مهم نیست که در نهایت کدام کشور در صدر جدول رده بندی مدال های بازی های المپیک تابستانی قرار خواهد گرفت، شبکه تلویزیونی NBC Universal با توجه به درآمد هنگفت خود از دریافت سفارش برای پخش آگهی های تجاری در حین انجام مسابقات، برنده اصلی مسابقات المپیک ریو محسوب می شود.
در همین راستا و براساس اطلاعات موجود، یک روز پیش از آغاز بازی های المپیک ریو درآمد این شبکه تلویزیونی آمریکایی از محل پخش تیزرهای تبلیغاتی به رقمی معادل یک میلیارد و 200میلیون دلار رسیده است که این مبلغ شامل تمامی آگهی های پخش شده به صورت تلویزیونی، اینترنتی و کابلی شده و براساس برآوردهای صورت گرفته، درآمد شبکه تلویزیونی NBC Universal از پخش آگهی های تبلیغاتی المپیک ریو در تاریخ آمریکا بی سابقه بوده است.
رکوردشکنی مذکور در شرایطی صورت می پذیرد که درآمدهای این شبکه تلویزیونی در مقایسه با مسابقات المپیک لندن به 20درصد افزایش یافته است. گفتنی است 75درصد از درآمد یک میلیارد و 200میلیون دلاری NBC Universal حاصل از پوشش مسابقات المپیک ریو در بهترین ساعات بوده و میزان درآمد این شبکه از هر دو بخش شبکه تلویزیونی و پخش اینترنتی مسابقات در مقایسه با زمان برگزاری بازی های المپیک در لندن به میزان 33درصد افزایش یافته است.
کارشناسان حوزه بازاریابی و تبلیغات پس از بررسی میزان ثبت سفارش برای پخش آگهی های تجاری در حین برگزاری بازی های المپیک لندن و میزان درآمد شبکه های تلویزیونی در آمریکا اعلام کردند که افزایش هزینه تبلیغات تلویزیونی و اینترنتی شرکت های تجاری از جمله مهم ترین دلایل افزایش قابل توجه درآمد NBC Universal از پخش تیزرهای تبلیغاتی است.
گفتنی است در ماه مارس سال جاری میلادی این شبکه تلویزیونی با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد که درآمدهای آن از محل ثبت سفارش آگهی های تبلیغاتی در حین برگزاری بازی های المپیک ریو از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده و این موضوع در مقایسه با عملکرد NBC Universal در جریان بازی های دوره قبل در لندن چهار ماه زودتر محقق شده است.
لازم به ذکر است علاوه بر افزایش بودجه تبلیغات شرکت های تجاری در حین برگزاری بازی های المپیک ریو، گسترش پوشش مسابقات رشته های مختلف این فرصت را در اختیار رسانه های دیداری قرار داده است تا با پخش رقابت های ورزشکاران حاضر در المپیک ظرفیت بیشتری برای دریافت سفارش پخش تیزرهای تبلیغاتی داشته باشند.
در همین چارچوب و براساس اطلاعات موجود شبکه تلویزیونی NBC Universal در مجموع 6هزار و 755 ساعت از زمان پخش برنامه های خود را به پخش رقابت های المپیک اختصاص داده که این موضوع موجب اختصاص زمان بیشتری به پخش آگهی های تبلیغاتی شده است.
از دیگر سو نکته ای که ذکر آن ضروری به نظر می رسد، فاصله زمانی برزیل با ایالات متحده آمریکا است. در جریان دوره قبل بازی های المپیک در لندن فاصله زمانی شش ساعته انگلستان با آمریکا موجب کاهش بینندگان تلویزیونی رقابت ها شده بود اما در این دوره فاصله زمانی یک ساعته میان آمریکا و برزیل زمینه را برای افزایش تعداد بینندگان بازی های المپیک و همچنین افزایش تعداد سفارش های ثبت شده برای آگهی های تجاری فراهم ساخته است.
با وجود انتشار گزارش های مربوط به رکوردشکنی میزان درآمدهای شبکه تلویزیونی NBC Universal از پخش بازی های المپیک ریو، نکته قابل توجه در این رابطه پرداخت یک میلیارد و 280 میلیون دلار از سوی این شبکه برای کسب حق پخش رقابت های مذکور است.
پرداخت این مبلغ در شرایطی صورت می پذیرد که NBC Universal در جریان برگزاری دوره قبلی بازی های المپیک در لندن و همچنین المپیک زمستانی سوچی در روسیه، درآمد این شبکه تلویزیونی آمریکایی از پخش مسابقات مذکور بسیار اندک بوده و مدیران آن در این دوره به دنبال کسب سود بیشتری از پخش بازی های المپیک ریو هستند.