بازاریابی در طول یک دهه اخیر تغییرات زیادی به خود دیده است. شاید بسیاری از کارشناس ها اکنون تغییرات این حوزه را پایان یافته تلقی کنند، با این حال انقلاب اصلی در این حوزه هنوز اتفاق نیفتاده است. در این انقلاب تازه فناوری بلاک چین نقش اساسی ایفا خواهد کرد. امروزه اغلب ما حوزه بازاریابی دیجیتال را در پیوند با تکنولوژی هایی نظیر هوش مصنوعی و توانایی تحلیل سریع اطلاعات از سوی آن ارزیابی می کنیم. در این بین فناوری بلاک چین به آرامی در حال تاثیرگذاری عمیق بر روی عرصه کسب و کار است. بدون تردید بلاک چین در حال ایجاد تغییرات اساسی در بازاریابی است. در این میان هر دو طرف ماجرا سود بسیار زیادی خواهند برد.
مزیت مرکزی بلاک چین فراهم سازی امکان انتقال اطلاعات میان دو طرف بدون نیاز به نرم افزارهای رابط است. بیشتری کاربرد بلاک چین در کسب و کار مربوط به معاملات مالی و تبادل ارز های دیجیتال است. به این ترتیب امنیت این حوزه ها در دنیای آنلاین بیش از هر زمان دیگری تامین خواهد شد. این امر تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر روی دنیای بازاریابی بر جای خواهد گذاشت.
در حالی که هوش مصنوعی کسب و کارها را بیش از مشتریان بهره مند ساخته است، فناوری بلاک چین بیشتر به سود مشتریان خواهد بود. به این ترتیب مشتریان نظارت بیشتری بر روی اطلاعات شان خواهند داشت. به موازات این امر دسترسی برندها به اطلاعات موردنیاز برای ساخت کمپین های بازاریابی مناسب با سلیقه مشتریان دشوار خواهد شد. بی تردید به عنوان مدیر یک شرکت یا بازاریابی باید درک عمیقی از فناوری بلاک چین و به ویژه تاثیر آن بر روی دنیای کسب و کار داشته باشیم. این امر به ما کمک زیادی برای انطباق پذیری هرچه سریع تر با این تحولات خواهد کرد. در ادامه این مقاله من به بررسی برخی از مهم ترین تغییرات بلاک چین در عرصه بازاریابی دیجیتال خواهم پرداخت.
افزایش قدرت مردم
یکی از هیجان انگیزترین ویژگی های فناوری بلاک چین افزایش قدرت و اختیارات مشتریان بر روی اطلاعات شان است. تا همین امروز یکی از مزیت های اصلی شرکت ها امکان دسترسی ساده به اطلاعات مشتریان شان و بهبود عملکرد خود در زمینه بازاریابی و تولید محصول بود. نکته مهم در این زمینه تغییر بنیادی حوزه کسب و کار است. به این ترتیب دیگر خبری از ماجراهای مشابه نخواهد بود. اکنون مشتریان امکان محدودسازی اساسی دسترسی شرکت ها به اطلاعات خود را دارند.
مطلب مرتبط: چرا تبلیغات دیجیتال به فناوری بلاک چین احتیاج دارند
مزیت اصلی دسترسی به اطلاعات مشتریان فقط محدود به برندها نیست. وقتی برندها اطلاعات مربوط به مشتریان را داشته باشند، توانایی ایجاد کمپین های شخصی سازی شده برای آنها را خواهند داشت. این امر مورد پسند بسیاری از مشتریان واقع می شود. ایراد اصلی این امر در سودجویی برخی از شرکت ها نهفته است. به این ترتیب در عمل برخی از شرکت ها اطلاعات مشتریان شان را به فروش می رسانند. بررسی رسوایی اخیر فیس بوک در زمینه فروش اطلاعات کاربرانش به دیگران به خوبی ما را به درک مناسب از خطر چنین دسترسی به اطلاعات کاربران می رساند.
فناوری بلاک چین با قطع دسترسی شرکت ها به اطلاعات شخصی مشتریان در حال ایجاد تحول عظیم در دنیای کسب و کار و بازاریابی است. به عنوان مثال، مرورگر Brave در حال تغییر دسترسی سایت ها به اطلاعات کاربرانش است. به این ترتیب دیگر سایت ها امکان نمایش تبلیغات هدفمند برای کاربران براساس بررسی سابقه جست وجوی آنلاین شان را ندارند. بدون تردید این امر به معنای طرح دوباره تبلیغات توده ای خواهد بود. این امر برای هیچ شرکتی مناسب نیست. مشتریان نیز از مشاهده چنین تبلیغاتی احساس نارضایتی عمیق خواهند داشت. گزینه مدنظر بسیاری از شرکت ها مانند مرورگر Brave ایجاد دسترسی بسیار محدود شرکت ها همراه با تایید کاربران به اطلاعات مورد نیازشان است. نکته مهم در این زمینه انحصار دسترسی شرکت ها به اطلاعات بسیار ضروری است. دیگر خبری از دسترسی به تمام اطلاعات کاربران نخواهد بود. هدف اصلی از چنین کاری کاهش احتمال فروش اطلاعات اساسی کاربران و سوءاستفاده از آن است.
یکی دیگر از نوآوری های فناوری بلاک چین ایجاد حریم شخصی دیجیتال برای کاربران است. پیش از این با استفاده از نرم افزارهای دیجیتال مانند اپ های موبایلی اطلاعات ما در سرور شرکت توسعه دهنده برای همیشه باقی می ماند. اکنون فناوری بلاک چین پس از خروج کاربران از سرور شرکت موردنظر تمام اطلاعات مربوطه را پاک خواهد کرد. نکته جالب اینکه در طول استفاده کاربران از سرور مورد نظر امکان کپی یا ذخیره سازی اطلاعات کاربران برای شرکت ها وجود نخواهد داشت. این امر به خاطر نوع خاص درج اطلاعات در سرورهای موردنظر روی می دهد.
تحول در فرآیند احراز هویت و شفافیت دیجیتال
در گذشته مردم تقریبا همه محصولات مورد نیازشان را از فروشگاه های آنلاین تهیه می کردند. فرآیند ترغیب مشتریان به خرید در فروشگاه های آنلاین براساس تولید تبلیغات تاثیرگذار صورت می گرفت. فناوری بلاک چین در این زمینه نیز به سود مشتریان عمل می کند. به این ترتیب امکان دسترسی شرکت ها به اطلاعات خرید آنلاین مشتریان بسیار محدود خواهد شد. این امر احراز هویت سایت های علاقه مند به استفاده از اطلاعات خرید کاربران را ضروری می سازد. اغلب مشتریان آنلاین مشکلی با دسترسی سایت های فروش آنلاین به اطلاعات خریدشان ندارند. چالش اصلی سوءاستفاده فروشگاه های آنلاین و تلاش برای دسترسی به اطلاعاتی بسیار بیشتر نظیر محل سکونت، شماره تماس و شماره حساب های مشتریان است. در این زمینه فناوری بلاک چین احراز هویت شرکت ها و فرآیند شفافیت دیجیتال را ضروری می سازد. به این ترتیب دیگر امکان سوءاستفاده از اطلاعات کاربران برای برندهای بزرگ وجود نخواهد داشت. این امر با توجه به رسوایی اخیر فیس بوک ابعاد گسترده تری به خود گرفته است. امروزه کاربران نسبت به اطلاعات شان حساسیت زیادی نشان می دهند. این امر به دلیل توسعه دنیای آنلاین و بارگذاری اطلاعات بسیار مهم کاربران در آن است، بنابراین اگر ما به دنبال ایجاد ثبات و پایداری در کسب و کار برندمان هستیم، باید به شفافیت در فعالیت آنلاین احترام بگذاریم. در حوزه بازاریابی این امر نیاز به اخذ تاییدیه های مختلف را افزایش می دهد. خوشبختانه اغلب تاییدیه های مورد نیاز به صورت مستقیم از کاربران اخذ می شود. فناوری بلاک چین در این میان نقش حافظ اطلاعات کاربران را ایفا می کند. به این ترتیب امکان فعالیت همراه با آزادی عمل بیشتر برای کاربران فراهم می شود.
خداحافظی با هزینه های سرسام آور تبلیغاتی
شرکت های Unilever و IBM جزو نخستین شرکت های فعال در زمینه کاهش هزینه های تبلیغاتی گزاف هستند. آنها این امر را با استفاده از توسعه فناوری بلاک چین ضروری می دانند. به این ترتیب با افزایش دامنه انتخاب مشتریان باید تبلیغات اندک اما تاثیرگذار به آنها نشان داد. این امر موجب علاقه مندی بیشتر آنها به فعالیت برندها می شود. امروزه با توسعه فناوری بلاک چین صرف هزینه های تبلیغاتی هنگفت دیگر توجیه منطقی ندارد. بسیاری از شرکت ها اکنون نیازمند کاهش این هزینه ها و بازاریابی هدفمند هستند. این امر به معنای توجه بیشتر به سلیقه کاربران است. البته در این مسیر بلاک چین موجب کاهش دسترسی برندها می شود، بنابراین باید برنامه ای دقیق برای جلب رضایت کاربران داشته باشیم.
مطلب مرتبط: تغییرات حوزه بازاریابی در طول 3 دهه اخیر
علاوه بر کاهش هزینه های تبلیغاتی از سوی برندها، بلاک چین بر روی قیمت کلی تبلیغات نیز تاثیرگذار خواهد بود. وقتی دسترسی به اطلاعات کاربران نیازمند تایید مستقیم آنها باشد، دیگر نقش آژانس های تبلیغاتی کمرنگ خواهد شد. به این ترتیب هزینه کلی تبلیغات کاهش چشمگیری می یابد. در طول دو سال گذشته هزینه تبلیغاتی برندها به طور میانگین 20درصد کاهش داشته است. این امر ناشی از کاهش طرح کلی تبلیغات در دنیای دیجیتال است. به این ترتیب برندها فرصت بیشتری برای صرفه جویی در منابع مالی شان خواهند داشت. اگر به دنیای بازاریابی به صورت کلی نگاه کنیم، نوآوری بلاک چین به معنای صرف جویی چند صد میلیون دلاری برای برندها خواهد بود. به این ترتیب برندها فرصت سرمایه گذاری بهتر در حوزه های بهتر را خواهند داشت.
بدون تردید تاثیر اصلی بلاک چین بر روی حوزه کسب و کار و بازاریابی هنوز نهایی نشده است، با این حال اکنون نیز امکان مشاهده تاثیر انکارناپذیر این فناوری بر روی سرنوشت برندها وجود دارد. سرعت عمل برندها در زمینه بهبود وضعیت بازاریابی شان و هماهنگی هرچه بیشتر با فناوری موردنظر امکان پیشی گرفتن از رقبا را فراهم می-سازد. به هر حال آینده دنیای کسب و کار و بازاریابی با بلاک چین معنا می شود. در این مسیر هر برندی که سریع تر با این فناوری هماهنگ شود، فرصت بهتری برای کسب موفقیت خواهد داشت.