آینده حمل و نقل کارآمد، بی نقص و شخصی، هر ساله به واقعیت نزدیک تر می شود. در حال حاضر اپلیکیشن ها این امکان را می دهند که با یک کلیک، درخواست جابه جایی دهید یا سفری را رزرو کنید. گوشی های هوشمند به مسافران می گویند تا چه مدت دیگر، مترو بعدی خواهد رسید. این اپلیکیشن ها هستند که به رانندگان نشان می دهند کجا محل پارک پیدا کنند.
در آینده ای نه چندان دور، پایگاه ها و سیستم عامل های متمرکز که اپلیکیشن های امروزی را در دسترس قرار می دهند، برای افراد قابلیت دسترسی به ماشین های بدون راننده را فراهم و جریان ترافیک شهر را براساس استفاده از داده های زنده تنظیم می کنند. مسافرین قادر خواهند بود در حین حرکت، گزینه های سفر را عوض کنند، از یک ماشین بدون راننده پیاده شوند و از ارتباطات خودکار اتوبوس-مترو استفاده کنند تا تأخیر نداشته باشند.
تمامی اینها بخشی از «حمل ونقل هوشمند» هستند -رویکرد ارتباط دیجیتال آینده برای رفع مشکلات حمل ونقل امروز. با حمل و نقل هوشمند، ساختارهای دیجیتال برای مدیریت تجربه سفر طراحی می شوند و به مشتریان امکان می دهد از یک محل، سفر خود را برنامه ریزی، رزرو و هزینه آن را پرداخت کنند -حتی اگر چندین ارائه دهنده برای تکمیل این کار لازم باشد. فقط با چند کلیک خدمات مسافرتی یکپارچه مانند نقشه مسیر، اطلاعات سفر به طور زنده، گزینه های جا و صندلی و رزرو پیشرفته حمل بار در دسترس خواهد بود.
پاداش هوشمند بودن
در حال حاضر تجارت ها به سرعت در پی توسعه سیستم عامل ها و خدمات حمل ونقل هوشمند هستند، از جمله اپراتورهای سفر مانند خطوط هوایی و شرکت های راه آهن، غول های دیجیتال مانند گوگل و آمازون و شرکت های زبردست و نوپا در فناوری اطلاعات. پاداش استفاده از حمل ونقل هوشمند وسیع است. انتظار می رود خدمات حمل ونقل نوآورانه، افزایش پنج برابری سهم خود را در هزینه سفر تا سال 2040 ببینند و حدود 270میلیارد دلار درآمد و تا 150 میلیارد دلار سود برای ارائه دهندگان فراهم کنند، اما آیا مصرف کنندگان برای استفاده از حمل ونقل هوشمند آماده هستند؟ الیور ویمان (Oliver Wyman)، یک بررسی در مورد 7500 مصرف کننده در سراسر آلمان، فرانسه، ایتالیا، چین و ایالات متحده انجام داد و مشخص کرد که اکثریت، حاضر به تغییر روش ترجیحی حمل و نقل خود و پرداخت بیشتر برای دسترسی به این نوع خدمات هستند.
درصد مصرف کنندگانی که انتقال هوشمند را مهم می دانند در حال افزایش است. در چین آمار خیره کننده 98درصدی، در اروپا 93درصد و در ایالات متحده 83درصد دیده می شود. در میان پاسخگویان 18 تا 35 ساله که حمل ونقل اصلی آنها از طریق اتومبیل شخصی است، 97درصد گفته اند که برای دسترسی به خدمات حمل ونقل هوشمند، تغییر به شیوه حمل ونقل عمومی را در نظر می گیرند. حتی در میان کسانی که 65 سال و بالاتر هستند، 76درصد گفته اند که تغییری را در نظر خواهند گرفت. برای کسانی که از حمل ونقل عمومی استفاده می کنند، درصدهای مشابهی نیز برای استفاده از مزایای حمل ونقل هوشمند در اتومبیل ها مشاهده شده است.
مصرف کنندگان آماده اند بیشتر هزینه کنند
این نظرسنجی همچنین دریافت که 84درصد از پاسخ دهندگان برای استفاده از راهکارهای حمل ونقل هوشمند یکپارچه، هزینه های مازاد می پردازند. این آمار شامل 89درصد از افراد نسل هزاره و نسل Z و 75درصد از مسافران سالمند است.
بسیاری از مسافران گفته اند که مایل به افزودن مبلغی مشخص به صورتحساب فعلی حمل ونقل خود در هر ماه برای مجموعه ای از خدمات حمل ونقل هوشمند هستند؛ امری مشابه نحوه انتخاب و پرداخت اضافه برای کانال های پولی به هزینه های ماهیانه تلویزیون کابلی. به طور متوسط مسافران اظهار داشتند که 1/4 درصد بیشتر از هزینه های رفت وآمد ماهانه خود را برای برنامه ریزی سفر ترکیبی، و 2.9درصد بیشتر برای اطلاعات سفر به طور زنده و مسیریابی مجدد برای جلوگیری از تأخیرها خواهند پرداخت.
مردم همچنین مایل به پرداخت بیشتر برای سفرهای طولانی هستند که شامل خدمات هوشمند حمل ونقل باشد. فاصله دور در این مورد، به سفر بیش از 100 کیلومتر اطلاق می شود. با استفاده از این سفرها، مصرف کنندگان اعلام کردند که به طور متوسط 3.3درصد و تا میزان 5.8درصد بیشتر برای برنامه ریزی سفرهای ترکیبی و به طور متوسط 2.4درصد بیشتر برای اطلاعات و مسیریابی مجدد به طور زنده پرداخت خواهند کرد.
ارتباطات یکنواخت
نمونه ای از مشتریان خدمات مسافرتی شخصی و انعطاف پذیر نشان می دهد که افراد خواهان یک مرکز ترکیبی متصل دیجیتال هستند که به مسافران اجازه دهد به طور یکنواخت، از یک شیوه حمل ونقل به دیگری انتقال یابند. این امر می تواند در یک ایستگاه قطار یا فرودگاه ایجاد شود که در آن، با استفاده از یک اپلیکیشن، مسافر می تواند رفتن به خانه را از طریق اتومبیل های شخصی درخواست دهد، اما در صورتی که داده های زنده تأخیر ترافیکی را نشان دهند، می تواند شیوه حمل ونقل را به سرعت به مترو تغییر دهد. مثال دیگر سنسورهای هوشمند و ابزارهای تحلیلی هستند که می توانند به کاهش ترافیک کمک کنند.
مطلب مرتبط: حمل و نقل آنلاین!
فراتر از خدمات مسافرتی، حمل ونقل هوشمند شامل فعالیت هایی است که می توانند مسافران را در طول سفر، سرگرم و مشغول نگاه دارند –برای مثال گشت وگذار در سایت های خرید اینترنتی، دوره های آموزشی آنلاین و لذت بردن از فیلم یا موسیقی و همچنین آنهایی که گزینه هایی برای پایان سفر ارائه می دهند، مانند گشت وگذار یا صرف ناهار. همچنین خدمات مربوطه مانند بیمه های سرقت هنگام خرید، تصادفات و مسافرت نیز می توانند در این زمینه گنجانده شوند. این موارد نیز مانند خدمات مسافرتی می توانند از طریق پلتفرم دیجیتالی ارائه شوند که تراکنش ها را با یک یا دو کلیک انجام می دهد.
در اینجا مجدد پاسخ دهندگان به نظرسنجی، علاقه مندی قابل توجهی به بهبود دسترسی نشان دادند و در این میان افزودن خدمات بیمه محبوب ترین آنها بود. به طور متوسط پاسخ دهندگان گفتند که در سفرهای طولانی، 5.4درصد بیشتر برای خرید پوشش بیمه مسافرت، سرقت و تصادف، و 2.5درصد بیشتر برای دسترسی به سایت های تجارت الکترونیک می پردازند. مسافران روزانه گفتند 5درصد اضافی برای سرگرمی و 5.6درصد برای پیشنهادهای آموزشی پرداخت خواهند کرد.
اولین نفر باشید
همانطور که فناوری های هوش مصنوعی و مستقل به طور روزافزونی در زندگی روزمره مسافران گنجانده می شوند، رقابت میان اپراتورهای مسافرتی، غول های دیجیتال و شرکت های نوپا برای ایجاد اولین جای پا و به دست آوردن مزیت در حمل ونقل هوشمند نیز رونق گرفته است. چالش این خواهد بود که کدامیک پیشنهادهای پویاتر و شخصی تری ارائه می دهند و مزیتی رقابتی را با کنترل پورتال های حمل ونقل هوشمند به دست می آورند که به طور یکپارچه گزینه های حمل و نقل را متصل می سازد.
بدون شک دسترسی به اطلاعات شخصی و توانایی آنالیز آنها، عنصری ضروری برای ایجاد گزینه های هوشمند حمل و نقل سفارشی است. علی رغم نقض های اخیر و مقررات سخت در مورد داده ها، مصرف کنندگان همچنان تمایل دارند اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند. بیش از نیمی از مصرف کنندگان مورد بررسی در پنج کشور و 80درصد تنها در چین گفته اند که در ازای خدمات، داده های شخصی و ترجیحات سفر خود را با ارائه دهندگان خدمات به اشتراک می گذارند.
با توجه به نظرسنجی ما، در حال حاضر ارائه دهندگان خدمات حمل ونقل مزیت هایی را برای مصرف کنندگان در نظر گرفته اند، اما حمل ونقل هوشمند یک هدف سریع و در حال حرکت است و برخی از غول های دیجیتال که با داده های هوشمند وارد بخش هایی از بازار شده اند، به طور موفقیت آمیزی بر بسیاری از سرویس هایی که به طور انحصاری به سفر ارتباط ندارند، غلبه کرده اند. برای باقی ماندن در رقابت، اپراتورهای حمل ونقل می توانند با غول های دیجیتالی و شرکت های نوپا همکاری کنند تا به داده ها و تخصص های فنی موردنیاز برای تقویت در دور جدید نوآوری در حمل ونقل دسترسی داشته باشند. در همین حال شرکت های نوپا و فعال در حوزه حمل ونقل هوشمند، 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری را بین سال های 2011 تا 2016 جذب کرده اند و این کمک مالی تقریباً هر سال نسبت به سال قبل دو برابر می شود.
مطمئناً حتی تحرک هوشمند نیز ازدحام شهری و تمام تأخیرهای سفر را از بین نمی برد، اما تحول در حمل و نقل امری اجتناب ناپذیر است. چالش برای مسافران و ارائه دهندگان خدمات حمل ونقل با چشم انداز در حال تغییر و گزینه های فناوری که سفرهای داخلی و طولانی را تغییر شکل می دهند، ادامه خواهد داشت.