کارآفرینان برای ورود به بازار معمولا بهانه های بسیار زیادی دارند. هزینه های بالای راه اندازی استارت آپ در کنار حضور رقبای بزرگ هر کسی را دلسرد خواهد کرد. خب دقیقا به همین خاطر امروزه بازار استارت آپ ها مثل دهه های قبل داغ نیست. شاید شما هم ادعاهایی مثل «دیگر خبری از استارت آپ های بزرگ خواهد بود» را شنیده باشید. اگر کمی با دقت محیط پیرامون را برانداز کنیم، کمابیش به درستی این ادعا پی خواهیم برد. خب این روزها دیگر خبری از استارت آپ های پرتعداد و چند میلیون دلاری نیست. در عوض همه چیز با کسب و کارهای بزرگی که اتفاقا دهه ها در بازار سابقه دارند، معنا پیدا می کند.
ما در روزنامه فرصت امروز قصد نداریم به شما درباره تداوم استارت آپ های پرسود به شیوه دهه های 80 یا 90 میلادی وعده های توخالی دهیم. واقعیت این است که اوضاع استارت آپ ها اصلا تعریفی ندارد. این نکته به ویژه در دوران اوج همه گیری کرونا به همه ثابت شد.
نکته کلیدی در این میان تلاش شما برای اثرگذاری بر روی مخاطب به شیوه ای درست و اصولی است. به زبان خودمانی، حتی در این اوضاع کنونی نیز باز هم امیدی به بهبود وضعیت وجود دارد. درست به همین خاطر ما در این مقاله قصد داریم برخی از پرسودترین استارت آپ ها برای شروع کار را به شما معرفی کنیم. این حوزه ها به شما کمک خواهد کرد تا بدون دردسر اضافی کارتان را شروع کرده و امکان اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب را داشته باشید.
اشتباهی که خیلی از کارآفرینان در ابتدای راه انجام می دهند، تلاش برای پیگیری سلیقه شخصی به طور افراطی یا دنباله روی از ترندهای گوناگون است. خب این امر دیر یا زود شانس تان برای اثرگذاری بر روی مخاطب را نزدیک به صفر خواهد کرد. آن وقت شما می مانید و کلی دردسر مختلف برای تعامل با مخاطب هدف در بازار.
ما در روزنامه فرصت امروز همیشه معتقدیم بازاریاب ها و کارآفرینان باید انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشند. این امر بدان معناست که شما باید کارتان را به بهترین شکل ممکن دنبال کنید. خب یکی از وجهه های مهم در این میان انتخاب حوزه هایی با چشم انداز مثبت است. خب اگر قرار باشد شما حوزه کاری با چشم انداز بی نهایت منفی برای خودتان تعریف کنیم، اصلا چرا وارد آن حوزه می شوید. این سوالی است که شما باید همیشه برای آن جواب روشنی دم دست داشته باشید.
مطلب مرتبط: چالش های استارت آپ ها در ابتدای راه
اگر شما هم دوست دارید ماجراجویی تان در دنیای کسب و کار را با یک استارت آپ خوب آغاز کنید، این مقاله تکه گمشده پازل تان است. ما در ادامه سعی می کنیم برخی از مهمترین نکات در رابطه با حوزه های پرسود برای فعالیت استارت آپی را با شما در میان بگذاریم. خب اجازه دهید بدون هیچ گونه اتلاف وقتی برویم سراغ اصل مطلب.
امروزه بازار دوره های آموزشی بی نهایت داغ است، اما نه به شیوه سنتی. این روزها اغلب مردم دنیا با استفاده از انواع پلتفرم های آنلاین به دنبال یادگیری مهارت های مورد نیازشان هستند. نکته جالب اینکه اغلب مردم برای استفاده از خدمات مورد نظر حاضرند کلی هم پول پرداخت کنند. خب وقتی شما از یک دوره آنلاین استفاده می کنید، فرصت بسیار بهتری برای تعامل با محتوای آموزشی بر مدار ساعت انعطاف پذیر خواهید داشت. این در حالی است که شیوه سنتی کلاس ها بر مدار حضور سر وقت در کلاس و همچنین تعامل رو در رو با معلم یا مربی بود.
راستش را بخواهید، زندگی مدرن دیگر وقت زیادی برای مردم باقی نگذاشته است. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم دیجیتالی شدن عرصه های مختلف زندگی امر اجتناب ناپذیری است. بنابراین شما هم باید کم کم وارد این حوزه شوید. آیا تا حالا به مهارتهایی که دارید، فکر کرده اید؟
بسیاری از مردم خیال می کنند هیچ مهارت درست و حسابی در زندگی ندارند. این در حالی است که اگر کمی به سابقه حرفه ای تان در بازار نگاه کنید، به خوبی متوجه مهارت های تان خواهید شد. این امر به شما کمک خواهد کرد تا بدون هیچ مشکلی کارتان در بازار را پیش ببرید.
باور کنید یا نه، شما در طول سال ها فعالیت در بازار مهارت هایی کسب کرده اید که دیگران در به در دنبالش هستند. به همین خاطر می توانید بدون هیچ مشکلی کارتان را پیش ببرید. در این میان شاید کسب برخی مدارک معتبر مثل دوره آموزشی در دانشگاه ها یا موسسات معتبر ضروری باشد. خب این امر به مخاطب تان کمک می کند تا با اعتماد بیشتری دوره تان را خریداری کند.
مدیریت شبکه های اجتماعی
امروزه تمام کسب و کارها در شبکه های اجتماعی حضور دارند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کارآفرینان داشته و اوضاع شان را نیز حسابی تغییر داده است. خب یک کسب و کار هر چقدر که بزرگ تر می شود، سطح تعاملش با مخاطب در شبکه های اجتماعی گسترده تر خواهد شد. تا جایی که دیگر مدیریت اوضاع از دست تیم بازاریابی خارج می شود. در این شرایط حضور یک فرد حرفه ای برای طراحی استراتژی فعالیت برند در شبکه های اجتماعی و مدیریت اوضاع ضروری خواهد بود.
مدیریت شبکه های اجتماعی از آن دست اصطلاحاتی است که در طول سال های اخیر برجسته شده است. خب وظیفه اصلی چنین شخصی نظارت بر روند فعالیت برند در فضای آنلاین و از همه مهمتر شیوه تعامل با مخاطب است. ایجاد هماهنگی میان بازاریاب ها، کارشناس های فروش و اعضای تیم روابط عمومی از دیگر نکات مهمی است که در این میان باید بدان توجه کرد.
متاسفانه خیلی از افراد حرفه ای در زمینه روابط عمومی یا مدیریت، توانایی شان برای مدیریت شبکه های اجتماعی را دست کم می گیرند. کافی است کمی درباره مهارت های مرتبط با این حوزه دانش پایه داشته باشید. آن وقت می توانید خیلی راحت به عنوان مدیر شبکه های اجتماعی کارتان را شروع کنید. اگر هم بودجه خوبی دم دست دارید، اصلا می توانید یک موسسه بزرگ در این رابطه تاسیس کنید. اینطوری همزمان مدیریت اکانت ها و به طور کلی فضای آنلاین چندین برند را برعهده خواهید گرفت. ماجرا جالب شد، نه؟
شاید یکی از مهمترین وظایف مدیر شبکه های اجتماعی نظارت بر هزینه های تبلیغاتی باشد. این امر نهتنها با هدف افزایش سطح بهره وری، بلکه مدیریت بازگشت سرمایه و صرفه جویی مالی صورت می گیرد. درست به همین خاطر اثرگذاری بر روی مخاطب با استفاده از نکات متعدد در این میان ضروری خواهد بود. وضعیت ایده آل یک مدیر شبکه های اجتماعی در واقع باید مجموعه ای از این نکات باشد.
مطلب مرتبط: راه اندازی کسب و کار بدون سرمایه اولیه
خرده فروشی با تمرکز بر توسعه پایدار
راه اندازی خرده فروشی یکی دیگر از ایده های پرسود در طول سال های اخیر محسوب می شود. خیلی از افراد خیال می کنند دنیا با حضور خرده فروشی هایی مثل تارگ یا آمازون (به عنوان نسخه دیجیتال) دیگر جای سوزن انداختن نیست. خب در این صورت باید کمی خوشحال تان کنیم؛ چراکه مفهوم خرده فروشی در پیوند با توسعه پایدار حال و هوای تازه ای پیدا کرده است.
وقتی درباره توسعه پایدار حرف می زنیم، نباید فکر کنید با یک مفهوم پیچیده رو به رو هستیم. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از فرصت های پیش رو به منظور اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. بدین صورت که شما در فرآیند توسعه کسب و کارتان افق های بلندمدت را نیز در نظر می گیرید.
زمانی نه چندان دور هدف کسب و کارها کسب سود به هر شیوه ممکن بود. در این میان محیط زیست یا حتی سلامت مشتریان چندان اهمیتی نداشت. به همین خاطر در طول دهه های اخیر فاجعه های زیست محیطی بسیار زیادی برای انسان ها روی داده است. همین امر موجب شده در طول چند دهه اخیر بحث توسعه پایدار حسابی برجسته شود.
ما در روزنامه فرصت امروز توسعه پایدار را از منظر اقتصادی مورد تجزیه و تحلیل قرار نمی دهیم. در عوض محور بحث ما مربوط به خرده فروشی با تمرکز بر موضوعاتی است که برای مشتریان مهم است. مثلا در طول سال های اخیر مردم استفاده از مواد بازیافتی در بسته بندی محصولات یا حتی تولید برخی محصولات مثل پوشاک را به طور دقیق دنبال می کنند. این امر طوری مهم شده که برخی از برندهای بزرگ دنیا مثل گوچی چند نمونه از محصولات شان را با الیاف بازیافتی تولید کرده اند.
نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی به منظور اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف است. این امری است که به شما فرصت بسیار خوبی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف داده و اوضاع تان در بازار را نیز بهبود می بخشد. خب وقتی شما دقیقا مطابق میل مشتریان عمل کنید، دیگر دلیلی برای عدم استقبال از استارت آپ تان باقی نخواهد ماند.
توسعه اپ
دنیای برنامه نویسی در طول سال های اخیر و به ویژه پس از همه گیری کرونا حسابی رونق پیدا کرده است. وقتی پاندمی کرونا از راه رسید، اغلب کسب و کارها به پاشنه آشیل شان در زمینه خدمات آنلاین پی بردند. به طوری که برخی از کسب و کارها در طول چند ماه تا مرز ورشکستگی نیز رفتند. نکته کلیدی در این میان تلاش برای استفاده از ظرفیت افراد حرفه ای برای دیجیتالی کردن کسب و کار است.
یکی از حوزه های خوبی که توانایی جذب سرمایه بالایی دارد، بحث توسعه اپ است. خب این حوزه به شما بدون هیچ دردسر خاصی فرصت توسعه کسب و کار به بهترین شکل را می دهد. این امر می تواند برای تان جذابیت زیادی هم داشته باشد. البته به شرط اینکه مهارت تان در این رابطه بالا باشد.
متاسفانه برخی از کارآفرینان خیال می کنند همین که چند دقیقه ویدئوی آموزشی درباره یک حوزه مشاهده کردند، دیگر مو لای درز کارشان نمی رود. اگر شما هم چنین فکر و خیالی در سر دارید، بد نیست یکبار برای همیشه اوضاع را تغییر دهید؛ چراکه وقتی یکبار شهرت منفی در بازار پیدا کنید، دیگر هیچ جوره نمی توانید از شر آن خلاص شوید. این مسئله ای است که در طول سال های اخیر دردسرهای زیادی برای کارآفرینان به همراه داشته است.
مطلب مرتبط: توسعه استارت آپ بر مدار سبک زندگی
یک ایده دیگر در این رابطه تلاش برای گردهم جمع کردن یک تیم حرفه ای از توسعه دهندگان اپ یا برنامه نویس هاست. این امر می تواند به شما از نظر مدیریتی کمک کند تا همکاری برندهای مختلف را جلب کنید. خب یک برند بزرگ به غیر از اینکه همکاری شما در حوزه های متنوع را جلب کند، دیگر چه آرزویی خواهد داشت؟
ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما برای اثرگذاری بر روی برندهای بزرگ نیاز به تیم های حرفه ای دارید. پس می توانید کارتان به عنوان توسعه دهنده اپ را نه در قالب فردی بلکه تیمی نیز دنبال کنید.
فریلنسری در حوزه تولید محتوا
بازاریابی پیوند نزدیکی با تولید محتوا دارد. به طوری که این دو گزینه هیچ وقت قابل تفکیک از هم نیستند. نکته مهم اینکه خیلی وقت ها کارآفرینان ایده های حیرت انگیزی برای بیزینس دارند. با این حال نه وقتی برای بازاریابی پیدا می کنند، نه حتی حوصله این کار را دارند. این درست همان زمانی است که بازاریاب ها مثل قهرمان های افسانه ای وارد میدان می شوند.
بی شک همکاری با بازاریاب ها مزایای زیادی به همراه دارد، اما همیشه بهترین راهکار نیست. نکته ای که در این میان می تواند برای شما بهتر باشد، استفاده از فریلنسرهاست. خب فرق این دو مدل از نیروی کار چیست؟ اگر بخواهیم کفه کیفیت را در دستور کار قرار دهیم، باید گفت هر دو مورد کیفیت یکسانی دارند. با این تفاوت که فریلنسرها به استخدام دائم یک کسب و کار درنمی آیند بنابراین ماهیت همکاری شان با برندها موقتی است.
بی شک اغلب کسب و کارهای دنیا نه تنها بودجه لازم برای استخدام بازاریاب را ندارند، بلکه تولید محتوا را آنقدر ضروری نمی دانند که از بودجه بخش هایی مثل خط تولید برای آن کم کنند. درست به همین خاطر همکاری با فریلنسرها می تواند گزینه ای بی نهایت ایده آل در این شرایط باشد.
قبول دارم بحث بر سر اینکه تا چه اندازه باید بازاریابی را مهم تلقی کنیم، بی پایان خواهد بود. با این حال در دنیای کنونی این وضعیت اصلا تعریفی ندارد. پس همکاری با فریلنسرها گزینه منطقی خواهد بود. شما به عنوان یک فریلنسر در طول سال فرصت همکاری با برندهای متنوعی را دارید. این امر می تواند برای تان در زمینه رزومه کاری نوعی فرصت طلایی محسوب شود. به علاوه، زنجیره ارتباطات شما در طول زمان نیز به راحتی توسعه پیدا خواهد کرد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع تان را تغییر دهید. این امر می تواند به شما به عنوان یک کارآفرین حرفه ای کمک زیادی نماید.
یادتان نرود، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه به دنبال ایده های تازه برای توسعه کسب و کار هستیم. در این میان شاید فریلنسری کمی خطرناک یا حتی دلهره آور به نظر برسد، اما نکته مهم اعتماد به دانش تان است. اگر شما توانایی تولید محتوای بازاریابی را داشته باشید، دیگر لازم نیست به خودتان شک راه دهید. این امر در طول زمان به شما کمک می کند تا هم شهرت خوبی به دست بیاورید، هم با برندهای مختلف در بازار آشنا شوید. شاید در این میان فقط کمی روابط اجتماعی بالا نیاز باشد.
خدمات ورزشی آنلاین
آیا شما هم حوصله باشگاه رفتن را ندارید؟ خب در این صورت مثل کلی از مردم دنیا هستید. خیلی ها علاقه زیادی به فعالیت بدنی و ورزش دارند، اما تا اسم باشگاه به میان می آید، میدان را خالی می کنند. دلیل این امر روشن است. وقتی شما در باشگاه ثبت نام کنید، کمی از وقت مفیدتان در طول روز را باید به آن اختصاص دهید. به علاوه، آخر شب ها یا حتی عصر نیز باشگاه ها بی نهایت شلوغ هستند. این امر می تواند برای بسیاری از مردم آزاردهنده باشد. به همین خاطر قید فعالیت ورزشی را به سادگی می زنند.
ایده ای که ما در این بخش قصد بررسی اش را داریم، بی برو برگشت به درد ورزشکارهای حرفه ای می خورد. اگر شما سابقه ورزشی درخشانی دارید، راه اندازی یک استارت آپ برای ارائه خدمات ورزشی به طور آنلاین ایده آل خواهد بود. مثلا می توانید به سادگی هرچه تمام تر خدمات مربوط به بدنسازی را ارائه دهید.
مطلب مرتبط: مهندسی توسعه استارت آپ
یک نوآوری جالب در این میان فعالیت برخی از فیزیوتراپ هاست. آنها نرمش های اساسی برای بازیابی توانایی افراد حرفه ای یا مبتدی را به طور ویدئویی آموزش می دهند. اینطوری شما با پرداخت هزینه ای منطقی و بدون نیاز به مراجعه حضوری امکان استفاده از خدمات پزشکی را خواهید داشت.
حوزه ورزش در طول سال های اخیر برای بسیاری از مردم دنیا اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است. درست به همین خاطر ما در طول سال های اخیر توجه زیادی به این حوزه داشته ایم. اگر شما هم دوست دارید در این میان سری میان سرها پیدا کنید، بد نیست با ما همراه شوید.
خب طراحی یک سایت یا حتی فعالیت در شبکه های اجتماعی کار چندان سختی نیست. فقط یادتان باشد، آموزش های شما باید کیفیت ویدئویی بالایی داشته باشد. وگرنه خیلی زود مردم از آن ناامید خواهند شد. نکته دیگر در این میان انتشار برخی از آموزش ها به طور رایگان در شبکه های اجتماعی است. شاید این امر نوعی دیوانگی به نظر برسد، اما بازاریابی و تبلیغ خوبی برای کارتان خواهد بود. بالاخره مخاطب باید از یکجایی با شما آشنا شود، مگر نه؟
مشاوره در حوزه های خاص و تخصصی
کسی را در نظر بگیرید که سرپرست کوره در یک شرکت بزرگ ذوب آهن است. بی شک حوزه کاری او به اندازه کافی تخصصی هست که نتواند از مشاوره های عمومی استفاده کند. به همین خاطر نیاز او به مشاوره مثل بقیه کارآفرینان نیست. در این میان اگر شما بتوانید مشاوره های خوبی به فرد موردنظر دهید، کارتان حسابی رونق می گیرد. شاید مهمترین مسئله در این میان دانش فنی شما باشد.
حوزه های تخصصی طوری نیست که شما با چند ماه مطالعه یا آموزش بتوانید حرفی در آن برای گفتن داشته باشید. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم شما باید طور دیگری امور را مدیریت کرده و به فکر توسعه کسب و کارتان باشید. یک ایده خوب در این میان تبدیل شدن به مشاور تخصصی در حوزه کاری تان است. مثلا کسی که سال ها طراح گیربکس ماشین در شرکت های بزرگ دنیا بوده، بعد از بازنشستگی می تواند بدل به مشاوری حرفه ای شود. اینطوری در یک حوزه خاص و تخصصی حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت. باور کنید یا نه، این دقیقا همان حوزه ای است که بسیاری از شرکت های تولید اتومبیل بدان نیاز دارند. پس سعی کنید خودتان را به عنوان یک مشاور دارای تخصص و مهارت ویژه معرفی کنید. این امر می تواند وضعیت تان را در طول زمانی بسیار کوتاه از این رو به آن رو کند.
تولید غذای ارگانیک
مردم در بسیاری از مناطق دنیا نسبت به استفاده از مواد غذایی ارگانیک حساسیت زیادی به خرج می دهند. شاید این امر برای کسانی که درگیر ماجرا نیستند، کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر کمی منطقی اوضاع را نگاه کنیم، شرایط فرق خواهد کرد. خب سلامتی افراد که از سر راه نیامده است. بنابراین طبیعی است که اهمیت زیادی برای هر کسی داشته باشد. در این میان خیلی از مردم میل به هزینه کردن برای حفظ سلامتی دارند.
از قدیم گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. خب درباره سلامتی این نکته با استفاده از غذای ارگانیک امکان پذیر خواهد بود. اگر دقت کرده باشید، اغلب مردم دنیا غذای شان را بیرون از خانه مصرف می کنند. این امر باعث شده بسیاری از کسانی که تا پیش از این در خانه غذای سالم می خوردند، حالا با تهدیدی جدی برای سلامتی شان رو به رو شوند. این نکته ای است که بسیاری از کارآفرینان اصلا بدان توجه ندارند؛ چراکه فرصت های کاری خوبی پیش روی شان قرار می دهد.
در دنیایی که پر از فست فودهای مضر و رستوران هایی با شیوه تهیه غذای افتضاح هستند، شما می توانید نوع دیگری از تهیه غذا را به مشتری نشان دهید. این امر یک استارت آپ بی نظیر برای تان محسوب می شود. خب منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و اوضاع را به سود خودتان تغییر دهید. در این میان بی شک استفاده از پتانسیل بازارهای تازه یا به عبارت بهتر شهرهای در حال رشد اهمیت زیادی خواهد داشت.
مطلب مرتبط: نکات کلیدی در راه اندازی استارت آپ های اینترنتی
در کنار تهیه غذای ارگانیک می توانید کمی هم که شده به فکر افراد ویجن هم باشید. کسانی که گیاهخواری را به عنوان سبک زندگی در نظر می گیرند، همیشه برای تهیه غذا در بیرون از خانه مشکلاتی دارند. خب شما با کمی توجه به این حوزه می توانید آنها را از شر بسیاری از مشکلات خلاص کنید. این امر به شما برای توسعه کسب و کارتان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. از اینجا به بعد دیگر مشکلات زیادی پیش روی شما برای توسعه استارت آپ تان نخواهد بود.
اگر شما قصد دارید وارد حوزه غذاهای ویجن شوید، باید یادتان باشد این جامعه از افراد به شیوه تهیه غذا و همچنین استفاده از منابع تجدیدپذیر در بسته بندی توجه زیادی دارند. پس سعی کنید دست از پا خطا نکنید وگرنه مشتریان تان طوری شما را مجازات خواهند کرد که نگو و نپرس.
ما در روزنامه فرصت امروز توجه به گیاهخواران را نکته ای بی نهایت مهم می دانیم. این امر می تواند به شما برای توسعه کسب و کارتان به بهترین شکل ممکن کمک کند. به علاوه، شما را از نظر سطح اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نیز در شرایط بسیار خوبی قرار خواهد داد.
فقط حواس تان باشد، اگر پای تقلب در تهیه غذاها را به میان بکشید، احتمالا برای همیشه از سوی مشتریان مورد بی توجهی قرار خواهید گرفت پس حواس تان را حسابی جمع کنید.
سخن پایانی
کارآفرینان در طول سال های اخیر چالش های بسیار زیادی برای مدیریت کسب و کارشان داشته اند. این مسئله گاهی اوقات در رابطه با راه اندازی استارت آپ نیز به چشم می خورد. خب بازار رقابتی امروز فرصت های زیادی پیش روی افراد قرار نمی دهد. با این حال اگر شما وارد حوزه های کمتر رقابتی شوید، شانسی برای بهبود کسب و کارتان خواهید داشت. این دقیقا همان کاری است که ما در روزنامه فرصت امروز قصد انجامش را داشتیم. شما الان با برخی از بهترین توصیه ها برای توسعه کسب و کارتان یا حتی راه اندازی استارت آپ رو به رو شده اید. از اینجا به بعد باید کمی سختی راه را به جان خریده و وارد گود شوید. یادتان نرود، ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستیم. پس اگر سوالی برای تان پیش آمد، تعارف را کنار گذاشته و با ما در ارتباط باشید.
منابع: