نسل هزاره (متولدین دهه شصت) عملاً دیگر قدیمی شده است. بیاید درباره نیروهای کار جوان تر صحبت کنیم!
آنها جوان، کوشا و عملگرا هستند و ثبات مالی می خواهند و هرقدر به آنها گوشزد کنید، اتاق شان را مرتب نمی کنند! البته این جمله آخر بیشتر به دو فرزندم که از نسل Z هستند اشاره داشت. به هر حال این نسل به تازگی وارد بازار کار شده است و بدون شک موضوع بسیاری از گفت وگوها خواهد بود. ما دیگر نباید راجع به نسل هزاره صحبت کنیم، چرا که بالاترین سن افراد این نسل، نزدیک به 40 سال است. باید به این موضوع توجه کنیم که بسیاری از آنها در مدیریت میانی مشغول به کار هستند و خط مشی های خودشان را دارند.
مجله وال استریت اطلاعاتی در رابطه با تفاوت های نسل Z با نسل های پیشین جمع آوری کرده است. در این مقاله، آنها را مطرح می کنیم و به اثرات شان بر روی بازار کار می پردازیم.
احتمال ریسک پذیری کمتر که هم خوب است و هم بد
احتمال درگیرشدن دانش آموزان سال آخر دبیرستان نسل Z در روابط پرخطر و امتحان کردن نوشیدنی های الکلی، نسبت به نسل های گذشته، هنگامی که همسن آنها بوده اند، کمتر و نشان دهنده مسئولیت پذیری است. در عین حال پایین بودن احتمال داشتن گواهینامه رانندگی در آن ها نیز نشانگر احتیاط و نوعی وابستگی به دیگران است.
به طور نظری، علت این است که آنها زمان زیادی را صرف کار با گوشی های هوشمندشان می کنند و نیازی نیست برای تعامل با همسن و سال های شان از خانه بیرون بروند. این امر از ایجاد روابط پرخطر جلوگیری می کند و میزان مصرف نوشیدنی های الکلی را پایین نگاه می دارد.
همچنین آنها تجربه زیادی در برقراری ارتباط رودررو با مردم و حل مشکلات ندارند. زمانی که در حال ارسال پیام هستید، می توانید به سادگی مکالمه را قطع کنید، اما بلندشدن و ترک یک جلسه کاری، بی ادبانه و ناشایست است. احتمالاً لازم باشد یک سری آموزش های عمومی در رابطه با رفتار مناسب در گروه ها برای آنها انجام شود، مخصوصاً در جایی که قاعده مشخصی ندارد، مانند زمان های آزاد در یک کنفرانس. همچنین شاید بخواهید ارتباطات پیامی خود را نسبت به ارتباطات رودررو افزایش دهید، که البته آنها به این مسئله عادت دارند.
نسل Z علاقه ای به شروع کسب وکار ندارد، اما به امور مالی علاقه مند است
آنها امنیت مالی می خواهند؛ 82درصد دانشجوهای سال اول، درآمد مناسب را در اولویت قرار می دهند. تنها 36درصد از پدربزرگ ها و مادربزرگ های شان در سال 1970 (1349) این اولویت را داشتند.
گرچه آنها خیلی علاقه مند نیستند این امنیت مالی را از طریق شروع کسب وکاری برای خودشان به دست آوردند. یعنی احتمالاً علاقه بیشتری به ثبات و پیشرفت مرحله به مرحله دارند. اینکه چطور این مسئله در دنیای کار خود را نشان می دهد را در آینده خواهیم دید، اما در حال حاضر آنها تمایلی به آغاز کسب وکار خودشان ندارند.
این مسئله هم راستای میزان تحمل ریسک کمتر در آنهاست. یک شغل به شما حقوق ماهیانه ثابت می دهد، درحالی که شروع کسب و کار خودتان ریسک های زیادی دارد.
همچنین نسل Z تمایل کمتری به گرفتن وام دانشجویی دارد. آنها مشکلات پیش آمده برای والدین و خواهر یا برادران بزرگ ترشان را دیده اند. البته تعداد زیادی از دانشجویان سال اول، بالغ بر 47درصد، در سال 2016 وام گرفته اند. اما این میزان افت قابل توجهی نسبت به آمار 53درصدی در سال 2009 داشته است.
این مسئله بدان معناست که شاید نیاز به تغییر مزایا داشته باشید. شرکت هایی که بخشودگی وام ارائه می دهند، احتمالاً باید به دنبال ترفند های دیگری برای جذب بهترین ها و تیزهوش ترین ها باشند.
نسبت به نسل قبل متنوع تر هستند
نسل Z تنوع نژادی را درک می کند، چون آن را به چشم دیده است. در نسل Z تعداد بسیار بیشتری نسبت به نسل هزاره یا نسل X (مابین دهۀ 40 تا شروع دهۀ 60) هستند که نژاد آمریکای لاتین و بسیاری از افراد چندنژادی دیگر را شاهد بوده اند.
این به چه معناست؟ آنها در کنار همکلاسی هایی با نژادهای مختلف بزرگ شده اند. علاوه بر نژاد، آنها با نگرشی بسیار متفاوت نسبت به اقلیت های جامعه رشد کرده اند. به عبارت دیگر، تنوع بخشی از تجربه های زندگی شان است.
البته این مسئله، بسته به موقعیت های مکانی مختلف، متفاوت است، زیرا جمعیت شناسی به شدت متفاوت خواهد بود، اما اگر آرمان های شرکت تان در زمینه تنوع برای آنها عادی بود، تعجب زده نشوید!
در نهایت، آنها تنها انسان های عادی هستند
به خاطر داشته باشید، مهم این است که نگذارید «گروه»، موجب نادیده گرفته شدن افراد شود. لازم است با هر کدام از افراد، برای درک نیازها و مسائلی که برای شان مهم است، صحبت کنید. تصور نکنید همه آنها مشابه یکدیگرند.