تولیدکننده اگر بازاریابی اُصولی و پایدار همراه با استراتژی نداشته باشد، در نهایت به فروش موفق نخواهد رسید و در نتیجه موفقیت را لمس نمی کند. امروزه دغدغه بسیاری از تولیدکنندگان و خصوصاً کسانی که می خواهند در فضای تولید وارد شوند، این است که تولید جواب نمی دهد! چرا؟ چون بازار فروش را به سختی پیدا می کنند و این با هزینه های جاری تناسب ندارد. در حالی که باید این نقد را به این عزیزان وارد بدانیم که بازاریابی، دیگر از دوره محصول محوری گذشته و تبدیل به اهمیت به سلیقه مشتریان شده است. با توجه به افزایش رقابت و گسترش واحدهای کسب و کار و به دلیل رشدِ سریع تکنولوژی از یکسو و تغییرات گسترده جوامع از سوی دیگر، با نگرش جدیدی از سوی مخاطبین هدف در بازار روبرو هستیم. اگر صاحبان مشاغل و به خصوص تولیدکنندگان قصد حضور در بازار رقابتی از جمله بازارِ آنلاین را دارند، مجبورند با تغییرات سریع در بازاریابی دیجیتال سازگار شوند. در حال حاضر فناوری در بازاریابی به سرعت پیش می رود و پیش بینی منافع و رفتار مصرف کننده دشوار است. پیش بینی می شود ترند های بازاریابی دیجیتال همچون هوش مصنوعی، بهینه سازی موتورهای جست و جوی صوتی، تجربه مشتری، شخصی سازی و ویدئو مارکتینگ اولویت های اصلی بیشتر صاحبان مشاغل تا سال 1400 باشند.
۱ – هوش مصنوعی
بازاریابی هوش مصنوعی روشی است برای ارتقای مشتری و همچنین می تواند برای تقویت بازده سرمایه گذاری کمپین های بازاریابی استفاده شود. این کار با تجزیه و تحلیل رفتار و الگوی جست وجوی مصرف کننده در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی به تولیدکنندگان و یا صاحبان استارت آپ ها کمک می کند تا چگونگی یافتن محصولات و خدمات خود را دریابند. با هوش مصنوعی، صاحبان کسب وکار می توانند با قرار دادن تبلیغات در مقابل مخاطبین هدف، بازده سرمایه گذاری خود را بهینه کنند. تبلیغات می توانند به صورت خودکار خریداری شده و سپس در مقیاس مشخصی بنا بر نیاز سازمان و براساس ارزیابی های صورت گرفته تجاری شوند.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با ترندهای برتر سال
از عواملی که تصور می شود هوش مصنوعی را به یک ترند بازاریابی تا سالِ 1400 بدل کند، این است که بسیاری از اجزای دنیای بازاریابی دیجیتال، هنوز وابسته به نبوغ انسان است. یک برنامه هوش مصنوعی ممکن است بتواند گزارشی را با استفاده از چیزی جز داده ها تولید کند و از همه اینها مهم تر آنکه پیش بینی می شود هوش مصنوعی تولید ناخالص داخلی جهان را تا سال ۲۰۳۰، ۱۴درصد افزایش دهد که این بزرگ ترین فرصت تجاری برای شرکت ها و صنایع مختلف در استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی طی چند دهه آینده را فراهم می کند.
۲ – تجربه مشتری
تجربه مشتری مهیج ترین فرصت برای تولیدکنندگان در سالِ پیشِ رو است و دلیل آن ساده است: تمرکز بر تجربه مشتری باعث افزایش درآمد می شود – که این مسئله، خود منجر به سود بیشتر می شود! تجربه مشتری، نتیجه تعامل و درک همه جانبه مشتری و تجربه او در ارتباط با کار و کسب یا نام تجاری کسب وکار است. از حضور در وب سایت گرفته تا صحبت درخصوص خدمات مشتری و دریافت کالا / ایده / خدمتی که از شما خریداری کرده است. هر کاری که انجام می دهید، بر درک مشتریان و تصمیم آنها برای بازگشت یا عدم بازگشت آنها و همچنین توصیه به سایرین از طرف این افراد تأثیر می گذارد، بنابراین ایجاد و خلق یک تجربه عالی مشتری، مهم ترین موفقیت شماست.
تجربه مشتری، یکی از هیجان انگیزترین فرصت ها برای یک کسب وکارِ سودآور در سال های پیش رو خواهد بود چراکه بسیاری از مشتریان در بازارهای فعلی، حاضرند مبلغ بیشتری را برای تجربه بهتر بپردازند.
اولین قدم در استراتژی تجربه مشتری شما این است که یک چشم انداز روشن و متمرکز درخصوص مشتری داشته باشید که بتواند با سیستمِ شما ارتباط برقرار کند. ساده ترین راه برای تعریف این دیدگاه، ایجاد مجموعه ای از عبارات است که به عنوان اصول راهنما عمل می کنند.
قدم بعدی در ساختن این اصول تجربه مشتری، احیای مجدد انواع مختلف مشتریانی است که با تیم های پشتیبانی شما سر و کار دارند. اگر کسب وکارِ شما واقعاً نیازها و خواسته های مشتری را درک کند، آنها باید بتوانند با موقعیت هایی که مشتریان شما با آن روبه رو هستند، ارتباط برقرار کرده و با آنها همدلی کنند. یکی از راه های انجام این کار، بخش بندی مشتریان و در نظر گرفتن پرسونای هر گروه است. سعی کنید به هر یک نام و شخصیت دهید. بهترین تجربیات مشتری وقتی حاصل می شود که ارتباط عاطفی بین سیستم و مشتری ایجاد شود. مشتریان به دلیل وابستگی عاطفی به افراد وفادار تبدیل می شوند و همواره به خاطر می آورند که هنگام استفاده از یک محصول یا خدمات چه احساس دلپذیری دارند. از ابزار چت آنلاین برای مکالمه در زمان واقعی استفاده کنید و پس از اتمام، با استفاده از نظرسنجی های تعاملی و ابزارهای مشابه تجربه مشتری، برای هر مشتری ایمیل / پیامک ارسال کنید.
قدم بعدی شناسایی نیازهای آموزشی برای هر یک از اعضای تیم پشتیبانی کسب وکارِ شماست. بسیاری از سازمان ها کیفیت ارتباط تلفنی، چت و ایمیل را ارزیابی می کنند، با این حال، یک چارچوب کیفیت، با برنامه ریزی و پیگیری پیشرفت تیم های شما از طریق مربیگری، یادگیری الکترونیکی و آموزش گروهی، یک قدم بیشتر این ارزیابی و بهبود را ارتقا می بخشد.
و در آخر اینکه، چگونه متوجه می شوید که تمام این سرمایه گذاری در تیم ها، فرآیندها و فناوری های به کار رفته در کسب وکار شما، به درستی در حال اجرا است؟ پاسخ در نتایج کسب و کار است.
مطلب مرتبط: بازاریابی دیجیتال با ترندهای برتر
۳ – VSEO
Voice Search SEO بهینه سازی کلمات کلیدی و عبارت های کلیدی برای جست وجوها با استفاده از دستیاران صوتی است. جست وجوی صوتی به تلفن هوشمند، رایانه های رومیزی یا سایر دستگاه های دیجیتالی شما که دارای دستیار شخصی دیجیتال هستند یا یک نقطه ورودی که از صدا استفاده می کند، مانند میکروفون گوگل، اکو آمازون و سایر دستگاه های بلندگو هوشمند ارائه شده در امروز اشاره دارد. در بیشتر موارد، اگر از دستیار شخصی استفاده می کنید و آن را با صدای خود فعال می کنید، به نوعی جست وجوی صوتی را انجام می دهید. ۵۰ درصد از کل جست وجوها تا پایان سال 1405 جست وجوی صوتی خواهند بود که منجر به یک ترند بازاریابی موفق در سال 1400 می شود. در اینجاست که کشف کلمات کلیدی درست، می تواند شما را بالاتر از رقبای تان قرار دهد.
۴- شخصی سازی
بازاریابی شخصی سازی شده، همچنین به عنوان بازاریابی یک به یک یا بازاریابی فردی نیز شناخته می شود، یک ترند بازاریابی است که توسط آن، شرکت ها از آنالیز داده ها و فناوری دیجیتال برای ارائه پیام های شخصی و ارائه محصولات به مشتریان فعلی یا آینده، بهره می برند. شخصی سازی، بازاریابی را از پایین به بالا تغییر داده است و تجربه مشتری را بهبود می بخشد و به نوبه خود سودآوری کسب و کارها را رقم می زند. تعیین مزایایی که مشتریان هر لحظه به دنبال آن هستند آسان نیست. دلیل این امر در درجه اول این است که این مزایای خاص از وضعیت به موقعیتی دیگر و تجارت به تجارت متفاوت است. با این حال، سه استراتژی متداول وجود دارد که هر کسب وکار (به خصوص تولیدکنندگان که دغدغه برندشدن را دارند.) می تواند از آن استفاده کند تا از ایجاد یک برنامه بازاریابی شخصی قوی بهره ببرد:
الف – هر مشتری انتظار دارد شما نیازهای وی را درک کنید. هنگامی که مخاطب شما، عبارتی را در موتور جست وجو مورد کاوش قرار می دهد، تمایل دارد تا متناسب با خواست وی، محتوای مدنظر در اختیار وی قرار گیرد.
ب – استراتژی شخصی سازی شما باید در هر کلیه کانال های ارتباطی شما و مخاطب هدف تان، با پیام مشخصی قابل رویت باشد و هر آنچه که در مورد چشم انداز خود طراحی کرده اید را در طول مسیر منعکس کند.
ج – نیازهای آینده مخاطبین تان را پیش بینی کنید. اگر این مزیت را دارید که می توانید اطلاعات شخصی و رفتار متداول آنها را دریابید، این امکان را دارید که آینده را پیش بینی کنید. شخصی سازی موفقیت آمیز در قیف بازاریابی مانند بازی شطرنج است. شما باید چندین حرکت به جلو فکر کنید.
۵- ویدئومارکتینگ
بازاریابی ویدئویی، استفاده از فیلم ها برای تبلیغ و بازاریابی کالا یا خدمات شما، افزایش تعامل در کانال های دیجیتال و اجتماعی، آموزش مصرف کنندگان و مشتریان و رسیدن به مخاطبین هدف با یک رسانه جدید را شامل می شود. برندهای تولیدی یا تولیدکنندگان و کسب وکارهایی که می خواهند برنده شوند، به یک استراتژی بازاریابی ویدئویی نیاز دارند. آنچه تغییر کرده این است که ویدئو در هر پلتفرم و کانال چقدر مهم شده است. ویدئو دیگر فقط یک قطعه از برنامه کلی بازاریابی شما نیست. این مهم برای دستیابی به اهداف و تلاش های هدف گذاری شده شما به ویژه استراتژی اجتماعی شماست. بازاریابی ویدئویی یکی از مهمترین ترندهای بازاریابی امروز و به احتمال زیاد برای ۵ الی ۱۰ سال آینده است.
این اعداد اهمیت ویدئو در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را در سال 1400 نشان می دهند:
الف – ۷۰٪ از مشتریان می گویند که تاکنون حداقل یکبار، ویدئوی یک برند را به اشتراک گذاشته اند.
ب – ۷۲٪ از صاحبین مشاغل(اعم از تولیدکننده، ارائه دهنده خدمات و حتی استارت آپ) اذعان داشته اند که ویدئو نرخ تبدیل آنها را بهبود بخشیده است.
ج – ۵۲٪ از مصرف کنندگان می گویند که تماشای فیلم های محصولات، آنها را در تصمیمات خرید آنلاین مطمئن تر کرده است.
مطلب مرتبط: ترندهای وبلاگ نویسی در عرصه بازاریابی
د – ۶۵٪ مدیران از وب سایت مرتبط با ویدئوی منتشر شده، بازدید می کنند و ۳۹٪ افراد، پس از مشاهده فیلم، با فروشنده تماس می گیرند.
استفاده از فیلم برای نمایش اطلاعات به روشی جالب و خلاقانه، مطمئناً مخاطبان شما را علاقه مند می کند. دوربینی را در اختیار بگیرید، فیلم برداری را شروع کنید و میزان سطح درگیری مخاطب با برندتان را افزایش دهید. وقت آن رسیده است که ویدئو بخشی اساسی از استراتژی بازاریابی شما باشد!
برخی آژانس های بازاریابی که متخصصین کسب وکار و پژوهشگران حوزه مدیریت را با نگاهی تحلیلی در سیستم خود به کمک بگیرند، با آنالیز بازارهای رقابتی و استفاده از به روزترین روندهای بازاریابی، کمک شایانی به سازمان ها خصوصاً تولیدکنندگان در کسب جایگاه مناسبی در بازار و ذهن مخاطب خواهد کرد.
ارتباط با نویسنده: srahimim@iran.ir
پژوهشگر و مشاور حوزه مدیریت کسب و کار*