با توجه به این امر که در سال گذشته افراد به صورت جدی درگیر ویروس کرونا بوده اند و نتیجه آن قرنطینه های جهانی بود، استفاده از اینترنت با سرعت رشد فوق العاده بالایی همراه شد. اگرچه در سال 2021 این آمار سیر نزولی پیدا کرد. با این حال میزان استفاده از اینترنت همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کرده و به همین خاطر حتی امروز هم برای شروع فعالیت در زمینه فروش اینترنتی دیر است. در این راستا توجه به ترندها کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید در این مسیر اقدام نمایید. در ادامه 10 ترند سال جاری را بررسی خواهیم کرد.
1-تغییرات رفتاری در بین مشتریان رخ داده است
اگر تصور می کنید که مشتری های حال حاضر با قبل از ویروس کرونا رفتاری یکسان را دارند، سخت در اشتباه هستید، با این حال این امر تنها به کرونا ارتباطی نداشته و بیش از 60 درصد شرکت ها در چند سال اخیر با تغییر رفتار شدید مشتریان خود مواجه شده اند. درواقع ویروس کرونا تنها باعث افزایش سرعت تغییرات شده است. درواقع مشتری حال حاضر به دنبال تولید محتوای حرفه ای، اعتمادسازی، تنوع در شیوه های پرداخت و دلایل محکم جهت خرید است تا از بین صدها برند دیگر، شما را انتخاب کند. همچنین شما باید برای دوران پساکرونا نیز برنامه ریزی داشته باشید تا نتایج خوبی را به دست آورید.
مطلب مرتبط: بازاریابی اینترنتی موفق با 11 کانال یوتیوب
2-مشتری خواهان پیش بینی نیازها است
این امر که نیازهای حال حاضر مشتری ها را دریابید، امری بیش از حد معمول محسوب می شود. با این حال نکته مهم تر این است که بتوانید نیازهای آتی مشتریان خود را پیدا کرده و براساس آن برنامه ریزی های لازم را داشته باشید. نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه نمایید، استفاده درست از تکنولوژی های روز است. این موارد می توانند سرعت انجام کار را چندین برابر نمایند که تحت این شرایط شما قدرت پرداختن به اقدامات متنوع را خواهید داشت. تحلیل عملکرد رقبا و پیدا کردن فرصت های موجود از دل اتفاقات، از جمله الزامات شما در این مسیر خواهد بود. تنوع بخشیدن به پیش بینی ها، ریسک کار را نیز کاهش خواهد داد.
3-تنها محصول باکیفیت دیگر کافی نخواهد بود
درواقع مشتری امروز دیگر صرفا به دنبال محصول باکیفیت نبوده و در این رابطه شما باید دلایلی فراتر را داشته باشید. به همین دلیل است که برندهای مطرح، هزینه ای به مراتب فراتر از هزینه های خود برای یک محصول را دریافت می کنند. در این رابطه شما باید به ترندها توجه داشته باشید. در حال حاضر مسئله کرونا و محیط زیست، کاملا مورد توجه هستند که فرصت خوبی برای استفاده از آنها برای تبلیغات محسوب می شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که اختلاف برندها به کمترین میزان خود رسیده و این مسئله دیگر تنها کافی نخواهد بود. با نگاهی به برندهای مختلف می توانید ایده های بسیار خوبی را به دست آورید.
4-تولید محتوای باکیفیت حیاتی شده است
امروزه اینترنت مرزها را از بین برده و باعث شده است تا افراد حتی از کشورهای مختلف نیز مشتری یک برند باشند. از منظر دیگر نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به پیشرفت ابزارها، در حال حاضر کیفیت محتوا بسیار بالا رفته است. درواقع مخاطب شما با انواع گزینه ها مواجه است و این امر باعث شده تا حفظ آنها سخت باشد. به همین خاطر شما باید حتی فراتر از استانداردهای حال حاضر ظاهر شوید تا سرعت رشد خوبی را داشته باشید. در این زمینه آمارها حاکی از آن است که برندهایی که در زمینه فروش اینترنتی، فعالیت هایی را انجام داده اند و تنها به فروش حضوری محدود نبودند، در بدترین روزهای کرونا نیز با توجه به این امر که تعداد رقبا کمتر شد، حتی سودآوری فوق العاده نیز داشته اند. در زمینه بازاریابی اینترنتی، هیچ اقدامی به اندازه تولید محتوا، نتیجه بخش نیست. به همین خاطر استخدام یک تیم حرفه ای، سرمایه گذاری ای کاملا درستی خواهد بود. درواقع شما باید تمامی روش های بازاریابی که دیگر نتایج لازم را ندارند، کنار بگذارید تا بودجه لازم برای این اقدام شکل گیرد.
5-اتوماتیک کردن ارتباط با مشتری دیگر نتیجه بخش نیست
درواقع مشتری امروز ابدا تمایل ندارد که با پیام هایی تکراری و کلی مواجه شود. آنها خواهان این امر هستند که با برند ارتباط داشته باشند که این امر تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که افرادی مسئول پاسخگویی باشند. با این حال شما باید تنوع لازم را در این زمینه رعایت نمایید. برای مثال ممکن است افرادی تمایل به برقراری تماس نداشته باشند. این مسئله نباید باعث شود که مشتری را از دست بدهید. درواقع پیام دادن متنی، لازم است تا مورد توجه شما قرار گیرد. همچنین فراموش نکنید که سرعت پاسخگویی نیز بسیار مهم است. این امر بیشتر باعث می شود که کسب و کار شما براساس میزان بزرگی، به یک یا چند نفر تیم پشتیبان نیاز داشته باشد. با این حال این امر به معنای کنار گذاشتن تکنولوژی نبوده و می توانید از آن هم در شرایط موردنیاز استفاده نمایید. برای درک بهتر موقعیت های مناسب، هیچ چیز به اندازه نظرسنجی نتیجه بخش نخواهد بود. درواقع این امر بسیار جذاب است که مشتری حس نماید که یک برند به دنبال بهترشدن است و در این رابطه به نظرات مشتریان خود توجه دارد.
مطلب مرتبط: موفقیت در بازاریابی اینترنتی با 12 اقدام ضروری
6-داده ها گنجینه هر کسب و کاری محسوب می شوند
در گذشته تصور می شد که منابع مالی، مهم ترین رکن یک کسب و کار محسوب می شود. پس از آن توجه به مشتری اولویت بیشتری پیدا کرد و در جهان امروز، بسیاری نیروی انسانی را حتی مهم تر از مشتری تلقی می کنند که تا حدود زیادی درست است. با این حال مهم ترین دستاورد یک کسب و کار، هیچ یک از این موارد نبوده و داده هایی که به دست می آیند، اهمیت به مراتب بالاتری دارند. در این زمینه شما باید به دنبال پیدا کردن داده ها، حفظ و استفاده درست از آنها باشید. این امر یک اقدام دائمی بوده و توصیه می شود که تیمی را برای این مورد استخدام نمایید و یا اینکه در هر بخش، حداقل یک نفر مسئولیت این اقدام را در دست بگیرد. این داده ها شما را به درک واقعی از جهان و اتفاقات آن می رساند و قدرت پیش بینی را نیز به وجود می آورد. درواقع داده ها خصوصا داده های بزرگ می توانند وضعیت یک برند را به صورت کامل دگرگون نمایند.
7-بازاریابی محلی باید مورد توجه جدی قرار گیرد
تجربه کرونا یک نکته بسیار جالب را نشان داده که افراد به سمت برندهای محلی، تمایل بیشتری را پیدا کردند. این امر خود می تواند به دلیل اعتماد و یا مسافت کم باشد. با این حال اگر آمارهای قبل از این بحران بزرگ را نگاه کنید، متوجه این موضوع خواهید شد که جهان به سمتی در حال حرکت است که روند نزولی برندها در حال رخ دادن است. درواقع دیگر پوشیدن کفش یک مارک مطرح، آرزوی هر مشتری نبوده و با توجه به این امر که موارد تقلبی برندهای مطرح بسیار زیاد شده است، افراد ترجیح می دهند که برندهای نوپا و جدید را امتحان نمایند. در این راستا نوعی حس حمایت از محله نیز تشدید شده است که باعث می شود تا افراد تمایل داشته باشند تا با خرید از برند منطقه خود، زمینه رشد را مهیا کنند که در نهایت این موضوع به نفع محل زندگی آنها نیز خواهد بود. در این راستا بسیار مهم است که بازاریابی درستی را داشته باشید. در این زمینه توصیه می شود که از همین امروز از ابزارهای موجود نظیر ایمیل مارکتینگ و سئو محلی، مشتری های خود را چندین برابر نمایید. تجربه برندهای نوپا نظیر شیائومی و تیک تاک نیز این نکته را به خوبی نشان می دهد که رقابت با ابربرندها ابدا یک امر غیرممکن محسوب نمی شود و بازار تشنه اتفاقات جدید است.
8-بسیاری از روش های سئو و مشتری مداری منسوخ شده اند
اگرچه ممکن است تعجب کنید، با این حال واقعیت این است که بیش از نیمی از روش های رایج در بسیاری از زمینهها دیگر نتیجه بخش محسوب نشده و می توانند سرعت رشد شما را محدود نمایند. در این راستا شما باید به دنبال پیدا کردن مواردی باشید که بالاترین حد نتایج را دارند و اولویت بندی انجام دهید. در این رابطه استفاده از توصیه های افراد خبره نیز یک تصمیم بسیار درست خواهد بود. با این حال شما حتی با یک جست و جوی ساده و پیگیری سایت هایی که به صورت تخصصی، مقالات قابل استناد تولید می کنند هم می توانید تا حد زیادی نیاز خود را تامین نمایید.
9-برای فروش عجله نداشته باشید
ممکن است کمی عجیب به نظر برسد، با این حال حتی ممکن است شما به صرف چند ماه زمان برای تبدیل یک نفر به مشتری نیاز داشته باشید. درواقع هدف اصلی باید تبدیل مشتریان دائمی باشد و نه افرادی که صرفا یکبار خرید می کنند. این مشتری های دائمی، به صورت طبیعی اقدام به تبلیغ کسب و کار شما می کنند که خود نتایج فوق العاده ای را در پی دارد. تحت این شرایط سوال اصلی این است که چگونه می توان به چنین سطحی دست پیدا کرد؟ در این رابطه عدم تعیین سقف مشخص برای ارتباط خود با مشتری پاسخ درست محسوب می شود. درواقع هدف اول شما باید ایجاد رابطه خوب با مشتری باشد تا اعتماد لازم شکل گیرد. این امر با برگزاری انواع دوره های آموزشی، کارگاه ها و ایونت های مختلف کاملا امکان پذیر خواهد بود. برای این امر که افراد بیشتری با برنامه های شما آشنا شوند، یکی از اقدامات بسیار مناسب این است که با افراد تاثیرگذار حوزه کاری خود تعاملات لازم را داشته باشید.
مطلب مرتبط: روش بازاریابی اینترنتی و اصول موفقیت در آن
10-شیوه کار کردن متفاوت شده است
شیوع جهانی ویروس کرونا باعث شده است تا دورکاری به تنها شیوه ادامه فعالیت تبدیل شود. با این حال این امر نباید اقدامی باشد که صرفا به شرایط بحرانی اختصاص دارد. درواقع این امر دارای مزیت هایی است که باید مورد توجه شما قرار گیرد. در این رابطه صرفه جویی در زمان، یکی از ساده ترین این موارد محسوب می شود. با این حال مهم ترین نکته ای که باید نسبت به این موضوع مورد توجه قرار دهید این است که چنین اقدامی باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و کاهش خستگی کارمندان را در پی دارد. به همین خاطر حتی در شرایط پساکرونا نیز لازم است که تا حد امکان از این موضوع استفاده نمایید. برای درک بهتر از الزامات و نکاتی که باید در این شیوه رعایت شود، بهتر است که مقالات مرتبط را مطالعه نمایید.