بدون شک کارآفرینی رویای بسیاری از افراد جهان محسوب می شود، با این حال این حرفه به علت این امر که آینده یک کسب و کار با تعدادی کارمند به عملکرد آنها بستگی دارد، حساسیت بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر نیز همواره توصیه می شود تا در این رابطه به روزترین مقالات را مورد مطالعه قرار دهید. این امر که بدانید مدیران دیگر چه اقداماتی را برای بهبود برند خود انجام می دهند و کارآفرین-ها کار خود را چکونه آغاز می کنند، به عملکرد بهتر شما کمک بسیاری را خواهد کرد. در این رابطه از جمله پرسش های مهم این است که با رایج-ترین دغدغههای این افراد آشنا باشید. این امر شما را برای کار در این عرصه آماده تر خواهد ساخت. به همین خاطر در این مقاله به بررسی نظرات صدها کارآفرین پرداخته و پنج مورد مشترک را از میان تمامی نظرات، انتخاب کرده ایم که در ادامه به بررسی آنها پرداخته و راهکار موثر برای رفع هر یک را بیان خواهیم کرد.
1-استراتژی
این امر که روش خود را برای حضور در بازار و مدیریت کارها و تیم شرکت انتخاب کنید، به عنوان استراتژی از آن یاد می شود. درواقع در یک تعریف ساده تر می توان آن را نحوه نزدیک ساختن اقدامات به اهداف دانست. به همین خاطر نیز شما باید نسبت به تمامی استراتژی ها آگاهی کافی را داشته باشید تا بتوانید در نهایت بهترین گزینه موجود را انتخاب کنید. اگرچه این امر در ابتدا ساده به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که هر شرکتی از موقعیت، بازار هدف، امکانات و توانایی خاص خود برخوردار بوده و به همین خاطر نمی توان صد درصد یک استراتژی از پیش تعیین شده را مورد استفاده قرار داد. به همین خاطر لازم است تا کارآفرین ها از توانایی شخصیسازی آنها، برخوردار باشند. همچنین لازم است تا با پیگیری نتایج، زمان درست را برای جایگزین کردن استراتژی سابق با موردی جدید، پیدا کنید. علت این امر به این خاطر است که هر استراتژی، مختص به یک زمان بوده و پس از مدتی تاثیر خود را از دست خواهد داد. در نهایت این امر که استراتژی-های خود را مورد آزمایش قرار دهید، به کاهش خطاها کمک بسیاری را خواهد کرد.
مطلب مرتبط: مشکلات و چالش های متعدد کارآفرینان
2-مدیریت
اشتباه بزرگ کارآفرین ها این است که خود را کاملا واجد شرایط مدیریت تلقی می کنند. با این حال کارآفرینی و مدیریت اگرچه با یکدیگر ارتباط نزدیکی را دارند، با این حال نباید آن دو را یکی تلقی کرد. درواقع شما ممکن است به علت دانش فنی خود، موفق به ایجاد یک کسب وکار شوید. با این حال مدیریت، نیازمند دانش و مهارت های جداگانه ای است. به همین خاطر نیز باید از همان ابتدا برای تقویت این امر، تلاش جدی ای را داشته باشید. در این رابطه بسیاری از بزرگان، کار در یک شرکت برای ارتباط گرفتن با بهترین مدیران را در دستور کار خود قرار داده-اند که خود شیوه ای جذاب و کاملا کاربردی برای یادگیری است. علت این امر به این خاطر است که صرفا یادگیری تئوری ملاک نبوده و لازم است تا توان اجرایی کردن آن در دنیای واقعی را نیز داشته باشید. در این رابطه توجه داشته باشید که همواره اقدامات و روشهای جدیدی برای این امر ارائه می شود. به همین خاطر یک مدیر نباید به دنبال اصول و شیوه رفتاری کاملا مشخص و ثابتی باشد.
3-استخدام
استخدام نیز از دیگر مواردی است که یک مشکل همیشگی برای مدیران است. علت این امر به این خاطر است که تیم شرکت، بازوی اجرایی محسوب شده و موفقیت تنها از طریق آنها میسر خواهد بود. به همین خاطر انتخاب بهترین گزینه، یک مشکل همیشگی محسوب می شود. فراموش نکنید که یک استخدام اشتباه، شما را درگیر هزینه های زیاد و زمان از دست رفته خواهد کرد که در دنیای به شدت رقابتی حال حاضر، خود یک شکست واقعی محسوب می شود. در این رابطه این امر که استانداردهای درستی را برای استخدام افراد تعیین کرده و بهترین شیوه برای آزمایش آنها داشته باشید، کاملا ضروری خواهد بود. در نهایت لازم است تا به عامل انگیزه بیشترین توجه را نشان دهید. علت این امر به این خاطر است که فردی که تمایل برای پیشرفت داشته باشد، در مدت زمانی کم به سطحی حتی فراتر از یک حرفه ای دست پیدا خواهد کرد. این امر در حالی است که شما هزینه به مراتب کمتری را برای استخدام آن متحمل شده اید. در نهایت یک سیستم آموزشی کارآمد باید در شرکت وجود داشته باشد تا سطح دانش و تجربه تیم به صورت همیشگی، افزایش پیدا کند. این امر نیاز به استخدام های جدید برای افزایش سطح توانایی ها را کاهش خواهد داد. مزیت بزرگ این امر این است که افراد امکان هماهنگی کامل با یکدیگر را پیدا خواهند کرد، با این حال در صورتی که دائما تغییراتی را در تیم ایجاد کنید، بدون شک وفق گرفتن افراد با یکدیگر سخت خواهد شد که خود در راندمان کاری تاثیر منفی خود را نشان خواهد داد.
4-منابع
اشتباه بزرگ بسیاری از کارآفرین ها این است که منابع را فقط در پول خلاصه می کنند. این امر در حالی است که تمامی امکانات شرکت در این دسته قرار خواهند گرفت که داده ها از جمله مهم ترین آنها هستند. در این رابطه این امر که یک سیستم مناسب برای جمعآوری، تحلیل و نگهداری آنها داشته باشید، خود یک معضل بزرگ محسوب می شود. فراموش نکنید که اگر این سیستم را از همان ابتدای کار خود ایجاد نکنید، بسیاری از اطلاعات و فرصت های ارزشمند برای شروعی درخشان را که نیاز هر برند نوپایی است، از دست خواهید داد. در نهایت این امر که چگونه بهترین استفاده را از منابع داشته باشید، از دیگر مواردی است که مدیران باید بهترین تصمیم ممکن را در این رابطه اتخاذ کنند. به همین خاطر نیز این امر از جمله رایج ترین دغدغه های کارآفرین ها محسوب می شود.
مطلب مرتبط: بزرگ ترین چالش های کارآفرینی و راه حل آنها
5-فرهنگ سازمانی
این امر که در شرکت چه قوانین و اصولی وجود داشته باشد، آخرین گزینه این لیست محسوب می-شود. درواقع فرهنگ شرکت یک استراتژی نیست که بتوانید آن را دائما تغییر دهید. به همین خاطر باید به دنبال قوانینی کاربردی و مناسب برای خود باشید. اشتباه بزرگ بسیاری از افراد این است که از فرهنگ سازمانی شرکت ها دیگر استفاده می کنند. اگرچه الهام گرفتن و استفاده از برخی نکات مناسب، اقدامی هوشمندانه محسوب می شود، با این حال لازم است تا توجه داشته باشید که فرهنگ هر شرکت، کاملا با توجه به شرایط و نیاز آنها تعیین می شود. بدون شک هیچ شرکتی درست مشابه دیگری نبوده و به همین خاطر این اقدام اشتباهی کاملا بزرگ خواهد بود. به همین خاطر نیز لازم است تا زمان کافی برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب را اختصاص دهید. در نهایت فراموش نکنید که فرهنگ شرکت، باید مطابق خواست شما شکل گیرد. درواقع در صورتی که در این رابطه دیر اقدام کنید، فرهنگ شرکت ممکن است به هر صورتی شکل گرفته باشد و تحت این شرایط تغییر آن خود یک مشکل تقریبا حل نشدنی خواهد بود.