پنجشنبه, ۶ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Thu, 26 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

نصیحت کردن دیگران درباره زندگی کار ساده ای به نظر می رسد. کافی است کمی قیافه حق به جانب گرفته و طوری حرف بزنید که انگار در زندگی تان همیشه راه درست را انتخاب کرده اید. البته طرف مقابل شاید خیلی این نوع برخورد به مذاقش خوش نیاید؛ چراکه کمتر کسی حوصله نصیحت های کلیشه ای را دارد. با این حال اگر به جای نصیحت های مربوط به زندگی سراغ حوزه کارآفرینی رفته و پای صحبت یک کارآفرین حرفه ای یا مشاور کارکشته بنشینیم، آن وقت دیگر ماجرا فرق خواهد کرد. 

این روزها همه دوست دارند رمز و راز موفقیت در بازارهای تجاری را بشناسند. با این حال کمتر کسی پیدا می شود که به طور اصولی این نکات را بیان کند. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما هم می توانید وارد حوزه مشاوره کسب و کار شوید. البته این امر نیازمند دانش فنی در حوزه های مشخص و تلاش برای کسب مدارک مورد نیاز است. اینطوری شما دست کم ابتدای راه را به درستی طی کرده اید. 

بسیاری از مردم خیال می کنند فقط کارآفرینان بازنشسته یا مدیران کارکشته امکان ورود به عرصه مشاوره را دارند. خب در این صورت کافی است نگاهی به انبوه مشاوران جوان در دنیای کارآفرینی بیندازید. آن وقت ذهنیت تان نسبت به بازار و شرایط کلی آن حسابی تغییر خواهد کرد. این امری است که به شما کمک می کند تا درک بهتری از اوضاع پیدا کرده و نشان دهید تا چه میزان کارتان در زمینه مشاوره تخصصی است. 

صفر تا صد راه اندازی استارت آپ مشاوره کسب و کار 

بی شک ورود به دنیای مشاوره نگرانی های خاص خودش را دارد. با این حال باید همین اول کار یک نکته مهم را مشخص کنیم. شما قرار نیست به مخاطب تان درباره زندگی مشاوره دهید. در واقع شما نه یک تراپیست، بلکه مشاوری حرفه ای در دنیای کسب و کار هستید. این یعنی قرار است از تجربه خودتان و دیگران به مخاطب اطلاعاتی را داده و گاهی هم برنامه ای برای فعالیت تجاری اش طراحی کنید. 

اگر شما هم دوست دارید وارد دنیای مشاوره تجاری شده اما هنوز نسبت به عواقبش تردید دارید، این مقاله کاملا مخصوص شماست. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین نکات درباره ورود به دنیای مشاوره را با شما در میان بگذاریم. پس با ما همراه شوید تا نکات کلیدی در این رابطه را بررسی کنیم. نگران نباشید، بحث ما طوری جلو خواهد رفت که نیاز به دانش تخصصی درباره عرصه مشاوره نیست. پس بهانه تراشی را کنار گذاشته و با ما همراه شوید. 

مطلب مرتبط: پرسودترین استارت آپ ها برای شروع کار

تعریف برند شخصی قوی

تعریف برند شخصی قوی

مشاوران در عرصه کسب و کار و حتی روانکاوی بیشتر از هر چیزی با برند شخصی شان شناخته می شوند. درست به همین خاطر شما باید برند شخصی بی نهایت قوی داشته باشید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا درک‎تان از بازار را به سطح تازه ای منتقل کرده و جاذبه بسیار زیادی هم برای مخاطب ایجاد کنید. بنابراین باید هرچه زودتر دست به کار شوید. 

وفتی درباره برند شخصی حرف می زنیم، در واقع بیان تجاری تجربیات و کیفیت های تان به عنوان کارآفرین است. به طوری که دیگران به شما اعتماد کرده و در زمینه مشاوره سراغ تان را بگیرند. بی شک یک برند شخصی برای اینکه به خوبی پروموت شده و مورد توجه مخاطب قرار گیرد، باید از نقطه نظر بازاریابی نیز تامین شود. خب انتظار ندارید که مخاطب تان به هر زحمتی شده برند شما را پیدا کرده و با شما ارتباط برقرار کند؟

یادتان باشد، برند شخصی نیز مانند هر المان تجاری به مرور زمان نیاز به آپدیت دارد. بنابراین لازم نیست به هر زحمتی شده به برند شخصی چند ساله تان چسبیده و آن را حفظ کنید. در عوض بهتر است در طول زمان آن را آپدیت کرده و نشان دهید تا چه میزان با شرایط تازه هماهنگ هستید. 

گسترش دامنه ارتباطات

گسترش دامنه ارتباطات

مشاوری که هیچ کس را در بازار نمی شناسد، اصلا قابل اعتماد نیست. فرقی ندارد شما به تنهایی وارد حوزه مشاوره شده اید یا قصد راه اندازی یک موسسه بزرگ را دارید؛ در هر صورت یکی از مهمترین عامل های موفقیت شامل دامنه ارتباطات است. 

اگر دامنه ارتباطات شما ضعیف و بدون پشتوانه باشد، به احتمال زیاد شانس زیادی برای جلب نظر مخاطب نخواهید داشت. بی شک سوال کلیدی در این میان نه درباره ضرورت ایجاد ارتباط، بلکه نحوه انجام این کار است. خب اصلا از کجا باید شروع کرد؟ یک ایده هوشمندانه در این میان تلاش برای برقراری ارتباط با انواع انجمن های تخصصی است. مثلا فدراسیون جهانی مشاوران (ICF) را در نظر بگیرید؛ این فدراسیون به شما فرصت خوبی برای آشنایی با سایر مشاورهای دنیای کسب و کار و همچنین شرکت در دوره های مختلف می دهد. 

بی شک شروع فرآیند مشاوره کار ساده ای نیست. با این حال اگر شما دوستان خوبی در این رابطه داشته باشید، کارتان ساده تر از هر زمان دیگری خواهد شد. به طوری که می توانید برای خودتان در انواع مراسم ها و رویدادهای مرتبط بازاریابی کرده و مخاطب تازه ای پیدا کنید.

اگر نظر ما را بخواهید، تلاش برای تقویت دامنه ارتباطات نوعی سرمایه گذاری مطمئن برای شما محسوب می شود. پس اصلا نباید در این رابطه به خودتان شک راه دهید. این امر در بلندمدت از شما یک کارآفرین حرفه ای در دنیای کسب و کار خواهد ساخت که همه نسبت به مشاوره های او روی خوش نشان می دهند. 

مطلب مرتبط: چالش های استارت آپ ها در ابتدای راه

تصمیم گیری درباره حوزه تخصصی

تصمیم گیری درباره حوزه تخصصی

یک مشاور خوب دانای کل نیست. در عوض مهارت ویژه ای در یک یا چند حوزه تخصصی دارد. همین امر موجب می شود تا حرف های او شنونده بیشتری داشته و معتبرتر از دیگران قلمداد شود. اگر کسی ادعا کند که به تنهایی در همه حوزه ها تخصص داشته و مشاوره می دهد، در همان نگاه نخست تردیدها نسبت به او آغاز خواهد شد. به طوری که شما دیگر اهمیت زیادی به حرف های او نداده و حتی جدی اش هم نمی گیرید. 

اتفاق بالا به سادگی ممکن است برای شما نیز روی دهد. پس اصلا نباید خودتان را جدای از دیگران لحاظ کرده یا ادعا داشته باشید فرد متفاوتی در مقایسه با دیگران هستید؛ چراکه این امر می تواند آغاز یک سقوط اساسی باشد. اگر از ما می شنوید، بهتر است قبل از اینکه دردسرهای کارتان زیاد شود، سراغ تعیین حوزه تخصصی تان بروید. اینطوری از همان ابتدا به طور حرفه ای وارد بازار شده و انتظارات دیگران از شما به طور منطقی صورت می گیرد. 

 اگر هنوز درباره حوزه تخصصی تان به جمع بندی نرسیده اید، اصلا نباید پا را از این فراتر بگذارید؛ چراکه احتمال بروز انواع مشکل برای تان وجود خواهد داشت. این مسئله ای است که می تواند وضعیت شما از نقطه نظر تعامل با مخاطب را نیز برهم بزند؛ چراکه مشاوری که هنوز خودش درگیر انتخاب حوزه تخصصی است، اصلا گزینه خوبی برای تعامل محسوب نمی شود. این امر می تواند وضعیت شما را به طور قابل ملاحظه ای دشوار ساخته و حتی اجازه ندهد به عنوان یک کارآفرین خودتان را به دیگران ثابت کنید. 

گاهی اوقات استفاده از نظرات دیگران درباره خودتان ایده چندان بدی نخواهد بود. در این شرایط شما می توانید نظرات دیگران درباره خود و وضعیت فعالیت تان در بازار را جویا شوید. شاید این امر کمی سخت یا حتی دلهره آور به نظر برسد، اما در شرایطی که به بن بست رسیده اید، ایده خوبی خواهد بود. دست کم در این حالت دیگر لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا نگران نتیجه نهایی باشید. 

سرمایه گذاری بر روی کسب و کار شخصی

سرمایه گذاری بر روی کسب و کار شخصی

کسب و کار شخصی شما قرار است مشاوره به دیگران باشد. یعنی این راه درآمدزایی تان خواهد بود. بنابراین برای اینکه درآمد بیشتری داشته باشید، بد نیست به فکر سرمایه گذاری بر روی خود باشید. خب دارایی مهم یک مشاور مهارت و تخصص اش است. خوشبختانه امروزه دوره های آموزشی بسیار زیادی در سراسر دنیا برگزار می شود. این یعنی شما می توانید با شرکت در دوره های مختلف به ساده ترین شکل ممکن مهارت و دانایی تان را افزایش دهید. 

بی شک یک مشاور حساس نسبت به سطح توانایی اش که دائما در دوره های مختلف شرکت می کند، اعتبار بیشتری در بازار خواهد داشت. خب شما در این حالت می توانید انواع مدارک مربوط به مدیریت کسب و کار یا مشاوره را نیز کسب کنید. قرار دادن این مدارک در رزومه گام مهمی برای موفقیت محسوب می شود. پس اصلا در این رابطه خجالت نکشید. 

برخی از مشاوران خیال می کنند عملکردشان باید در بازار برای شان اعتبار به همراه بیاورد. خب این نکته ای است که می تواند اوضاع شما را حسابی تغییر دهد؛ چراکه تا کسی به شما اعتماد نکند، چه بسا هیچ وقت فرصتی برای نمایش عملکردتان نخواهید داشت. به همین خاطر طراحی یک رزومه عالی به شیوه ای حرفه ای برای تان راهگشا خواهد بود. 

شما باید به مهارت و توانایی تان در زمینه مشاوره به مثابه یک سرمایه گذاری نگاه کنید. همانطور که برندهای بزرگ هیچ وقت دست از سرمایه گذاری بر روی منابع انسانی یا تجهیزات شان نمی کشند، شما هم نباید وسط راه بی خیال سرمایه گذاری بیشتر شوید. این امر می تواند دردسرهای زیادی برای تان به همراه داشته و حتی توانایی تان برای فعالیت بهتر در بازار را نیز به شدت کاهش دهد. 

مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه

پیگیری وضعیت مراجعه کنندگان

پیگیری وضعیت مراجعه کنندگان

شما به عنوان یک مشاور خوب حتی بعد از اینکه فرآیند مشاوره تمام شد نیز باید حواس تان به مراجعه کننده باشد. این امر بیانگر سطح عملکرد حرفه ای شما در بازار بوده و به خوبی اعتماد بلندمدت افراد را جلب می کند. خب وقتی شما شش دانگ حواس تان به عملکرد یک برند باشد، انگیزه مدیران آن برای همکاری بیشتر با شما افزایش خواهد یافت. این دقیقا همان شیوه ای است که از دل آن برخی از کارآفرینان موفق به معرفی خود به عنوان یک مشاور خوب شده و همکاری بلندمدتی با برندها ترتیب می دهند. 

اگر اولویت اصلی شما در دنیای مشاوره کسب پول است، شاید خیلی زود از عرصه رقابت کنار گذاشته شوید. خب در دنیای امروز جایی برای برندهایی که نگاه سطحی به حوزه کسب و کار دارند، نیست. شما نمی توانید مخاطب تان را به چشم دسته های اسکناس نگاه کرده و انتظار داشته باشید همه کارها به طور خودکار خوب پیش برود. 

 هر چقدر شما به مخاطب تان بیشتر احترام گذاشته و سطح بالاتری از توجه به او نشان دهید، کارتان برای تعامل با او ساده تر خواهد شد. در نهایت نیز کار به جایی می رسد که یک مراجعه کننده ساده تبدیل به مشتری پر و پاقرص تان خواهد شد. خب پیدا کردن مشتری تازه همیشه کار ساده ای نیست. پس بد نیست با پیگیری وضعیت مراجعه کنندگان آنها را تبدیل به مشتریان وفادار خود کنید. 

اگر شما قصد دارید یک موسسه مشاوره بزرگ تاسیس کنید، آن وقت باید یک تیم خاص به منظور پیگیری وضعیت مراجعه کنندگان تشکیل دهید. وظیفه چنین تیمی کمک به شما برای اطلاع از وضعیت هر کدام از مراجعه کنندگان و در صورت لزوم پیگیری اوضاع برندشان است. شاید این امر کمی عجیب یا حتی دردسرساز به نظر برسد، اما بد نیست به آن به چشم نوعی سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنید. اینطوری دیگر لازم نیست دائما نگران نتیجه نهایی کار بوده و خودتان را سرزنش کنید. 

فراموش نکنید، در دنیای امروز خدمات جانبی است که حرف اول و آخر را می زند. بنابراین اگر شما نتوانید خدمات خوبی در این رابطه به مخاطب تان عرضه کنید، خیلی زود رقبا جای شما در بازار را می گیرند. بنابراین کمی جدی تر عمل کرده و نشان دهید تا چه میزان سرنوشت برند مخاطب برای تان مهم است.

سخن پایانی

آشنایی با روند ورود به دنیای مشاوره کسب و کار

تبدیل شدن به یک مشاور خوب کار ساده ای نیست. بسیاری از کارآفرینان خیال می کنند در دنیای کسب و کار تا ابد فرصت دارند تا خود را به عنوان یک کارآفرین و مشاور حرفه ای جا بزنند. اولین نکته ای که در این میان باید مورد توجه شما قرار گیرد، تمایز میان کارآفرینی و مشاوره است. در واقع مشاوره خودش یک حوزه تخصصی است که الزاما متعلق به کارآفرینان بازنشسته نیست. پس نباید آن را صرفا فرصتی برای فعالیت کاری پس از بازنشستگی در نظر بگیرید. 

شما الان آمادگی لازم برای ورود به دنیای مشاوره را دارید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و از تکنیک های این مقاله استفاده کنید. 

مطلب مرتبط: توسعه استارت آپ بر مدار سبک زندگی

من و همکارانم در روزنامه فرصت امروز امیدواریم نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با روند ورود به دنیای مشاوره کسب و کار کرده باشد. مثل همیشه اگر سوالی درباره نکات مورد بحث داشتید، می توانید خجالت را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید. کارشناس های ما همیشه آماده تعامل و گفت وگو بهینه با شما هستند. 

منابع:

https://www.linkedin.com

https://coachingfederation.org

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DlCw7SBD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیستتور سنگاپورخرید PS5
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه