Pokémon Go یک بازی پرطرفدار است که در تاریخ ششم جولای سال جاری میلادی به بازار معرفی شد. این عنوان محبوب به محض ورود به بازار با استقبال شدید کاربران مواجه شده و به یک موفقیت تجاری برای شرکت Nintendo و شرکای آن بدل شد.
تنها شش روز پس از عرضه رسمی بازی، این اپلیکیشن رایگان موجب شد تا 7/5میلیارد دلار به ارزش سهام شرکت Nintendo افزوده شود. این بازی که با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده طراحی و تولید شده است هم اکنون روی ابزارهای هوشمند 5درصد از کل جمعیت اندرویدی آمریکا نصب شده و استفاده می شود.
کاربران عنوان Pokémon Go در مقایسه با اپلیکیشن های لینکدین و اینستاگرام وقت بیشتری را به انجام این بازی اختصاص می دهند و این روزها کمتر وب سایتی را می توان یافت که خبری را از بازی Pokémon Go روی خروجی خود قرار نداده باشد. اگرچه بخشی از این اخبار به حوادث و وقایع منفی اشاره دارد، اما بیشتر اخبار منتشر شده از بازی پوکمون مثبت است.
عنوان Pokémon Go یک اپلیکیشن واقعیت افزوده است. در این بازی کاربران سعی می کنند تا با حرکت در سطح شهر به یافتن و شکار پوکمون های موجود در بازی بپردازند. این بازی تاکنون در کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا به صورت رسمی عرضه شده و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته به زودی در سایر نقاط جهان نیز به صورت رسمی به بازار عرضه خواهد شد.
تکنولوژی واقعیت افزوده که اخیرا سرخط اخبار را به خود اختصاص داده بود عمده شهرت خود را مدیون استفاده از آن در کنسول های بازی های ویدئویی بوده و بسیاری معتقدند که واقعیت افزوده به نوعی آینده صنعت بازی های ویدئویی و اپلیکیشن هاست. این موضوع سبب شده است تا بسیاری از کارشناسان حوزه بازاریابی و تبلیغات به بررسی ابعاد مختلف و ظرفیت های تکنولوژی واقعیت افزوده در زمینه تبلیغات و بازاریابی بپردازند.
در این راستا بسیاری از کارشناسان صنعت تبلیغات توجه ویژه ای به تکنولوژی واقعیت افزوده دارند چراکه این تکنولوژی بر خلاف واقعیت مجازی نیازی به هدست مخصوص ندارد و با استفاده از امکانات و توانمندی های موجود در بسیاری از گوشی های هوشمند تولید شده در سراسر جهان می توان از محصولات تولید شده با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده کرد.
اگرچه تکنولوژی های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در ابتدای راه قرار دارند، با این وجود هردو در حال کسب جایگاه مناسبی در بازار بوده و به نظر می رسد صنعت بازی سازی و سرگرمی عمده ترین مصرف کنندگان این تکنولوژی محسوب می شوند. این در شرایطی است که بسیاری از فعالان صنعت فناوری اطلاعات معتقدند استفاده از تکنولوژی های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تنها به صنعت سرگرمی محدود نبوده و به زودی با توسعه و گسترش بیشتر این تکنولوژی ها، شاهد استفاده از آنها در بخش پزشکی و درمانی، گردشگری و تولید خواهیم بود.
لازم به ذکر است که واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از قابلیت های بسیار زیادی برخوردارند و در حال حاضر اپلیکیشن ها و نرم افزارهای متعددی وجود دارند که می توان از آنها در زمینه توسعه و بهبود این تکنولوژی ها استفاده کرد.
در این بین و همزمان با تلاش های گسترده فعالان عرصه فناوری اطلاعات برای بهبود و توسعه تکنولوژی های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بسیاری از کارشناسان، بازاریابان و فعالان حوزه تبلیغات به دنبال شناسایی ظرفیت های موجود در این دو تکنولوژی تازه و نسبتا پرطرفدار در زمینه تبلیغات و بازاریابی هستند چرا که همزمان با بهبود روزانه این دو تکنولوژی و تولید نرم افزار و سخت افزارهای موردنیاز برای استفاده از آنها، محصولات بسیاری به منظور عرضه به مخاطبان و هواداران تکنولوژی های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تولید و به بازار عرضه خواهد شد. این موضوع به معنای افزایش مخاطبان این دو تکنولوژی بوده و این جایی است که بازاریاب ها و شرکت های تجاری می توانند تبلیغات خود را از نظر مخاطبان بگذرانند.