تسلا به عنوان شناخته شده ترین برند فعال در حوزه تولید اتومبیل های خودران، اخیرا یک برند تازهکار چینی را متهم به دزدی بخشی از اطلاعات خود کرده است. ماجرا از آنجا شروع شد که این شرکت با نام شیائوپنگ که قصد دارد تا به جایگاه تسلا در بازار داخلی خود دست پیدا کند، یکی از مهندسان سابق این شرکت را استخدام کرد. نام این مهندس جنجالی گوانژی کاو است و چندی قبل اعتراف نمود که بخشی از اطلاعات این شرکت را در اختیار داشته ولی قبل از پیوستن به رقیب تازهکار چینی، همه آنها را پاک کرده است. اگرچه مدیران این شرکت چینی، چندین پرونده در رابطه با نحوه کار خود برای مدیران تسلا ارسال کرده و تاکید دارند که هیچگونه دزدی ای صورت نگرفته است، با این حال واضح است که مدیران ارشد تسلا ابدا قانع نشده و همچنان به ادعای خود تاکید دارند. تحت این شرایط طی چند روز آینده باید شاهد دعوای حقوقی این دو برند در دادگاه های جهانی باشیم.
نکته جالب دیگر این است که این شرکت، یکی از مهندسان سابق اپل را نیز استخدام کرده است که به نظر می رسد که این اقدام نیز برای دسترسی به اطلاعات یکی دیگر از شرکتهای بزرگ کشور آمریکا محسوب می شود. درواقع در شرایط حال حاضر که روابط دو کشور آمریکا و چین مناسب نیست، حساسیت ها افزایش پیدا کرده و برخی عقیده دارند که دولت چین به واسطه برندهای خود در تلاش است تا راز موفقیت آمریکا را مورد استفاده قرار داده و با این اقدام، در چند سال آینده به عنوان ابرقدرت نخست جهان مطرح شود، با این حال تا زمان مشخص شدن نتیجه دادگاه، تمامی این نظریات، تنها در مرحله احتمال باقی خواهد ماند. این برند نوپا در حال حاضر قرارداد همکاری با دو ابربرند چینی به نام های علی بابا و شیائومی را امضا کرده است و احتمال دارد که در صورت جدی تر شدن ماجرا، این دو شرکت نیز خود را درگیر کنند.