موفقیت در کسب و کار در گرو توانایی بالای رهبری و هدایت است؛ هاوارد شولتز از جمله افرادی است که میتواند هر کارآفرینی را در حوزه بهبود توانایی رهبری راهنمایی کند.
هاوارد شولتز، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سابق استارباکس مدتی قبل اعلام کرد بعد از 40 سال با شرکت بزرگ قهوه خداحافظی خواهد کرد. شولتز در مصاحبه با نیویورک تایمز درباره اهداف خود بعد از ترک این شرکت صحبت کرد و گفت احتمالاً میخواهد یک دفتر سیاسی راه اندازی کند.
شولتز در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «یکی از کارهایی که قصد دارم در دوره بعدی زندگی ام انجام دهم، این است که بدانم آیا قادر به تأسیس شرکت جدیدی هستم یا نه. دقیقا نمیدانم میخواهم چه کار کنم. اما تصمیم دارم در مورد گزینه های زیادی تفحص کنم و از جمله انتخاب های من خدمات عمومی هم هست، با این حال تصمیم جدی درباره آینده ندارم.»
او در ادامه گفت قصد دارد کتابی درباره کارهای دارای تأثیر اجتماعی و تلاش برای تعریف مجدد مسئولیت و نقش یک شرکت عمومی بنویسد و همراه با آن روی بنیاد خانوادگی خود با نام Schultz Family Foundation نیز کار کند.
شولتز در دهه های گذشته به عنوان تأثیرگذارترین فرد در شرکت قهوه استارباکس بوده است. او دیدگاه های زیادی درباره موفقیت در کسب و کار دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:
کارآفرینی
هر کسی توانایی کارآفرین شدن ندارد. کارآفرینی مزایای زیادی دارد، اما مشکلات آن هم کم نیست و میتواند باعث ناامیدی شود. کارآفرینان باید تا حد زیادی عاشق کارشان باشند و خیلی چیزها را فدا کنند. از نظر شولتز، انجام کاری غیر از این غیرقابل تصور است.
شور و اشتیاق
بیشتر از بقیه رویاپردازی کنید و به دنبال تحقق رویایی باشید که شدنی است. باید نسبت به دیگران انتظار بیشتری از کارتان داشته باشید، اما انتظاری که معقول است. بیش از بقیه به کارتان اهمیت دهید و رفتاری هوشمندانه داشته باشید.
مطلب مرتبط: برایان تریسی از رازهای موفقیت می گوید
ترس
گاهی برای همه ما پیش می آید شجاعت را به سوی خود فراخوانیم و تصمیماتی علیه منطق، عقل و افراد هوشمندی که به آن ها اعتماد داریم، بگیریم. البته با وجود تمامی ریسک ها و توصیه منطقی دیگران، به مسیرمان اطمینان داریم و با جان و دل پیش میرویم. ما دوست نداریم فقط نقش تماشاگر را ایفا کنیم؛ حتی اگر ندانیم کارهایمان به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.
رهبری
یکی از مهم ترین اصول رهبری، توانایی دادن اعتماد به نفس به دیگران است، آن هم وقتی که خودتان خیلی احساس اطمینان و امنیت ندارید.
اعتبار
در جامعه ای که روز به روز در حال پیشرفت و تغییر است، موفق ترین برندها همان هایی هستند که از روی تعهد و تمایل قلبی مدیران آن راهاندازی میشوند. این برندهای قدرتمند و سرسخت پایدار هستند. قطعاً پایه و اساس آن ها محکم تر از بقیه است؛ زیرا آن ها براساس قدرت روحیه انسان ساخته شده اند، نه اینکه فقط یک کمپین تبلیغاتی باشند. کسب و کارهایی برای مدت طولانی دوام میآورند که اعتبار بالایی داشته باشند.
طول عمر
برای اینکه کسب و کاری موفق و پایدار داشته باشید، باید برای جلوگیری از مشکلات و حل آن ها، سازوکاری طراحی کنید که عمر آن بیشتر از عمر تمام مدیران شرکت باشد.
داشتن مشاور
اگر مشاور خوبی داشته باشید از آسیبپذیریها و نقاط ضعف خود واهمه ای ندارید. به تمام مواردی که درباره آن ها آگاهی ندارید اعتراف کنید. وقتی به نقص های خود اعتراف کنید خیلی راحت تر می توانید نصیحت دیگران را بشنوید. بدون شک نصیحت مشاوران ، بسیار سودمند خواهد بود.
قاطعیت بالا
هاوارد شولتز درباره کسب و کار خود و موفقیت آن میگوید: «موفقیت من تنها به خاطر شانس و استعداد نیست، بلکه به مقاومت، تعهد و انگیزه بالایم وابسته بود. من برای موفقیتم تلاش کردم و مصمم بودم کارهایم به خوبی پیش میرود. زندگی خودم را کف دستانم گرفتم، از هر کسی که میتوانستم چیزی یاد بگیرم استفاده کردم، از فرصت هایم تا جایی که میتوانستم استفاده کردم و گام های دستیابی به موفقیت را یک به یک طی کردم. من در ابتدای راه از شکست میترسیدم، اما وقتی چالش ها را پشت سر گذاشتم، احساس ترس و ناامیدی جای خود را به خوشبینی و امیدواری داد. وقتی مشکلات به ظاهر حل نشدنی را پشت سر میگذارید، دیگر برای بقیه موانع، هیچ احساس ترسی نخواهید داشت.»
پیشرفت
علت شکست و عدم رشد کسب و کارها این است که روی افراد، سیستم ها و فرآیندهای لازم سرمایهگذاری نمیکنند.
کار تیمی
وقتی با افرادی کار کنید که برای یک هدف مشخص مشتاق و متعهد هستند، هر چالشی قابل حل خواهد بود.