یک عکس خوب به اندازه هزاران جمله ارزش دارد. آن هم در دنیای دیجیتال که مردم دیگر حوصله خواندن کتاب یا حتی تبلیغات کوتاه را ندارند. در این میان کلید فروش بالا در ثبت تصاویر حیرت انگیز از محصولات خلاصه شده است. پس طبیعی است که هرچه تصاویری که یک برند از محصولاتش ارائه می دهد جذاب تر باشد، مشتریان بیشتری شیفته آن شوند.
تقریبا تمام کارآفرینان دنیا درباره اهمیت عکاسی حرفه ای از محصولات آگاهی دارند. شاید فکر کنید این مسئله باید موجب تحول حیرت انگیز صنعت عکاسی تبلیغاتی شود، اما واقعیت ماجرا کاملا برعکس است. خب هرچه باشد برای ثبت تصاویر جذاب از محصولات باید رمز و رازهای این کار را هم بلد بود!
ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به تمام رازهای ناگفته درباره عکاسی حرفه ای محصولات بیندازیم. اگر شما هم دائما با تصاویر مربوط به محصولات برندتان مشکل دارید، بد نیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. قول می دهم نکات جالبی درباره این حرفه هیجان انگیز یاد بگیرید.
مطلب مرتبط: نبایدهای عکاسی تبلیغاتی
گام اول: استفاده از نور مناسب
نور خوب نیمی از مسیر عکاسی موفق را تشکیل می دهد. اگر یک عکس را در پستوی خانه بدون حتی یک چراغ روشن بگیرید، حتی فوتوشاپ هم به دادتان نخواهد رسید. بی توجهی به نور مثل این است که فینال لیگ بسکتبال NBA در سالنی چند هزار نفره بدون نور کافی برگزار شود. بی شک در چنین شرایطی حتی بازیکنان هم از فینالِ به این مهمی لذت نخواهند برد، چه برسد تماشاگران!
نکته کلیدی که اینجا باید درباره اش فکر کرد، نوع نور مناسب برای عکاسی است. به زبان خودمانی، نور طبیعی بیشتر به درد می خورد یا نمونه های مصنوعی؟
اگر بخواهیم سوال بالا را خیلی ساده بررسی کنیم، باید گفت نور طبیعی همیشه بهترین گزینه است. با این حال شما به ترکیبی از نور طبیعی و مصنوعی نیاز خواهید داشت؛ چراکه این دو گزینه در واقع یکدیگر را تکمیل خواهند کرد. پس چه بهتر که از ترکیب مناسب هر دو برای ثبت بهترین عکس های ممکن استفاده کنید.
اولین کاری که شما باید انجام دهید، عکاسی در طول روز است. در این زمان ها معمولا نور خوبی برای عکاسی در دسترس آدم قرار دارد و لازم نیست احساس خیلی بدی در این رابطه داشته باشید. در مرحله بعد باید سراغ استفاده از پروژکتورهای مناسب بروید. اجازه دهید خیال تان را همین اول کاری راحت کنیم؛ شما لازم نیست کلی پول پای خرید پروژکتورهای حرفه ای پرداخت کنید. گاهی اوقات یک رینگ لایت (Ring Light) ساده هم کارتان را راه می اندازد. نکنه کلیدی در این میان پوشش کمبود نور طبیعی با چنین منبعی است؛ همین و بس.
گام دوم: استفاده از پس زمینه ساده
چه کسی گفته پس زمینه های شلوغ همیشه نظر مشتریان را جلب می کند؟ اگر از ما می شنوید، هرچه عکس شما شلوغ تر باشد، جذابیت کمتری برای مشتریان ایجاد می کند. به طوری که به مرور زمان عکس های شلوغ شما حتی نظر یک نفر را هم جلب نخواهد کرد. آن وقت شما می مانید و کلی محصول که احتمالا روی دست تان باد خواهد کرد.
فرمول ما در این بخش برای ثبت تصاویر بی نهایت ساده است. کافی است پس زمینه کار را با یک فون عکاسی آماده کنید. چنین فون هایی معمولا در رنگ های متنوعی عرضه می شود، اما استفاده از پس زمینه سفید همیشه اولویت دارد؛ چراکه بعدا با استفاده از ابزارهای ویرایش عکس می توانید به راحتی این وضعیت را تغییر دهید. به طوری که دیگر نیازی به نگرانی درباره پس زمینه عکس ها نباشد.
خیلی وقت ها آدم ها آنقدر که درگیر انتخاب دوربین های پیشرفته هستند، به جزییات صحنه توجه نمی کنند. خب شما حتی اگر یک دوربین چند صد میلیونی هم داشته باشید، بدون استفاده از پس زمینه درست نتیجه نهایی به دردتان نخواهد خورد!
گام سوم: دوربین گوشی تان را دست کم نگیرید
چه کسی گفته عکس های حیرت انگیز حتما باید با دوربین های حرفه ای گرفته شود؟ خیلی وقت ها عکس هایی که آدم ها را انگشت به دهان می گذارد، خیلی ساده تر از این حرف ها ثبت می شود. به طوری که شما برای شروع کارتان فقط به یک گوشی هوشمند نیاز خواهید داشت. ماجرا اصلا آنطور که انتظار داشتید پیش نرفت، نه؟
مطلب مرتبط: عکاسی تبلیغاتی چیست؟ همراه با راهنمای عکاسی از محصولات برند
این روزها گوشی های هوشمند دنیای هیجان انگیزی را شکل داده اند. به طوری که شما برای موفقیت در زمینه عکاسی می توانید روی دوربین همین گوشی ها حساب باز کنید. اگر شک دارید، کافی است یکبار به سایت برند اپل سر زده و وارد بخش آرشیو عکس های کاربران آیفون شوید. آن وقت ذهنیت تان درباره دوربین ها به طور کامل عوض خواهد شد.
یادتان باشد شما برای عکاسی خوب فقط به یک گوشی هوشمند نیاز ندارید. در عوض استفاده از یک پایه خوب نیز نقش مهمی در ثبت تصاویر حرفه ای خواهد داشت. خب انتظار ندارید که همینطور با دست خالی تصاویری حیرت انگیز ثبت کنید؟
پیشنهاد بعدی ما در این بخش استفاده از یک فلاشر خوب است. معمولا فلاش خودِ گوشی چنگی به دل نمی زند. به همین خاطر باید کارتان را با نوری پرقدرت جلو ببرید. در آخرین مرحله هم استفاده از یک ریموت برای ثبت چندباره عکس ها بدون لمس مستقیم گوشی گزینه خوبی خواهد بود. اینطوری دست کم دیگر لازم نیست نگران تغییر زاویه عکاسی به هنگام لمس گوشی باشید.
آخرین فوت کوزه گری که در این بخش باید یاد بگیرید، کمی ور رفتن با تنظیمات دوربین گوشی تان است. معمولا دوربین گوشی های هوشمند هم کلی تنظیمات عجیب و غریب دارد که کمتر کسی حتی به آنها فکر می کند. پس بد نیست کمی کنجکاوی به خرج داده و در این بخش ها سرک بکشید. نکته کلیدی دیگر اینکه شما برای موفقیت در زمینه عکاسی از محصولات نیاز به راهنمایی آدم های حرفه ای هم دارید. به ویژه وقتی با دوربین گوشی کار می کنید، این نیاز چند برابر می شود. پس بد نیست نیم نگاهی به ویدئوهای آموزشی در یوتیوب یا بقیه پلتفرم ها داشته باشید. اینطوری مو لای درز کارتان نخواهد رفت.
گام چهارم: امتحان زاویه های مختلف
خیلی از آدم ها برای عکاسی فقط از یک زاویه مشخص استفاده می کنند. انگار که بقیه زاویه ها اصلا وجود ندارد. اگر شما هم تا حالا استفاده از زاویه های مختلف را امتحان نکرده اید، بد نیست یکبار هم که شده کارتان را تغییر دهید. چه بسا اینطوری وضعیت تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب بهتر از هر زمان دیگری شود.
کارآفرینانی که دائما دنبال امتحان نکات تازه هستند، همیشه موفقیت بیشتری کسب می کنند. این نکته درباره حوزه عکاسی نیز مصداق دارد. پس منتظر چه هستید؟ کمی از زاویه های تاره در عکاسی استفاده کنید تا دیگر مو لای درز کارتان نرود.
این روزها بیشتر آدم ها برای عکاسی از محصولات یک راست سراغ کلوز آپ یا همان نمای نزدیک می روند. اگرچه این شیوه برای نمایش جزییات محصولات بی نظیر است، اما شما قرار نیست شورش را دربیاورید. بد نیست گاهی اوقات زاویه های متفاوت (همان لانگ شات) را هم امتحان کنید. اصلا چه بدی دارد یک شخصی واقعی به تصاویرتان اضافه کنید تا کمپین بازاریابی تان رنگ و بوی انسانی به خودش بگیرد!
گام پنجم: ویرایش را فراموش نکنید
ویرایش درست تصاویر اهمیتی به اندازه اصل عکس دارد. خیلی از کارآفرینان و بازاریاب ها فکر می کنند همین که یک عکس نصفه و نیمه از محصولی گرفتند، دیگر ماجرا کاملا تمام شده است. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه اصل ماجرا تازه بعد از ثبت تصاویر شروع می شود. خب حتما یک دلیلی دارد که تیم های بازاریابی در به در دنبال گرافیست و افراد ماهر در زمینه کار با فوتوشاپ هستند، مگر نه؟
وقتی صحبت از ویرایش عکس می شود، ذهن همه سریع سراغ فوتوشاپ و به طور کلی ابزارهای شرکت ادوبی می رود. خوشبختانه این روزها کلی ابزار گوناگون دیگر در دسترس من و شماست که اتفاقا پیچیدگی های فوتوشاپ را ندارد. به طوری که حتی کاربران صفر کیلومتر هم می توانند با آنها تصاویرشان را به طور حیرت انگیزی ویرایش کنند. فهرست طلایی ما در این بخش شامل اپ های زیر است:
• پیکس آرت (PicsArt)
• اسنپ سید (Snapseed)
• پیکسلر (Pixlr)
• اینستاگرام
مطلب مرتبط: عکاسی از محصولات برند با تکنیک های طلایی
بی شک در بین گزینه های بالا، مورد آخر بیشتر از همه جلب نظر می کند. خب مگر اینستاگرام هم یک اپ ویرایش عکس است؟ قبول دارم این اپ اول از همه یک پلتفرم آنلاین محسوب می شود، اما امکان ویرایش تصاویر را هم به کاربران می دهد. باور کنید یا نه، این ابزار ویرایش یکی از بهترین گزینه ها برای کارآفرینان محسوب می شود. پس دفعه بعد که دنبال ابزارهایی برای ویرایش عکس بودید، بد نیست نیم نگاهی به اینستاگرام هم داشته باشید.
نکته جالب درباره اینستاگرام آپدیت مداوم بخش ویرایش تصاویرش است. به طوری که شما همیشه امکانات تازه برای ویرایش عکس ها دم دست تان خواهد بود. اینطوری دیگر لازم نیست دائما دنبال ابزارهای تازه بگردید.
گام ششم: استفاده از تجهیزات جانبی
بی شک هر کسی می تواند با یک گوشی هوشمند و رینگ لایت کار عکاسی را شروع کند، با این حال تمام ماجرا به این نقطه ختم نمی شود؛ چراکه شما همیشه می توانید عملکردی بهتر داشته باشید. این روزها کلی ابزار مختلف برای عکاس ها دم دست است که اتفاقا نیاز به هزینه زیادی هم ندارد. نکته جالب ماجرا بی خبری خیلی از کارآفرینان از چنین محصولاتی است. مثلا استفاده از یک پایه مناسب برای ثبت تصاویری دقیق جزو گزینه های مطلوب محسوب می شود. به علاوه، کلی ابزار نورپردازی نیز در دسترس من و شما قرار دارد تا تصاویری با وضوح هرچه بیشتر ثبت کنیم.
گاهی اوقات کسانی که کمی در زمینه عکاسی حرفه ای می شوند، همچنان به استفاده از دوربین های قدیمی یا حتی گوشی هوشمندشان ادامه می دهند. اگر نظر ما را بخواهید، بعد از اینکه کمی کارتان در زمینه عکاسی پیشرفت کرد، دیگر لازم نیست با دوربین قدیمی تان ادامه دهید. بد نیست نگاهی به محصولات موجود در بازار انداخته و شانسی به آنها دهید. قول می دهم با مشاهده امکانات دوربین های جدید حیرت زده شوید.
گام هفتم: استفاده از جزییات در تصویر
جزییات همیشه تغییرات بزرگ را رقم می زنند. فرقی ندارد شما چقدر دنبال خلق یک عکس حرفه ای هستید، تا زمانی که نظرتان به جزییات جلب نشود هیچ خبری از موفقیت در کارتان نخواهد بود. عکاس های بزرگ خیلی خوب از نحوه قرار دادن المان ها در کنار هم برای خلق تصاویری حیرت انگیز خبر داشتند. قبول دارم این کار برای یک کارآفرین یا بازاریاب کمی سخت به نظر می رسد اما شما نباید تسلیم شوید.
اگر شما هم تا حالا بارها و بارها تصاویرتان با عدم استقبال کاربران رو به رو شده، بد نیست تغییری در نحوه کارتان اعمال کنید. یکی از مهمترین تغییرات در این میان قرار دادن برخی از المان های جانبی در تصاویر است. مثلا اگر شما قصد عکاسی از یک عینک آفتابی را دارید، بد نیست از موضوعی مثل تعطیلات در کنار ساحل استفاده کنید. اینطوری عکس تان رنگ و بوی واقعی بیشتری خواهد داشت. به علاوه، کاربران هم از چنین عکس هایی خیلی بیشتر استقبال می کنند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را شروع کرده و برای آن برنامه ریزی کنید.
فرمول ما در روزنامه فرصت امروز برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف از نقطه نظر عکاسی بی نهایت ساده است. کافی است چند بار هم که شده کار عکاس های بنام دنیا را مرور کنید، آن وقت به خوبی با اهمیت جزییات در تصویر و نحوه استفاده درست از آنها آشنا خواهید شد.
گام هشتم: انتخاب نور ملایم
اینکه عکاسی را در چه نوع نوری انجام دهید، موضوعی نیست که به همین راحتی درباره اش تصمیم گیری کنیم. خیلی از عکاس ها عاشق نور طبیعی مثل آفتاب هستند. قبول دارم عکاسی در محیط های باز حس و حال دیگری دارد، اما همیشه اوضاع مطابق خواسته تان پیش نمی رود.
مطلب مرتبط: ابزارهای ضروری برای شروع عکاسی تبلیغاتی
خب عکاسی از محصولی مثل لپ تاپ در محیط طبیعی یا باز معنای چندانی ندارد. هرچه باشد مردم بیشتر از این محصول در خانه یا به طور کلی محیط های سربسته استفاده می کنند. ماجرا کم کم حساس شد، نه؟
استفاده از نور غیرطبیعی همیشه برای عکاس ها دردسرساز بوده است. هرچه باشد در این شرایط شما باید اوضاع را آنطور که می خواهید تغییر دهید و همین امر میزان استرس را بیشتر می کند. فرمول کلی ما در استفاده از نور غیرطبیعی ساده است. شما باید تا جای ممکن از نور ملایم در کارتان استفاده کنید. اینطوری دیگر لازم نیست نگران نتیجه نهایی کارتان باشید. نکته کلیدی اینکه نور ملایم به هنگام ادیت عکس دردسرهای کمتری ایجاد می کند. پس باید همیشه این نکته کلیدی را به یاد داشته باشید. وگرنه خیلی زود کارتان به مشکل می خورد.
گام نهم: استفاده از حالت پرتره
وقتی دنبال عکاسی از محصولات تان هستید، باید تمرکز اصلی را روی خودِ محصول قرار دهید. گاهی اوقات بازاریاب ها عکاسی از محصول را با شیوه هنری اشتباه می گیرند. به طوری که نتیجه نهایی بیشتر به درد نمایش در گالری های هنری می خورد تا جلب نظر مشتریان به خرید!
یکی از تنظیمات مهمی که هنگام عکاسی از محصولات باید همیشه به یاد داشته باشید، بخش مربوط به حالت ثبت تصاویر است. توصیه ما در این بخش استفاده همیشگی از حالت پرتره برای ثبت نتایج بهتر است. در این حالت تمرکز اصلی بر روی سوژه محوری، همان محصولِ موردنظر، خواهد بود. به طوری که بقیه جزییات کمتر در کانون توجه قرار می گیرد. فکر می کنم شما هم قبول داشته باشید که چنین شیوه ای در ثبت تصاویر جذابیت و کاربرد بیشتری دارد، مگر نه؟
گام دهم: ثبت تصاویر مختلف
آیا تا حالا برای تان پیش آمده در جمع دوستان یک عکس دسته جمعی بگیرید اما بعدا متوجه ایرادات متعددش شوید؟ این وضعیت در عکاسی تبلیغاتی نیز به چشم می خورد. از آنجایی که معمولا یکبار برای همیشه از محصولات عکاسی می شود، اگر اشتباهی کنید باید تا آخر عمر حسرتش را بخورید؛ چراکه عکاسی دوباره از محصول دردسرهای زیادی دارد. پس چه بهتر که در همان تلاش اول به جای یک عکس خشک و خالی سراغ ثبت چندین عکس بروید. اینطوری دست کم اگر یکی از عکس ها بد از آب درآید، کلی گزینه دیگر روی میز دارید.
امیدوارم عکاسی طولانی مدت از محصولات خیلی شما را خسته نکند؛ چراکه همیشه نیاز به عکس های متفاوت از محصولات حس می شود. شما در اینجا مثل کارگردانی هستید که باید یک سکانس را بارها و بارها فیلمبرداری کند تا دست آخر نتیجه دلخواهش را ببیند. پس اگر فکر کرده اید بدون هیچ دردسری امکان موفقیت در این حوزه را دارید، مسیر را کاملا اشتباه آمده اید.
بی شک وقتی تعداد تصاویر بیشتر می شود، امکان بروز اشتباه هم افزایش پیدا خواهد کرد. پس چه بهتر که کارتان را زمانی شروع کنید که حسابی سرحال هستید. وگرنه ماجرا خیلی زود برای تان کسل کننده خواهد شد. آن وقت هر چقدر که بیشتر عکس بیندازید، نتیجه دلخواه کمتری مشاهده خواهید کرد.
سخن پایانی
عکاسی از محصولات کاری نیست که همه کارآفرینان برای آن پیشقدم شوند. دردسرهای کار با دوربین های حرفه ای و از همه مهمتر غولِ ویرایش عکس ها همیشه آدم را به وحشت می اندازد. حالا شما تمام توصیه های کلیدی برای انجام بی دردسر این ماموریت مهم را دم دست دارید. از اینجا به بعد فقط باید تلاش کافی برای انجام کارتان را انجام دهید.
مطلب مرتبط: تکنیک های عکاسی تجاری با گوشی تلفن همراه
من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با عکاسی از محصولات کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره موضوع بحث داشتید، ما همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: