کارآفرینان باید به هنگام معرفی کسب و کار خود به سرمایه گذاران فرشته، خود را آماده کنند. این آمادگی با پیش بینی سوالات آنها میسر خواهد شد. شکست در پاسخگویی صحیح به این دست سوالات موجب شکست در جذب سرمایه مورد نیاز می شود.
در اینجا فهرستی از سوالات کلیدی ای که کارآفرینان باید خود را برای مواجهه با آنها آماده کنند، ارائه شده است.
مرور کلی
اولین مرحله مصاحبه با سرمایه گذاران فرشته شامل ارائه مروری مختصر و موجز از کارکرد شرکت، دلیل جذاب بودن آن و چرایی سودآوری اش است. پس باید مسائل زیر را پوشش دهید:
• شرکت دقیقا چه کار می کند؟
• شرکت تان چه چیز منحصربه فردی دارد؟
• چه معضل بزرگی را حل می کند؟
• وسعت فرصت های بازار چقدر است؟
• دفتر مرکزی تان کجا است؟ (بسیاری از سرمایه گذاران به محل دفتر مرکزی اهمیت می دهند).
بازار
شما باید نشان دهید که فرصت های بازار وسیع و رو به رشد است، پس با سوالاتی از این دست روبه رو خواهید شد:
• بازار هدف مورد نظرتان دقیقا چه خصوصیاتی دارد؟
• در مدت زمانی که برای خود تعریف کرده اید، چه درصدی از بازار را به خود اختصاص خواهید داد؟
• چرا شرکت تان پتانسیل رشد بالایی دارد؟
موسسان و تیم
برای بسیاری از سرمایه گذاران فرشته، مهم ترین رکن هر شرکت تیم مدیریتی آن است. کارآفرینان باید تعهد، اشتیاق، تجربه کاری مرتبط خود را به بهترین شکل نشان دهند. پس پاسخ این سوالات را از پیش آماده کنید:
• موسسان و اعضای کلیدی تیم چه کسانی هستند؟
• تیم چه تجربیات مرتبطی را دارا است؟
• چرا تیم به شکلی منحصربه فرد توانایی اجرای بندهای طرح کسب و کار را دارد؟
• چه چیزی به موسسان انگیزه می دهد و میزان تعهد خود به کسب و کارشان را چگونه نشان می دهند؟
• برنامه راهبردی تان برای هدایت تیم در 12ماه آینده چیست؟
محصولات و خدمات
کارآفرین باید به وضوح مشخص کند که محصولات و خدمات شرکتش از چه چیزهایی متشکل شده و دلیل منحصربه فرد بودنش چیست، پس باید برای مواجهه با این سوالات آماده شود:
• چرا کاربران به محصول و خدمات اهمیت می دهند؟
• خصیصه های اصلی محصول چیست؟
• مشخصه های متمایز محصولات و خدمات تان چیست؟
• از نمونه های اولیه محصول و خدمات تان چه چیزهایی را آموخته اید؟
• آیا می توانید از محصول و خدمات خود یک نمایه تهیه کنید؟
• دو یا سه مشخصه بعدی ای که قصد اضافه کردن آن را به محصولات و خدمات خود دارید، چه چیزهایی هستند؟
رقابت
یکی از مسائل همیشگی هر کارآفرین مقوله رقابت است و هر کارآفرینی که بگوید «ما رقیب نداریم» همواره دچار مشکل خواهد شد. پس باید برای مواجهه با سوالات زیر خود را آماده کنید:
• رقیبان شرکت تان چه کسانی هستند؟
• چه چیزی برای شرکت تان مزیت رقابتی فراهم می کند؟
• شرکت های رقیب چه مزیت هایی نسبت به شما دارند؟
• با توجه به رقابت موجود، چه برنامه ای برای رقابت بر سر قیمت، مشخصه ها و کارایی دارید؟
بازاریابی و جذب مشتری
سرمایه گذاران می خواهند در مورد برنامه های بازاریابی شرکت، هزینه جذب مشتری و ارزش بلندمدت یک مشتری، بدانند. پس خود را برای سوالات زیر آماده کنید:
• شرکت چه برنامه ای برای بازاریابی محصولات و خدمات خود دارد؟
• هزینه جذب یک مشتری چقدر است؟
• چه میزان ارزش زمانی ای را برای هر مشتری پیش بینی می کنید؟
• چرخه فروش عادی میان ارتباط با مشتری و بستن قرارداد به چه شکلی است؟
پیشرفت در کسب وکار
شرکتی که در ابتدای راه خود پیشرفت هایی را حاصل کرده باشد، به شکلی مثبت نمایان می شود، پس برای پاسخگویی به سوالات زیر آماده شوید:
• شرکت تان در ابتدای راه چه پیشرفت هایی داشته است؟
• چگونه می توان این پیشرفت ها را سرعت بخشید؟
• دلیل اصلی این پیشرفت های اولیه چه چیزی بوده است؟
خطرات
مسلما در هر طرح کسب و کار خطراتی وجود دارد، پس برای پاسخگویی به سوالات زیر برنامه دقیق داشته باشید:
• اصلی ترین خطراتی که در مسیر کسب و کارتان وجود دارد، کدامند؟
• چه خطرات حقوقی شما را تهدید می کنند؟
• آیا در مسیرتان ریسک پروسه ای وجود دارد؟
• آیا از خطرات اصالت محصول آگاه هستید؟
مالکیت معنوی
برای بسیاری از شرکت ها، مالکیت معنوی کلیدی برای موفقیت است. سرمایه گذاران به جواب سوالات زیر توجه ویژه ای نشان می دهند:
• شرکت چه جنبه هایی از مالکیت معنوی را داراست؟ (کپی رایت، علامت تجاری، اسرار تجاری و . . . )
• مالکیت معنوی شرکت چگونه بنیانگذاری شده است؟
• آیا کارمندان و یا اعضای سابق تیم به مالکیت معنوی شرکت دسترسی داشته اند؟
• آیا سندی وجود دارد که به یک گروه یا شرکت دیگر جایگاه کمک موسس بدهد؟
امور مالی
تمام سرمایه گذاران زمانی را برای درک وضعیت مالی شرکت و نرخ سوخت سرمایه در آینده، صرف می کنند. برای سوالات زیر خود را آماده کنید:
• پیش بینی مالی سه سال آینده شرکت به چه شکلی است؟
• فرض های کلیدی ای که پیش بینی تان را مشخص می کنند، چه مواردی هستند؟
• شرکت چه میزان بدهی داشته و ساختار سرمایه گذاری آن به چه شکلی است؟
• در آینده چه سرمایه گذاری هایی مورد نیاز خواهد بود؟
• چه میزان از سهام شرکت برای کارمندان در نظر گرفته شده است؟
• تا زمانی که شرکت به سودآوری برسد، چه میزان صرف سرمایه نیاز است؟
• متریک های کلیدی ای که تیم مدیریتی باید برروی آنها تمرکز داشته باشند، کدامند؟
دور مالی
سرمایه گذاران تمایل دارند بدانند در دور مالی چه میزان سرمایه گردآوری شده است، علاوه بر آن اطلاعات مرتبط دیگری هم باید در دسترس شان قرار گیرد:
• در این دور چه میزان سرمایه گردآوری شده است؟
• ارزیابی مطلوب شرکت در مورد پولِ پیش به چه شکلی است؟
• طرح ها و برنامه های جاری برای استفاده از سرمایه این دور کدامند؟
• میزان سرمایه حاصل از این دور مالی در دستیابی به کدام اهداف کمک تان خواهد کرد؟