در این رابطه بهتر است تا موفق ترین ها را به عنوان الگوی خود قرار دهید، با این حال بررسی تنها یک نمونه نیز نمی تواند اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهد. علت این امر به این خاطر است که همواره این احتمال وجود دارد که تمامی راهکارها و دلایل موفقیت یک سایت، کاملا مناسب موقعیت شما نباشد. به همین خاطر در ادامه به بررسی دلایل راز موفقیت چند نمونه از برترین سایت های جهان که باعث جذب مخاطب میلیونی شده است، خواهیم پرداخت.
1- Business Insider
میانگین بازدید ماهانه: 30 میلیون نفر
بیزینس اینسایدر را باید یکی از بهترین و محبوب ترین سایت های خبری دانست که در زمینه های متعددی نظیر اقتصاد، کارآفرینی و تکنولوژی فعالیت دارد. این سایت از سال 2011 طی استراتژی ای تحت عنوان تکامل مونتی، روش های جدیدی را برای افزایش ترافیک سایت خود انجام داده اند که نتیجه آن رشد فوق العاده این سایت بوده است. برای مثال دسته بندی مناسب و استفاده درست از کلمات کلیدی بیشتر همچنین نمایش قسمتی از برترین مقالات در صفحه نخست که به آن بخش استوری گفته می-شود، از جمله تغییراتی است که این سایت برای افزایش تعداد مخاطبان خود انجام داده است. همچنین از دیگر تغییرات مثبت این سایت، اضافه کردن سایر بخش های پرطرفدار به مانند اخبار ورزش و سینما بوده است که بازخوردهای بسیار خوبی را به همراه داشته است.
مطلب مرتبط: 5 نمونه از بهترین سازندگان وب سایت
چه نکته ای را می توان آموخت:
برای کسب موفقیت بیشتر، شما به ایجاد تغییراتی نیاز خواهید داشت، با این حال ضروری است تا قبل از شروع اقدامات خود، استراتژی درستی را تعیین کنید. همچنین افزایش محدوده عملکردی به معنای برهم زدن اصل سادگی نبوده و توجه داشته باشید که مخاطب باید به راحتی در سایت شما به جست وجو بپردازد. درواقع اگر نظم درستی نداشته باشید، بدون شک با نارضایتی بسیاری مواجه خواهید شد.
2-Huffington Post
میانگین بازدید ماهانه: 16 میلیون نفر
هافینگتن پست از زمان تاسیس خود در سال 2005، رشد فوق العاده ای را تجربه کرده و در حال حاضر نیز یکی از 200 سایت برتر جهان محسوب می شود. این امر در حالی است که در ابتدای کار، این سایت ابدا سودآوری خاصی را نداشته است. به همین خاطر برای بسیاری از افراد عجیب است که چگونه موفق شده است تا هر ساله روندی رو به رشد را تجربه کند. راز اصلی آن را باید در شیوه کاری متفاوت این سایت دانست. درواقع در ابتدای کار، هافینگتن پست تنها اخبار سیاسی را پوشش می داد. اگرچه این اقدام را تعداد زیادی سایت دیگر نیز انجام می دهد، با این حال تفاوت اصلی کار آنها در قالب طنزگونه محتواها است. همین امر نیز باعث شده است تا افراد از خواندن اخبار احساس بسیار خوبی را داشته و آن را نوعی سرگرمی تلقی کنند. درواقع هافینگتن پست را باید مبدع یک شیوه جدید در زمینه خبررسانی دانست.
چه نکته ای را می توان آموخت:
بدون شک در بازار خلاقیت و نوآوری حرف اول را خواهد زد. این امر حتی در زمینه تولید محتوا نیز کاملا صادق بوده و ضروری است تا برای رقابت با غول های عرصه کاری خود، به دنبال یک شیوه متفاوت باشید. سیاست درست آریانا هافینگتن(موسس سایت هافینگتن پست) در رابطه با اضافه کردن طنز به اخبار به علت شناخت عالی او از جامعه بوده است. درواقع افراد همواره نسبت به مطالب طنز، بهترین واکنش ها را داشته و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که علاقه ای به این حوزه نداشته باشد. به همین خاطر نیز این اقدام نوآورانه او، پس از چند سال به یک اقدام کاملا پرطرفدار تبدیل شد. همچنین توجه داشته باشید که اقدامات انقلابی، معمولا زمان بر بوده و نمی توان انتظار داشت که طی چند ماه، عادت افراد تغییر یابد.
مطلب مرتبط: ۵ گرایش جدید در طراحی وب سایت
3-TMZ
میانگین بازدید ماهانه: 13 میلیون نفر
تی ام زی را باید بزرگترین سایت جهان در زمینه پوشش اخبار ستارگان دنیای سینما دانست، با این حال علت اصلی موفقیت این سایت را باید در پوشش تمامی شایعات پیرامون ستارگان دنیای سینما دانست. بدون شک این دسته از اخبار برای افراد مختلف، جذابیت بالایی را داشته و همین امر نیز به بازدیدکنندگان میلیونی این سایت کمک شایانی را کرده است، با این حال پوشش این حجم از اخبار و حتی شایعات، در نگاه اول کاری بسیار سخت به نظر می رسد، با این حال جالب است بدانید که تعداد کارمندان این سایت، بسیار کم بوده و افراد مختلف از سرتاسر جهان، برای آنها اخبار را تهیه کرده و در ازای آن مبلغی را دریافت می کنند. درواقع این شیوه از دورکاری، در هزینه های این سایت نیز بسیار تاثیرگذار بوده است.
چه نکته ای را می توان آموخت:
این امر که فضایی را برای کسب درآمد تمامی مخاطبان خود فراهم آورید، باعث خواهد شد تا ارتباطی کاملا عمیق و متقابل شکل گیرد. این امر در وهله اول برای شما دارای مزیت های فوق العاده ای خواهد بود. به همین خاطر در زمینه مدیریت یک سایت، شما الزامی به استخدام های متعدد برای تولید محتوا نخواهید داشت. درواقع با ایجاد یک انگیزه، می توانید افراد بسیاری را برای فعالیت در این زمینه پیدا کنید. این امر حتی نیاز به یک شرکت بزرگ و فضای کاری مناسب را نیز از میان خواهد برداشت. به همین خاطر یک راهکار بسیار مناسب برای جذب مخاطبان بالا، درگیر کردن آنها با خود است.
4-The Verge
میانگین بازدید ماهانه: 11 میلیون نفر
این سایت عملا حوزه مشخصی را نداشته و در تمامی زمینه ها از سرگرمی تا تکنولوژی را تحت پوشش قرار داده است. تنوع کاری آنها نیز بسیار بالا بوده و تمامی انواع محتواها را تولید می کنند، با این حال بسیار سخت است برای سایتی که حوزه مشخصی ندارد، این تعداد مخاطبان بالا را متصور شد. علت این امر به این خاطر است که نمونه های دیگر که شیوه کاری یکسانی را با این سایت دارند، ابدا به نزدیکی چنین سطحی نیز دست پیدا نکرده اند، با این حال راز اصلی موفقیت آن را باید در سیاست ارجاع دادن خود به سایت های بزرگ دیگر دانست. برای مثال پوشش اخبار تخصصی برندهایی نظیر اپل و نایک باعث شده است تا طرفداران آنها به سمت این سایت سرازیر شوند. همچنین این سایت، از پست مهمان و بازنشر محتواهای سایرین نیز استفاده می کند که خود باعث کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تولید محتوا شده است. به همین خاطر اگر به صورت تخصصی اخبار برندهای برتر جهان را پوشش دهید و با آنها تعامل کافی را داشته باشید، بدون شک به بخشی از مخاطبان آنها نیز دست پیدا خواهید کرد.
مطلب مرتبط: ساخت سایت در کمترین زمان، با کمترین هزینه
چه نکته ای می توان آموخت:
نباید تصور کرد که برای موفقیت شما تنها بوده و الزاما باید اقدامات بسیار دشواری را انجام دهید. فراموش نکنید که همواره روشی برای انجام بهتر کارها نیز وجود دارد، با این حال شما باید از امکانات و موقعیت های موجود به بهترین شیوه ممکن استفاده کنید. در این رابطه سایت The Verge با هدف قرار دادن برندهای مطرح جهان، موفق شده است تا تعداد مخاطبان خود را با افزایشی چشمگیر مواجه سازد.