کسب و کار فروشگاه های آنلاین در طول سال های اخیر رونق بسیار زیادی یافته است. اکنون مردم بیش از هر زمان دیگری محصولات موردنیاز خود را به صورت آنلاین خریداری می کنند. نکته جالب تنوع محصولات فروشگاه های آنلاین است. به این ترتیب امکان سفارش آنلاین تقریبا همه چیز و دریافت آن درب منزل وجود دارد. بدون تردید تجربه خرید هیچگاه به این اندازه لذتبخش نبوده است.
اگرچه اوضاع کنونی فروشگاه های آنلاین از نقطه نظر مشتریان بسیار جالب است، اما کارآفرینان با صحنه ای پر از رقابت مواجه هستند. اکنون فعالیت به عنوان یک کارآفرین در حوزه راهاندازی فروشگاه آنلاین بسیار دشوار به نظر می رسد.
مزیت اصلی کارآفرینان امروزی در حوزه تجارت آنلاین امکان شروع کسب و کار با سطح بسیار پایین امکانات است. دسترسی به اینترنت و بازار هدف موردنظر امکان راهاندازی فروشگاه آنلاین در هر نقطه ای را فراهم می کند. به این ترتیب تکنولوژی خرید و راهاندازی فروشگاه آنلاین را در کنار هم ساده کرده است.
بدون تردید شروع فعالیت فروشگاه آنلاین نیازمند برخی از اقدامات پیشنیاز است. به عنوان گام نخست راهاندازی سایت، انتخاب پلتفرم فروش آنلاین، همکاری با یک شرکت ارائهدهنده سرویسهاست و یادگیری در مورد بازاریابی برای برندمان در دنیای آنلاین جزو پیشنیازهای اصلی محسوب می شود. نکته مهم در اینجا اهمیت شناخت محصولات مناسب برای فروش پیش از اقدام برای تامین پیشنیازهای مذکور است.
اخیرا من با بسیاری از کارآفرینان علاقهمند در زمینه فروش محصولات به صورت آنلاین گفتوگو کردم. اغلب آنها علاقه و مهارت بالایی در زمینه تجارت آنلاین دارند، با این حال در زمینه انتخاب محصولات مناسب برای فروش سردرگم هستند. این امر الهامبخش من برای نگارش مقاله کنونی بود. براساس مطالعات و پژوهش های مختلف در طول ماه های اخیر در این مقاله به بررسی 9 محصول برتر در حوزه فروش آنلاین خواهم پرداخت. امیدوارم شما نیز از مقاله کنونی برای راهاندازی فروشگاه آنلاین تان الهام بگیرید.
مطلب مرتبط: پرفروش ترین محصولات جهان در تمام دوران ها
1. مواد غذایی
اغلب مردم وقتی در مورد فروش آنلاین فکر می کنند، بیشتر به سراغ گجت های هوشمند یا محصولات تعمیراتی موردنیاز در خانه می روند. منظور من از محصولات تعمیراتی ابزارهای موردنیاز در خانه مانند آچار یا دریل است. نکته جالب در این میان رتبهبندی فروش مواد غذایی در پایین ترین سطح ممکن است. به این ترتیب کمتر فردی به دنبال فروش محصولات غذایی به صورت آنلاین است.
وقتی مشتریان تقریبا همه محصولات موردنیاز خود را به صورت آنلاین خریداری می کنند، پس چرا مواد خوراکی خارج از این قاعده باشد؟ به هر حال انسان ها در طول روز چند وعده از مواد خوراکی گوناگون استفاده می کنند، بنابراین بازار مناسبی برای چنین محصولاتی وجود دارد. نگاهی به نرخ فروش آنلاین مواد غذایی در آمریکا نکات جالبی را در اختیار ما قرار می دهد. بر این اساس در طول چند سال اخیر میزان فروش آنلاین مواد غذایی به شدت افزایش داشته است. براساس پیشبینی موسسه Statista، در سال 2021 سهم مواد غذایی از بازار فروش آنلاین در آمریکا نزدیک به 30 میلیارد دلار خواهد بود. به علاوه عرضه آنلاین محصولات غذایی در طول سال های اخیر با نرخ رشد متوسط 18درصد مواجه بوده است.
اگرچه هنوز هم فروشگاه ها و سوپرمارکت های فیزیکی محل اصلی عرضه محصولات خوراکی محسوب می شود، با این حال به زودی چنین مکان هایی جای خود را به فروشگاه های آنلاین خواهند داد، با این حساب سرمایهگذاری در این حوزه اقدام منطقی از سوی ما خواهد بود. وقتی بازار فروش آنلاین این محصولات هنوز داغ نیست، بهترین زمان برای ورود ما و ایجاد اعتبار خواهد بود.
2. اسکوتر برقی
اگر شما در نزدیکی یک شهر بزرگ زندگی می کنید، به احتمال زیاد رشد استفاده از اسکوترهای برقی را مشاهده کرده اید. براساس گزارش های رسمی در طول یک دهه اخیر میزان استفاده از اسکوترهای برقی برای عبور و مرور در شهرهای بزرگ به شدت افزایش داشته است.
برندهایی نظیر بیرد، لایم و ریزور در زمینه ارائه اسکوترهای برقی عمومی در شهرهای بزرگ پیشتاز محسوب می شوند. جالب اینکه حتی برندهای بزرگی نظیر اوبر و لیفت نیز وارد این عرصه از کسب و کار شده اند.
ایده پشت توسعه اسکوترهای برقی عمومی بسیار جذاب است. بر این اساس افراد از طریق گوشی های هوشمند اسکوتر موردنظر را فعال می کنند. سپس با طی مسیر موردنظر آن را پارک کرده و از طریق گوشی همراه شان آن را قفل می کنند. فرآیند پرداخت هزینه نیز از طریق گوشی همراه و به صورت کاملا هوشمند انجام می شود.
در سال 2018 نزدیک به 44 میلیون اسکوتر برقی در سطح جهان فروخته شد. براساس پیشبینی ها در سال 2020 این رقم به 50 میلیون فروش خواهد رسید. به این ترتیب فعالیت در زمینه ارائه اسکوترهای اشتراکی کسب و کار سودآوری محسوب خواهد شد.
از نظر سطح قیمت اسکوترها ردهبندی متفاوتی دارند. بر این اساس امکان خرید اسکوتر از سطح قیمت 300 دلار وجود دارد. عمر طولانی این محصولات سرمایهگذاری بر روی حوزه اسکوترهای اشتراکی را سودآور می سازد.
3. هدست های واقعیت مجازی
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جزو برترین ترندهای تکنولوژی در سال های اخیر محسوب می شود. به نظر من این فناوری یکی از 10 ترند برتر حوزه تکنولوژی موبایل در سال جاری است. امکانات گسترده این هدست ها و سازگاری با اغلب دستگاه های هوشمند آن را بدل به یکی از گزینه های جذاب کرده است. جالب اینکه هماهنگی هدست های واقعیت مجازی با فناوری اینترنت موجب تاثیرگذاری آنها در زمینه مدیریت سئو سایت ها شده است. به این ترتیب در آینده ای نزدیک سایت ها باید علاوه بر روش های مختلف به سازگاری مطالب شان با جستوجو از طریق هدست های هوشمند نیز توجه کنند.
نگاهی به آمار رشد استفاده از هدست های واقعیت مجازی در آمریکا به خوبی بیانگر افق روشن بازار این محصول است. بر این اساس میزان خرید هدست های واقعیت مجازی در طول سال های آتی افزایش چشمگیری خواهد داشت. بدون تردید عرضه انواع مختلف این هدست ها یکی از گزینه های جالب برای هر فروشگاه آنلاینی خواهد بود.
4. اسپیکرهای هوشمند
از آنجایی که هنوز در حوزه تکنولوژی بحث می کنیم، اجازه دهید یک نمونه دیگر از محصولات پرطرفدار و دارای آینده موفق را معرفی کنم. خرید اسپیکرهای هوشمند در طول سال های جاری به شدت افزایش خواهد یافت.
اکنون در سال 2019 بیش از 74 میلیون اسپیکر هوشمند در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه اکنون فقط 26درصد از کاربران اینترنت از این گجت جالب استفاده می کنند، اما به زودی سطح دسترسی مردم به آن افزایش چشمگیری خواهد داشت. در میان سهم کشورها از بازار اسپیکرهای هوشمند چین با داشتن 80 میلیون کاربر در صدر قرار دارد. نکته جالب اینکه تمام این 80 میلیون اسپیکر هوشمند فقط از سوی 10درصد مردم چین مورد استفاده قرار می گیرد. این امر به خوبی آینده رو به رشد اسپیکرهای هوشمند را نشان می دهد.
5. تمیزکننده های بخاری
استفاده از بخار برای تمیزکردن سطوح مختلف ایده تازه ای نیست، با این حال پیشرفت تکنولوژی دستگاه های بخارشور را دستخوش تحول بنیادی کرده است. بر این اساس دیگر خبری از بخارشورهای بزرگ و سنگین نیست. اکنون بخارشورهای نسل جدید اندازه کوچک و وزن سبکی دارد. به علاوه معمولا این بخارشورها کارهای دیگری را نیز انجام می دهند. به عنوان مثال از نمونه های کوچک بخارشورها برای تمیز کردن بشقاب ها نیز استفاده می شود.
علاقه مردم سراسر دنیا به استفاده از ابزارهای نظافتی جدید و ساده بازار فروش بخارشورهای نسل جدید را بسیار روشن می سازد. با این حساب سرمایهگذاری بر روی فروش آنلاین این محصولات بسیار منطقی خواهد بود.
6. جواهرات
جواهرات از آن دست محصولاتی است که هیچگاه بازار خود را در حوزه فروش آنلاین از دست نخواهد داد، بنابراین فرصت بینهایتی برای فروش آن از سوی فروشگاه های آنلاین وجود دارد.
نکته جالب در مورد فروش جواهرات امکان هدفگذاری بر روی نسل های مختلف است. هیچ نسلی به جواهرات بیعلاقه نیست. اگرچه بازار اصلی این محصولات را خانم های بالغ تشکیل می دهند، اما صنعت مد طرح های جالبی در زمینه جواهرات کودکان نیز دارد. البته این جواهرات به گونه ای ساده و سبک برای سازگاری با بدن کودکان ساخته می شود. به هر حال تمرکز بر روی کودکان امکان فروش بیشتر را برای برندهای آنلاین فراهم خواهد کرد.
امروزه بیش از 2 میلیون انواع جواهرآلات به صورت آنلاین در سایت Etsy به فروش می رسد. این امر به خوبی بازار رو به رشد و داغ جواهرات را نشان می دهد.
براساس گزارش اتحادیه جهانی فروش جواهرات تا سال 2022 به طور میانگین شاهد رشد 16درصدی فروش آنلاین این محصولات خواهیم بود. این امر به معنای ظهور ترندی منحصر به فرد در زمینه فروش آنلاین است. استفاده بهینه از این ترند موجب بهبود وضعیت برند ما در بازارهای آنلاین خواهد شد.
7. دوره های دیجیتال و کلاس های آنلاین
فروشگاه های آنلاین همیشه کالاهای فیزیکی را به فروش نمی رسانند. گاهی اوقات ارائه خدمات مناسب زمینه مطلوبی برای فروش فراهم می سازد. در طول سال های اخیر فروش محصولات آنلاین نظیر کتاب الکترونیک رشد فزاینده ای داشته است.
براساس گزارش موسسه فوربس، صنعت آموزش آنلاین تا سال 2025 ارزشی معادل 325میلیارد دلار خواهد یافت. با این حساب باید حساب ویژه ای بر روی این حوزه باز کرد.
در ایالات متحده نزدیک به 77درصد از شرکت های آموزشی دوره های خود را به صورت آنلاین برگزار می کنند. این امر در سایر کشورها نیز به سرعت در حال توسعه است. به این ترتیب در آینده ای نزدیک دیگر خبری از کلاس های حضوری نخواهد بود.
8. پهپادهای تفریحی
استفاده از پهپادهای کوچک در زمینه فیلمبرداری به دو صورت رواج یافته است. در حالت نخست برای ثبت لحظات شگفتانگیز در فیلم های سینمایی از این محصول استفاده می شود. در حالت دوم نیز به صورت تفریحی مورد استفاده قرار می گیرد. بدون تردید پهپادها در عرصه نظامی نیز کاربرد دارند، با این حال به عنوان یک فروشگاه آنلاین این امر هیچ ارتباطی به ما نخواهد داشت.
از سال 2010 و همراه با عرضه نخستین نسل پهپادهای تفریحی تحول بسیاری در این صنعت به وجود آمده است. براساس گزارش رسمی موسسه Inc تا سال 2025 میزان درآمد حاصل از فروش پهپاد به 12.6 میلیارد دلار خواهد رسید. این امر به معنای رشد 700درصدی فروش این محصول در بازه زمانی 15 ساله است. بدون شک محصولات اندکی توانایی دستیابی به این حجم از فروش را دارند. سرمایهگذاری مناسب در زمینه فروش پهپادها در آینده ای نزدیک نتیجهبخشی خود را نشان می دهد. به این ترتیب از همین الان باید دست به کار شد.
9. پوشاک و لوازم جانبی
شاید در نگاه نخست ایده حاضر ساده، واضح و کسلکننده به نظر برسد، با این حال صنعت فروش آنلاین پوشاک و لوازم جانبی بسیار پرسود است. نکته مهم درخصوص موفقیت در زمینه فروش آنلاین پوشاک انتخاب یک شاخه تخصصی است. تلاش برای فروش هر نوع محصولی به هر مشتری امکان رقابت را از ما سلب خواهد کرد.
مطلب مرتبط: فروشگاه های آنلاین بزرگ با محصولات دست دوم
براساس پیشبینی ها تا سال 2023 ارزش صنعت فروش آنلاین پوشاک به 145.7 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم در مقایسه با ارزش 93 میلیارد دلاری این عرصه در سال 2017 پیشرفت بسیار بزرگی محسوب می شود. به این ترتیب ما بیش از هر زمان دیگری باید به دنبال فراهمسازی امکانات فروش آنلاین پوشاک باشیم.
خوشبختانه در حوزه فروش پوشاک و لوازم جانبی دست فروشگاه های آنلاین بسیار باز خواهد بود. امروزه بیش از هر زمان دیگری تولیدی پوشاک در سراسر جهان وجود دارد. این امر برای فروشگاه های آنلاین مزیتی انکارناپذیر محسوب می شود.
جمعبندی
تا به حال هیچ زمانی به اندازه اکنون برای فروش آنلاین محصولات مناسب نبوده است. راهاندازی فروشگاه آنلاین بسیار ساده است. همچنین با استفاده از نکات کلیدی در زمینه انتخاب محصولات و همکاری با شرکت های دیگر امکان دستیابی به موفقیت سریع وجود دارد.
در آغاز این مقاله پرسش اصلی را انتخاب محصولات مناسب برای فروش آنلاین عنوان کردم. امیدوارم اکنون دامنه انتخاب مناسبی برای پاسخ به این پرسش داشته باشید.