تقریبا تمام مردم دنیا به خوبی با برند نایک و آدیداس آشنا هستند. این دو غول دنیای تولید لوازم ورزشی و پوشاک در طول چند دهه اخیر تمام نگاه ها را به خود خیره کرده اند. کیفیت بالای محصولات آنها در کنار قیمتگذاری مناسب موجب استقبال طیف وسیعی از مشتریان شده است. همچنین نقش حمایت از رویدادهای مهم ورزشی نظیر جام جهانی فوتبال و المپیک را نباید از ذهن دور داشت. این امر موجب شکلگیری برندهای قوی و دستیابی به حمایت مردمی وسیع شده است. بدون تردید رقابت با آدیداس و نایک در چنین شرایطی بسیار دشوار خواهد بود. بسیاری از برندها در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه هستند. به ویژه کسب و کارهای کوچک برای جلب نظر مشتریان کار بسیار دشواری دارند.
امروزه مهم ترین ویژگی برندها برای مشتریان سبک خاص آنهاست. هر برندی در زمینه ارائه سبک خاصی از خود موفق تر عمل کند، توانایی جلب نظر مشتریان را خواهد داشت. نایک و آدیداس در طول چند دهه فعالیت در حوزه پوشاک و تجهیزات ورزشی به خوبی این نکته را در دستور کار قرار داده-اند. به این ترتیب اکنون مشتریان این دو برند بیشتر به شیوه فعالیت آنها و سبک زندگی که ترویج می کنند، علاقه دارند.
من در طول دوران فعالیت حرفه ای ام ارتباط نزدیکی با حوزه پوشاک داشته ام. اغلب مشتریان در این حوزه بیش از نوع محصول به ارزش ها و سبک فعالیت برندها توجه دارند. به این ترتیب برندهای دارای شیوه فعالیت و تعامل منحصر به فرد با مشتریان برنده نهایی بازار هستند.
یکی از محصولات اصلی برند نایک کفش های اسنیکرز (Sneakers) است. این کفش ها به طور معمول برای ورزش مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال بسیاری از مردم در فعالیت روزانه نیز از آنها استفاده می کنند. برند آدیداس در پی افزایش چشمگیر محبوبیت کفش های اسنیکرز اقدام به تولید آنها کرد. نکته مهم خلاقیت بالای آدیداس در این زمینه است. به این ترتیب آدیداس بیش از یک شرکت تقلیدکننده صرف در این زمینه است. تا مدت-ها نایک و آدیداس در زمینه تولید کفش های اسنیکرز بیرقیب بودند. اغلب کارشناس ها ظهور یک رقیب دیگر در میان این دو غول دنیای ورزش را غیرممکن تلقی می کردند، با این حال در طول چند سال گذشته برند K-Swiss با ایده های جذاب و تولید محصولات باکیفیت بخش قابل توجهی از بازار فروش اسنیکرز را تصاحب کرده است.
مطلب مرتبط: چرا باید بازاریابی برند را جایگزین تبلیغات تجاری کنید
استارتآپ اصلی K-Swiss براساس تولید کفش های ارزان قیمت بنا شده است. به این ترتیب آنها با ارائه سطح قیمت پایین تر نظر بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده اند. نکته مهم در اینجا عدم اتکای K-Swiss به صرف ارائه محصولات ارزان است. آنها سرمایهگذاری عظیمی بر روی ایجاد سبکی خاص از فعالیت کرده اند. لری لمینگتن، مدیرعامل K-Swiss، استراتژی شرکتش را اینگونه بیان می کند: «کفش های اسنیکرز مورد علاقه طیف وسیعی از مردم جهان است. ما در طول روز و فعالیت کاری هیچگاه بدون کفش نخواهیم بود. در این میان راحتی کفش-ها اهمیت بالایی دارد. به علاوه اغلب مردم حاضر به پرداخت سطح قیمت بالا برای کفش های معمولی شان نیستند. به همین خاطر ایده اصلی ما تولید کفش-های ارزان قیمت و در کنار تلاش برای توسعه سبک نوینی از فعالیت است. به معنای دقیق، ما در تلاش برای توسعه ارزش های مرکزی برندمان به منظور جلب توجه مشتریان هستیم.»
در تازه ترین کمپین بازاریابی برند K-Swiss تیم بازاریابی شرکت اقدام به مصاحبه با جردن هاربینگر، کارآفرین حوزه برنامه های رادیویی، کرده است. هدف اصلی از برگزاری این کمپین ایجاد ارتباط میان کفش های K-Swiss و تفکر کارآفرینی است. شاید در ابتدا این امر عجیب به نظر برسد، اما تیم بازاریابی شرکت به خوبی از عهده انجام آن بر آمده است. به بیان جردن، همه چیز از کنار گذاشتن ترس ها و حرکت عملی به سوی ایده های کاری شروع می شود. در این میان مهم ترین نیاز کارآفرینان داشتن یک جفت کفش مناسب است. به همین سادگی، برند K-Swiss تلاش عملی برای توسعه جایگاه برندش را انجام می دهد. نکته جالب اینکه دامنه وسیعی از مشتریان بازار اسنیکرزها روی خوش به نحوه فعالیت این برند نشان داده-اند.
یکی از اقدامات جالب برند K-Swiss تولید اسنیکرزهایی تحت عنوان «اسنیکرزهای مخصوص مدیرانعامل » است. این نام با هدف ترغیب مردم به ورود به حوزه کارآفرینی و کنار گذاشتن ترس-های شان صورت گرفته است. تا به حال هیچ برندی این الگوی بازاریابی و تولید محصول را دنبال نکرده است. به همین دلیل ایده K-Swiss جذابیت بالایی دارد. همین امر موجب علاقه دامنه وسیعی از مشتریان به محصولات این برند شده است. پیشفروش نسخه اولیه اسنیکرزهای مخصوص این شرکت در کمتر از یک روز به پایان رسیده است. براساس پیشبینی ها با افزایش شهرت K-Swiss به زودی آدیداس و نایک کار دشواری برای رقابت بر سر سهم شان در بازار خواهند داشت.