چهارشنبه, ۵ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Wed, 25 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

اخیرا تحقیقات مبتنی بر عکس ‎برداری از مغز مانند اف ام آر آی، نشان داده وقتی مصرف ‎کننده ارتباط نزدیکی با برند احساس می‎ کند، بخش‎ های اینسولا در مغزش فعال می ‎شود. اینسولا چین‎ خوردگی ‎های عمیق مغز انسان است که وظیفه مدیریت هیجانات و رفتار مبتنی بر آن مانند دوستی، دعوا، عشق، فقدان عاطفی و احتیاط را برعهده دارد. همچنین بر عملکرد شناختی انسان از محیط پیرامونش تاثیرگذار است.

تکنیک ‎های بازاریابی عصبی نشان می‎ دهد که وقتی افراد درباره برندهای مورد علاقه خود صحبت می‎ کنند، مراکز احساس خوشی و لذت در مغزشان فعال می‎ شود. بازاریابی عصبی برای شناخت بهتر مصرف ‏کننده کاربرد بسیار خوبی دارد. مغز انسان پیچیدگی ‎‏های خاصی دارد. بازاریابان تا حدودی از این پیچیدگی‏ ها مطلع هستند. مطابق با نظریه مغز سه‎ گانه، مغز انسان از سه لایه تشکیل شده است که هر لایه نقش متفاوتی را در رفتار او ایفا می ‎کنند.

نقش بازاریابی عصبی برندینگ

1. پایین‎ترین سطح، مغز خزنده نام دارد. این مغز، قدیمی ‎ترین نوع مغز است که تقریبا در همه حیوانات وجود دارد. مغز خزنده، برخی رفتارهای غریزی و پایه ‎ای مانند محافظت از خود، جنگجویی، ترس از محیط‎ های ناشناخته، تولید مثل، مدیریت انرژی بدن را برعهده دارد. برخی رفتارهای انسان نتیجه وجود این مغز است مانند مبارزه بر سر قدرت، پایبندی به عادات و رسوم، احترام به بزرگ ‎ترها، فریب دادن دیگران و تقلید. در حقیقت این مغز به دنبال استفاده از رفتارهای کلیشه ‎ای اجدادمان است. تا به حال دقت کرده ‎اید که احتمالا از فروشگاه‏ هایی خرید می ‎کنید که پدر و مادرتان همیشه از آنجا خرید می ‎کردند و احتمالا در دوران کودکی شما را همراه خودشان به آنجا می‏بردند؟ تمایل به تقلید در انسان‏ها، ناشی از وجود مغز خزنده است. پژوهشگران حتی تمایل مشتریان به وفاداری به برندها و فروشگاه‎ ها را ناشی از فعالیت مغز خزنده می‎ دانند.

مطلب مرتبط: همه چیز درباره بازاریابی عصبی

2. دومین سطح، مغز پستاندار است. مغز پستاندار نسبت به مغز خزنده، تکامل بیشتری یافته است و بیشتر در پستانداران وجود دارد. وظیفه اصلی این مغز، مدیریت رفتار اجتماعی انسان ‎هاست. در حقیقت هیجانات مثبت و منفی انسان‏‎ ها توسط این لایه کنترل می‏ شود. شش هیجان اصلی انسان شامل خوشحالی، ناراحتی، ترس، تعجب، نفرت و خشم در این لایه قرار دارند. مغز پستاندار تقریبا در همه تصمیم ‎گیری‏ های مصرف ‎کننده دخیل است. این مغز تمایل به لذت ‎های لحظه ‎ای دارد و به فکر آینده نیست.

3. سومین سطح، مغز انسان است. از این سطح به عنوان مغز منطقی هم یاد می ‎شود. این مغز تقریبا در اکثر حیوانات وجود ندارد یا بسیار ضعیف است. در حقیقت تفاوت انسان‎ ها و حیوانات در این سطح شکل می‎ گیرد. مغز انسان می ‎تواند مسائل را دسته‎ بندی کرده و راه حل ‎یابی کند. به همین دلیل انسان می‏تواند برای کارهای خود برنامه‎ ریزی کرده و زمان را مدیریت کند. همچنین ارتباطات کلامی، تفکر، یادگیری، حافظه مصرف‏ کننده در این لایه قرار دارند. استفاده از این مغز، انرژی زیادی از انسان می‏گیرد. همچنین عدم استفاده از آن باعث تنبلی و کندی مغز می ‎‏شود.

بسیاری از بازاریابان صرفا به مغز منطقی مصرف‎ کننده توجه می ‎کنند. یادتان باشد انسان‎ ها همیشه به صورت منطقی تصمیم نمی ‎گیرند. اثرگذاری روی مغزهای لایه پایین‏تر، باعث افزایش اثربخشی تبلیغات شما می‏ شود. انسان‏ها همیشه به هیجانات خود اعتماد دارند. هیجانات هیچ ‎وقت انسان ‎ها را گول نمی ‎زنند. این هیجانات همه جای دنیا یکسان بوده و نوعی زبان مشترک است. مثلا لبخند زدن در همه جای دنیا معنای یکسانی دارد.

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EObU6Yle
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه