در تاریخ 2 مه 2018، اپل به اولین شرکتی که ارزش سهامش در بازار به یک تریلیون دلار رسید، تبدیل شد. این امر دستاوردی بزرگ و رویدادی تاریخی است. اپل به ارزشمندترین شرکت دنیا تبدیل شده و تأثیر گسترده ای بر روی بسیاری از صنایع، از فناوری گرفته تا موسیقی، گذاشته است. اما کسب و کارهای کوچک یا یک کارآفرین چه درس هایی را می توانند از موفقیت اخیر اپل بگیرند؟ حقیقت این است که رشد بسیار زیاد و برتری اپل مؤلفه های مشخصی دارد که هر کسب وکاری می تواند از آنها درس بگیرد.
در ادامه به چند مطلب مهم راجع به نحوه موفقیت اولین شرکت تریلیون دلاری دنیا می پردازیم.
1- نوآوری یک آرمان است
اپل به علت فرهنگ نوآوری که دارد، به شرکتی نمادین تبدیل شده است. با استیو جابز و راهبردهای آرمان گرایانه اش برای شرکت و همچنین با تشکیلات تبلیغاتی «متفاوت فکر کن»، اپل در صدد شناساندن خود به عنوان شرکتی برای دگراندیشان و افرادی بود که از به چالش کشیدن عقاید عمومی ترسی نداشتند. امروزه هر شرکتی می خواهد خود را به عنوان یک شرکت نوآور با جاه طلبی مهارنشدنی و فرهنگ ریسک پذیری بشناساند. اپل به محبوب سازی این ایده کلی کمک کرد و این ایده آل جدید را برای شرکت های آمریکایی به وجود آورد.
البته که هر شرکتی نمی تواند محصولی به خوبی آیفون ابداع کند، اما چه می شود اگر بتوانید کمی از روحیه نوآوری اپل را در کسب وکارتان به کار بگیرید؟ روند های موجود را بازسازی و بر روی یک محصول جدید ریسک کنید. نه تنها کارکنان خط تولید، بلکه تمام کارمندان تان را به چالش بکشید تا در محل کار، خلاقیت به خرج دهند. اگر اپل بتواند داشتن خلاقیت و جاه طلبی بیشتر را در بسیاری از شرکت های دیگر ایجاد کند، برای همه منفعت زیادی به همراه خواهد داشت.
2- طراحی بیش از پیش اهمیت دارد
شروع کار اپل با کامپیوتر های آی مک رنگی، نه تنها به عنوان یک شرکت فناوری، بلکه به عنوان طراح محصولات مصرفی شیک و زیبا برای آنها شهرتی به ارمغان آورد. یک درس که از موفقیت اپل می توان گرفت این است که زیباشناسی، ارزشمند است. مردم دوست دارند چیزی بخرند که هم کارآمد باشد و هم خوب به نظر بیاید. مردم نه تنها به علت فناوری مورد استفاده، بلکه به علت طراحی محصولات اپل نیز برای خرید آنها هزینه بالایی پرداخت می کنند. این طراحی روی هر مرحله از روابط مشتری با اپل، از خرید در وب سایت یا رفتن به فروشگاه های اپل گرفته تا بازکردن جعبه در خانه اثر گذار است.
چگونه می توانید شرکت تان را به کسب وکاری طراحی محور تبدیل کنید؟ امروزه صرف نظر از صنعتی که در آن هستیم، همگی هدف مان ایجاد تجربه ای به یادماندنی و ارزشمند برای مشتری است. اگر کالای شما به خوبی طراحی نشده و یا مناسب با تجربه مشتری نباشد، ممکن است مشتری شما یک رقیب کم هزینه تر یا کالایی جایگزین را انتخاب کند.
3- ایجاد ارتباط احساسی با مشتری
خریداران اپل به وفاداری مشهورند؛ نه به این دلیل که توسط قراردادهایی و توسط راهبرد «فرسودگی برنامه ریزی شده» اپل که گاهاً موردانتقاد قرار گرفته، به دام افتاده اند. بلکه مردم به خرید محصولات اپل ادامه می دهند، زیرا ظاهرشان را می پسندند و حسی که به آنها می دهند را دوست دارند. آنها با اپل پیوند احساسی قوی تری نسبت به گجت ها و دستگاه های دیگر دارند. به همین ترتیب کسب و کار شما می تواند پیوند احساسی قوی تری با مشتریان تان بسازد. شما چه کاری را بهتر از دیگران انجام می دهید؟ چه چیزی در رابطه با تجربه کار با شما یا خرید از شما بی نظیر است؟ چگونه می توانید مردم را به خرید دوباره تشویق کنید؟ اپل این کار را می کند، پس شما هم می توانید.
4- به نیاز های مهم مشتریان تان بپردازید
مردم برای خرید محصولات اپل هزینه زیادی می کنند، زیرا آنها جذاب و خوش طرح هستند و حس نوآوری بیشتری را به خریداران می دهند. همان طور که اسکات گالووی (Scott Galloway ) در کتابش،The Four ، شرح می دهد، اپل با جذابیت و خلاقیت زیاد، هم معنا شده است. مردم مایلند نه تنها برای رفع نیازهای زیستی مانند آب و غذا، بلکه برای رفع نیاز های عالی مانند نیاز به دوست داشته شدن، نیاز به خواسته شدن، نیاز به تعلیم و خودشکوفایی نیز هزینه کنند.
برای اینکه بتوانید هزینه بالایی مطالبه کنید، مطمئن شوید تجربه ای باکیفیت فراهم کرده اید. دوباره به محصولات و خدماتی که برای جذاب ساختن شرکت تان در نظر مشتریان عرضه می کنید، بیندیشید. آیا می توانید محصولات تان را به شیوه ای متفاوت تنظیم کنید تا با نیاز های احساسی و اساسی مردم ارتباط برقرار کنند؟ آیا می توانید بازاریابی تان را به گونه ای تغییر دهید که باعث شناخته شدن محصول شما به عنوان «گزینه ای جذاب» میان همتایانش شود؟ حتی اگر در صنعتی «جذاب» نیستید، برای اینکه «اپل» صنعت تان شوید چه کار هایی می توانید انجام دهید؟
همانطور که اپل در عرض یک شب به یک تریلیون دلار نرسید، شباهت به او نیز به سادگی اتفاق نمیفتد. باید در دنبال کردن یک راهبرد مصمم باشید و سپس با بازاریابی و طراحی محصول هوشمندانه، آن را حمایت کنید. عناصر موفقیت اپل که برای شرکت شما کارآمد و برای مشتریان تان معقول هستند را بیابید. با خلاق بودن، تمرکز روی طراحی، نه صرفاً طراحی محصول بلکه طراحی تجربه مشتری، ارتباطات احساسی قوی تری با مشتریان تان بسازید و با برقراری ارتباط با نیاز های سطوح بالا ی مشتری، به دستاوردهای بزرگی برسید.