وضعیت کنونی عرصه کسب و کار برای هیچ برندی به طور عمومی مساعد نیست. شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه ها و پیش بینی های جاری را برهم زده است. در این میان کسب و کارهای کوچک وضعیت به شدت دشواری را تجربه می کنند. برندهای بزرگ، در مقایسه با دیگر کسب و کارها، توانایی مقابله با بحران های مالی را دارند. همین امر موجب توان مالی بالاتر برندهای بزرگ برای حمایت از مشتریان در طول ماه های اخیر شده است. در این میان غیبت کسب و کارهای کوچک بسیار شوکه کننده است. برند اپل در راستای حمایت از مشتریانش در دوران رکود ناشی از کرونا به سراغ کسب و کارهای کوچک فعال در اپ استور رفته است. برندهای مختلف برای بارگذاری اپ های شان در اپ استور باید مقدار مشخصی از سودشان را با اپل تقسیم نمایند. البته این امر فقط شامل اپ های پولی و دارای پرداخت درون برنامه ای می شود.
ماجرای درگیری میان اپل و گوگل با اپیک گیمز بسیاری از کارشناس ها را نسبت به اهمیت سود ناشی از فروش برندها در اپ استور آگاه ساخت. با این حساب چشم پوشی اپل از بخش قابل توجه سودش از کسب و کارهای کوچک اقدام قابل ملاحظه ای محسوب می شود. براساس اعلام رسمی تیم فنی اپ استور کسب و کارهایی که از اول ژانویه سال جدید برندهایی که درآمدی معادل یک میلیون دلار یا کمتر از اپ استور داشته باشند، به جای پرداخت 30 درصد از درآمدشان با تخفیف 15 درصدی مواجه خواهند شد. این امر نقش مهمی در حفظ کسب و کارهای کوچک از بحران های مالی جاری ایفا می کند.
بدون تردید وضعیت سایر توسعه دهندگان اپ در اپ استور بدون تغییر باقی خواهد ماند. اپل برندهای دارای سود بیشتر از یک میلیون دلار را جزئی از کسب و کارهای میان رده و بزرگ تلقی کرده است بنابراین چنین کسب و کارهایی باید همچنان 30 درصد از درآمدشان در اپ استور را به عنوان مالیات به اپل پرداخت نمایند. چنین میزانی از دریافت سود از سوی گوگل نیز در پلی استور پیگیری می شود.
مطلب مرتبط: حرفه ای گری به سبک اپل
اقدام اپل در راستای کاهش بار مالی کسب و کارهای کوچک فقط از سر دلسوزی نیست. بسیاری از کارشناس ها درز شایعاتی مبنی بر فقدان امنیت داده های کاربران در سرورهای اپل و همچنین بی اعتمادی نسبت به درگاه پرداخت اپل را دلیلی برای کاهش میزان سود موقت آن دانسته اند. این امر بدون تردید مشکلات بسیار زیادی برای شهرت اپل به همراه خواهد داشت. بر همین اساس بازنگری در شیوه نگهداری از اطلاعات کاربران در بازار اروپا در دستور کار سازمان های اتحادیه اروپا قرار گرفته است. اگر اپل در این زمینه محکوم شود، جریمه های سنگینی در بازار اروپا انتظارش را خواهد کشید. هنوز واکنش رسمی از سوی اپل به ادعاهای سوء استفاده از داده های کاربران مخابره نشده است. مسئولان ارشد اپل در ماه آینده به طور رسمی نسبت به این ادعاها موضع گیری خواهند کرد.