گوگل به عنوان غول دنیای اینترنت به آرامی در حال توسعه پلتفرم بازی منحصر به فردش است. استادیا نام پلتفرم بازی تازه گوگل برای گیمرها در سراسر دنیاست. نکته مهم درباره این پلتفرم اتکای کامل به فضای ابری برای به اشتراکگذاری بازی و تجربه لذتبخش سرگرمی است. پروژه استادیا به تازگی (دو ماه پیش) به طور رسمی رونمایی شد. برخی از کاربران از آن زمان امکان دسترسی محدود به پلتفرم موردنظر را پیدا کرده اند. اکنون گوگل با آزمایش بخش های بیشتر پلتفرم اش در تلاش برای افزایش دسترسی کاربران است. بر این اساس گوگل اشتراک رایگان سه ماهه پلتفرم اش را به برخی از کاربران وفادار گوگل کروم و دستاندرکاران توسعه آن هدیه داده است. این امر با توجه به تخصص حرفه ای افراد موردنظر در حوزه IT امکان دریافت اطلاعات دقیق تر پیرامون نقاط قوت و ضعف پلتفرم را فراهم خواهد کرد.
گوگل با به اشتراکگذاری برخی از اطلاعات به طور ویژه با خبرگزاری The Verge از برنامه ای برای توسعه سطح دسترسی کاربران به پلتفرم بازی اش پرده برداشت. اگرچه هنوز استادیا به بهرهبرداری کامل نرسیده است، اما کاربران در 14 کشور مختلف امکان دسترسی آزمایشی به آن را دارند. گوگل از بیان دقیق نام 14 کشور موردنظر امتناع کرده است. نکته مهم در این میان تلاش تیم فنی گوگل برای ارتقای تجربه بازی گروهی میان کاربران است. برخی از کاربران در طول چند هفته گذشته ایرادهای فراوانی به نسخه آنلاین بازی های استادیا وارد کرده اند بنابراین پس از رفع مشکلات موردنظر باید منتظر دسترسی جهانی به پلتفرم موردنظر باشیم.
استادیا پرو در حال حاضر تنها سرویس ابری گوگل در عرصه گیم است. براساس اعلام رسمی گوگل این پلتفرم از نمایش بازی ها با کیفیت 4k پشتیبانی خواهد کرد. نکته جالب درباره این پلتفرم ضرورت نصب گوگل کروم برای استفاده از بازی هاست. در غیر این صورت باید دستگاه اندرویدی داشته باشید. این خبر به معنای ضرورت نصب مرورگر کروم یا استفاده از دستگاه اندرویدی برای کاربران اپل است. بدون تردید گوگل در ایجاد این شرایط برای بهرهمندی از استادیا پرو رقابت نزدیک با اپل را مدنظر داشته است. آمار نصب مرورگر کروم بر روی دستگاه های دارای سیستم عامل IOS در طول چند سال گذشته به طور مداوم افزایش یافته است بنابراین اقدام گوگل گامی دیگر برای بهبود شرایطش در بازار خواهد بود.
اکنون استفاده از نسخه اولیه استادیا پرو هزینه ماهانه 10 دلاری در پی دارد. تنها راهکار عضویت در پلتفرم استادیا پرو در حالت آزمایشی معرفی از سوی یکی از کاربران فعلی یا پیش پرداخت هزینه کامل عضویت (129 دلار) است بنابراین شاید بسیاری از کاربران برای دسترسی به خدمات استادیا منتظر رونمایی رسمی از آن بمانند. تیم فنی گوگل در تلاش برای طراحی دسته بازی مخصوص پلتفرم اش است. طرح های ابتدایی این دسته حکایت از اعمال تغییرات فراوان ندارد. شاید تنها نکته مثبت امکان نصب دستگاه اندرویدی بر روی دسته موردنظر برای تجربه بازی راحت تر باشد.
مطلب مرتبط: موفق ترین برندهای عرصه صنعت بازی آنلاین
بدون تردید گوگل در تلاش برای افزایش شمار کاربران پلتفرم اش خواهد بود. این امر در ماه دسامبر 2019 با افزایش ظرفیت سرورهای پلتفرم استادیا به خوبی نمایان شد بنابراین در ادامه سال جاری باید منتظر رونمایی از سایر امکانات استادیا و به احتمال زیاد رونمایی سراسری از آن باشیم.
بدون تردید رونمایی از یک پلتفرم بازی تازه نیازمند همکاری با استودیوهای ساخت بازی برای جلب نظر مخاطب هدف است. در این میان گوگل به سراغ همکاری با تیم سازنده God Of War رفته است. این امر به معنای احتمال بالای انتشار اختصاصی یکی از نسخه های آتی این مجموعه برای پلتفرم استادیا خواهد بود. به این ترتیب گوگل شروع توفانی در صنعت توسعه پلتفرم های بازی خواهد داشت. نکته جالب اینکه استودیو سانتا مانیکا، توسعهدهنده مجموعه بازی های God Of War، مسئولیت توسعه بخشی از سرورهای اختصاصی استادیا را برعهده گرفته است. این امر به معنای افزایش توجه طرفدارهای این مجموعه جذاب بازی به پلتفرم تازه گوگل خواهد بود.