بدون شک هنگامی که نسبت به اقدامات ضروری برای ایجاد یک کسب و کار آگاهی داشته باشید، ترس شما در این زمینه نابود گشته و باعث می شود تا به عنوان یک کارآفرین بتوانید کار خود را آغاز نمایید. درواقع بنا بر آمارها تنها 20 درصد افرادی که به فکر قدم گذاشتن در مسیر کارآفرینی هستند، در این زمینه نخستین گام ها را برمی دارند. به همین خاطر نیز آموزش امری کاملا ضروری خواهد بود. در این راستا انتخاب چند توصیه کاربردی، تنها زمانی امکان پذیر است که حاصل تحقیقات گسترده باشد. در این راستا پس از مصاحبه با تعداد زیادی از کارآفرین ها، 7 مورد انتخاب شده که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
1-بهترین حوزه ممکن را انتخاب کنید
نخستین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نیاز بازار کدامند؟ در این رابطه اگر ایده خلاقانه ای داشته باشید که باعث ایجاد استراتژی اقیانوس آبی می شود، میتوانید حتی درزمینه های پررقیب نیز فعالیت نمایید. در این راستا اگرچه علاقه شرط مهمی محسوب می شود، با این حال تنها معیار تصمیم گیری شما نبوده و به همین خاطر در این زمینه باید نهایت وسواس را داشته باشید. به صورت کلی هر کارآفرین برای انتخاب حوزه مناسب، معمولا بیش از 2 سال زمان را صرف می کند. در این راستا به ظرفیت رشد نیز توجه داشته باشید. درواقع برخی از کسب و کارها در برخی از مناطق، رشد محدودی دارند. به همین خاطر صرفا یک نمونه جهانی موفق، به معنای تکرار نتایج برای شما نخواهد بود.
مطلب مرتبط: چگونه یک کسب و کار را شروع کنیم
2-اعتماد به خودتان را جدی بگیرید
در گام دوم شما باید با این واقعیت مواجه شوید که در مسیری بسیار سخت گام برداشته و ممکن است حتی تا چند سال، نشانه هایی از موفقیت را مشاهده نکنید. با این حال شما باید به کار خود با تمام قدرت ادامه دهید که این امر تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که به خودتان اعتماد بالایی را داشته باشید. درواقع کارآفرینی به معنای ساعت کاری و حجم کاری مشخص نبوده و ممکن است بیشتر زمان طول روز شما، به این موضوع اختصاص پیدا کند. به همین خاطر است که اکثر افراد جهان، کارمندی را انتخاب می کنند. درواقع گام دوم موفقیت این است که حتی در بدترین روزها نیز همچنان به موفقیت خود اطمینان داشته و از طعنه های حتی نزدیک ترین افراد زندگی خود، احساس ناامیدی نداشته باشید. این نکته را همواره در خاطر خود نگه دارید که تمامی برندها جهانی حال حاضر، شروعی کوچک و حتی ناموفق را داشته اند.
3-خواسته های خود را مشخص نمایید
شما باید بدانید که در بازار به شدت رقابتی حال حاضر چه چیزهایی را می خواهید. در این راستا توصیه می شود که در تمامی زمینه ها نیاز و سطح توقعات خود را مشخص کنید. این امر باعث می شود که با مشکلات به مراتب کمتری مواجه شوید. برای مثال در زمینه استخدام، هنگامی که بدانید به چه افرادی نیاز دارید، بدون شک احتمال استخدام بد کاهش پیدا خواهد کرد. در نهایت فراموش نکنید که اهداف بزرگ خود را تا حد امکان کوچک نمایید. برای مثال جهت تبدیل شدن به بهترین برند حوزه کاری خود، ابتدا تلاش کنید تا در منطقه حرف اول را بزنید. تحت این شرایط پیگیری حتی بزرگترین اهداف نیز کاملا عملی خواهد بود.
4-نوآوری را کلید موفقیت بدانید
در هر حوزه ای که وارد شوید، با رقبایی مواجه خواهید شد. تحت این شرایط شما باید نوآوری هایی را داشته باشید تا جامعه هدف، مزیت هایی را مشاهده کند و تاثیر اولیه قدرتمندی را داشته باشید. در این راستا سرمایه گذاری برای تولید ایده های جدید، کاملا الزامی بوده و به همین خاطر بسیاری از برندها، اقدامات مختلفی را برای افزایش خلاقیت کارمندان خود انجام می دهند. در این راستا اگرچه فعالیت در زمینه ایده های جدید، اقدامی پرریسک محسوب می شود، با این حال شما تا زمانی که متوقف نشوید، هیچ شکستی به معنای فاجعه نخواهد بود.
5-اهداف خود را ساده نگه دارید
درواقع شما باید به صورت واقع بین عمل نمایید. برای مثال شما طی یک سال ابدا قادر نخواهید بود تا به شهرت برابر غول های عرصه خود دست پیدا کنید. به همین خاطر تعیین اهداف ساده، باعث می شود تا رسیدن به آنها کاملا امکان پذیر باشد و روحیه تیم شرکت نیز به واسطه موفقیت های پیاپی، افزایش پیدا کند. این امر شما را آماده قدم گذاشتن در زمینه های سخت تر خواهد نمود. با این حال فراموش نکنید که یکی از هنرهای بزرگ این است که بتوانید موارد دشوار را تا حد امکان ساده نمایید.
6-بودجه بندی را جدی بگیرید
یکی از اشتباهات رایج بسیاری از برندهای نوپا این است که تصور می کنند در ابتدای کار خود نباید به فکر بودجه بندی باشند. درواقع در تصور آنها هزینه بیشتر به معنای رسیدن به اهداف در مدت زمانی کوتاه تر است. با این حال در واقعیت این امر امکان پذیر نبوده و فراموش نکنید که بیشتر فعالیت های شما در ابتدای کار، با شکست مواجه می شود. به همین خاطر اگر مدیریت بودجه درستی را نداشته و از همان ابتدا در تلاش برای حذف هزینه های اضافی نباشید. پس از مدتی با مشکلات مالی گسترده و حتی بدهی هایی مواجه خواهید شد که قادر به رفع آنها نبوده و این امر به معنای پایان کسب و کار شما است. بنا بر آمارهای منتشرشده اکثر کسب و کارها در همان سال اول نابود می شوند که یکی از دلایل اصلی آن، عدم توجه به همین مورد است.
مطلب مرتبط: الزامات شروع یک کسب و کار
7-همواره به دنبال یادگیری باشید
در نهایت اقدامی که باید به آن توجه بسیار ویژه ای را داشته باشید، یادگیری مداوم است. در این راستا منابع یادگیری شما کاملا متنوع بوده و می تواند هر چیزی باشد. برای مثال یادگیری از شکست ها، استفاده از تجربیات دیگران و مطالعه مداوم در زمینه ای که فعالیت دارید، از جمله رایج ترین موارد محسوب می شود، با این حال فراموش نکنید که هر موقعیتی، می تواند حاوی نکات آموزنده ای باشد که بهتر است تا آنها را مکتوب نمایید.