شنبه, ۳۰ فروردین(۱) ۱۴۰۴ / Sat, 19 Apr(4) 2025 /
           
فرصت امروز

اخیرا تحقیقات مبتنی بر عکس ‎برداری از مغز مانند اف ام آر آی، نشان داده وقتی مصرف ‎کننده ارتباط نزدیکی با برند احساس می‎ کند، بخش‎ های اینسولا در مغزش فعال می ‎شود. اینسولا چین‎ خوردگی ‎های عمیق مغز انسان است که وظیفه مدیریت هیجانات و رفتار مبتنی بر آن مانند دوستی، دعوا، عشق، فقدان عاطفی و احتیاط را برعهده دارد. همچنین بر عملکرد شناختی انسان از محیط پیرامونش تاثیرگذار است.

تکنیک ‎های بازاریابی عصبی نشان می‎ دهد که وقتی افراد درباره برندهای مورد علاقه خود صحبت می‎ کنند، مراکز احساس خوشی و لذت در مغزشان فعال می‎ شود. بازاریابی عصبی برای شناخت بهتر مصرف ‏کننده کاربرد بسیار خوبی دارد. مغز انسان پیچیدگی ‎‏های خاصی دارد. بازاریابان تا حدودی از این پیچیدگی‏ ها مطلع هستند. مطابق با نظریه مغز سه‎ گانه، مغز انسان از سه لایه تشکیل شده است که هر لایه نقش متفاوتی را در رفتار او ایفا می ‎کنند.

نقش بازاریابی عصبی برندینگ

1. پایین‎ترین سطح، مغز خزنده نام دارد. این مغز، قدیمی ‎ترین نوع مغز است که تقریبا در همه حیوانات وجود دارد. مغز خزنده، برخی رفتارهای غریزی و پایه ‎ای مانند محافظت از خود، جنگجویی، ترس از محیط‎ های ناشناخته، تولید مثل، مدیریت انرژی بدن را برعهده دارد. برخی رفتارهای انسان نتیجه وجود این مغز است مانند مبارزه بر سر قدرت، پایبندی به عادات و رسوم، احترام به بزرگ ‎ترها، فریب دادن دیگران و تقلید. در حقیقت این مغز به دنبال استفاده از رفتارهای کلیشه ‎ای اجدادمان است. تا به حال دقت کرده ‎اید که احتمالا از فروشگاه‏ هایی خرید می ‎کنید که پدر و مادرتان همیشه از آنجا خرید می ‎کردند و احتمالا در دوران کودکی شما را همراه خودشان به آنجا می‏بردند؟ تمایل به تقلید در انسان‏ها، ناشی از وجود مغز خزنده است. پژوهشگران حتی تمایل مشتریان به وفاداری به برندها و فروشگاه‎ ها را ناشی از فعالیت مغز خزنده می‎ دانند.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره بازاریابی عصبی

2. دومین سطح، مغز پستاندار است. مغز پستاندار نسبت به مغز خزنده، تکامل بیشتری یافته است و بیشتر در پستانداران وجود دارد. وظیفه اصلی این مغز، مدیریت رفتار اجتماعی انسان ‎هاست. در حقیقت هیجانات مثبت و منفی انسان‏‎ ها توسط این لایه کنترل می‏ شود. شش هیجان اصلی انسان شامل خوشحالی، ناراحتی، ترس، تعجب، نفرت و خشم در این لایه قرار دارند. مغز پستاندار تقریبا در همه تصمیم ‎گیری‏ های مصرف ‎کننده دخیل است. این مغز تمایل به لذت ‎های لحظه ‎ای دارد و به فکر آینده نیست.

3. سومین سطح، مغز انسان است. از این سطح به عنوان مغز منطقی هم یاد می ‎شود. این مغز تقریبا در اکثر حیوانات وجود ندارد یا بسیار ضعیف است. در حقیقت تفاوت انسان‎ ها و حیوانات در این سطح شکل می‎ گیرد. مغز انسان می ‎تواند مسائل را دسته‎ بندی کرده و راه حل ‎یابی کند. به همین دلیل انسان می‏تواند برای کارهای خود برنامه‎ ریزی کرده و زمان را مدیریت کند. همچنین ارتباطات کلامی، تفکر، یادگیری، حافظه مصرف‏ کننده در این لایه قرار دارند. استفاده از این مغز، انرژی زیادی از انسان می‏گیرد. همچنین عدم استفاده از آن باعث تنبلی و کندی مغز می ‎‏شود.

بسیاری از بازاریابان صرفا به مغز منطقی مصرف‎ کننده توجه می ‎کنند. یادتان باشد انسان‎ ها همیشه به صورت منطقی تصمیم نمی ‎گیرند. اثرگذاری روی مغزهای لایه پایین‏تر، باعث افزایش اثربخشی تبلیغات شما می‏ شود. انسان‏ها همیشه به هیجانات خود اعتماد دارند. هیجانات هیچ ‎وقت انسان ‎ها را گول نمی ‎زنند. این هیجانات همه جای دنیا یکسان بوده و نوعی زبان مشترک است. مثلا لبخند زدن در همه جای دنیا معنای یکسانی دارد.

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EObU6Yle
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامضد یخ پارس سهندمشاور مالیاتیمشاوره منابع انسانیتخت خوابخرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلدفترچه یادداشت تبلیغاتیواردات از چیناکستریم VXخرید از چینخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهویزای استارتاپ فنلاندکابینت و کمد دیواری اقساطیپالت پلاستیکیکارگاه مادر و کودکتاسیس کلینیک زیباییچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستهارد باکسدستگاه برش لیزرقیمت طلای آبشدهکامیونت فورسموزبلاگقرص لاغری
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه