عموم شرکت هایی که قصد ریزش هزینه های خود در دوران رکود اقتصادی را دارند، به سمت تعدیل نیرو می روند، اما به کم کردن دستمزد ها علاقه ای نشان نمی دهند. تحقیق جدید درایت این تصمیم را اثبات می کند.
نتایج تحقیق نشان می دهند هنگامی که یک شرکت حقوق ها را کم می کند، بهترین کارمندان اولین افرادی هستند که کمپانی را ترک می کنند و اغلب به رقبا می پیوندند. نتیجه این تصمیم، روند افت درآمد کارفرما را تسریع می کند.
در طرف مقابل، اگر تصمیم کمپانی به تعدیل نیرو باشد، کارفرما احتمالاً کارمندانی را که بازده پایینی دارند اخراج خواهد کرد.
این نتایج در مقاله «آنالیز اتفاقاتی که پس از کسر حقوق ها صورت می پذیرد (Analyzing the Aftermath of Compensation Reduction)» ارائه شده اند. نویسندگان این مقاله استانتون (Stanton) و سندویک (Sandvik) از دپارتمان تجارت دانشگاه هاروارد، سیگرت (Seegert) از دانشگاه یوتا و ساوما (Saouma)از دانشگاه ایالت میشیگان هستند.
به گفته استانتون، اقتصاد دان کاربردی و دستیار پروفسور در دپارتمان تجارت دانشگاه هاروارد، «تحقیقات بسیار زیادی وجود دارند که به بررسی دلایل عدم تمایل کارفرمایان به کسر حقوق افراد می پردازند. ما عملاً می توانیم پیامدهای این تصمیم گیری را اندازه گیری کنیم.»
یک «آزمایش طبیعی»
تحقیقات بر روی 2033 مأمور فروش انجام گرفته است که در یک مرکز تلفنی و در شش بخش مختلف مشغول فروش خدمات دیجیتالی از قبیل پکیج های تلویزیون کابلی، طرح های تلفن همراه و خدمات اتصالات اینترنتی بودند. محققان از کسر حقوق قریب الوقوع در یکی از بخش های این شرکت باخبر شدند و بااستفاده از این فرصت، یک «آزمایش طبیعی» را بر روی واکنش رفتاری مأموران صورت دادند.
در نوامبر 2016 و هم زمان با پایان دوره شلوغی حراج تابستانی، پاداش های محصولاتی که بیشترین فروش را داشتند توسط رئیس آن بخش کمتر شدند. مدیران نیز ترکیب کمیسیون ها را تغییر دادند و عملاً 18درصد از کمیسیون ها کاسته شد. معنای این تصمیم برای مأموران فروش، کم شدن 7درصدی درآمد ماهیانه بود.
قبل از این اتفاق، درآمد مأموران فروش این بخش دارای میانگین 17.30 دلار در ساعت بود که قابل مقایسه با دیگر مراکز تلفنی منطقه است. یکی از عوامل مهم این آزمایش، وجود گزینه های دیگر برای افرادی بود که قصد خروج از شرکت را داشتند. برای مثال، درآمد کارمند خدمات مشتریان در یک مرکز تلفنی منطقه 15 دلار در ساعت بود و هر شش ماه 0.5دلار به آن افزوده می شد.
براساس این تحقیق، «باوجود درآمد بهتر یک مأمور فروش معمولی نسبت به مأموران شاغل در شرکت های مجاور، گزینه های خارجی رقابتی فراوانی وجود داشتند.»
خروج از شرکت آغاز می شود
با شروع طرح کسر از حقوق برای مأموران فروش، افرادی که بازده کاری بهتری نسبت به مأموران دیگر داشتند، با میزان حدوداً 28درصد سریع تر از دیگر افراد از شرکت خارج شدند. لازم به ذکر است که این گروه از مأموران، 20 تا 25درصد درآمد بهتری برای هر تماس نسبت به مأموران معمولی به دست می آوردند. با خروج این مأموران فروش، شرکت افتی 6درصدی را در پنج ماه بعدی تجربه کرد.
به گفته سانتون «زمانی که بهترین افراد از شرکت خارج شدند، آن ها به صورت میانگین فروش بهتری داشتند، بنابراین اگر بهترین نیروهای خود را با نیروهای معمولی تعویض کنید، تفاوت میان فروش عالی و معمولی از آن شما خواهد شد.»
یکی از یافته های تعجب برانگیز این تحقیق نشان داد، افرادی که به کار در شرکت ادامه دادند، هیچ نوع تنبلی از خود نشان نداند. بالعکس، بعضی از آن ها تلاش خود را مضاعف کردند.
به گفته سانتون «در کمال تعجب، افرادی که ماندند به هیچ عنوان از تلاش خود کم نکردند.» البته، این کارمندان صرف نظر از میزان تلاش خود، هیچ گاه به درآمد سابق شان نرسیدند.
چند ماه بعد، کارفرما تصمیم گرفت کسر از حقوق یکی دیگر از بخش های خود که درآمد بیشتری داشتند و محصولات گران قیمت تری را می فروختند، در دستور کار قرار دهد. در واکنش به این تصمیم، مأموران فروش این بخش از شرکت خارج نشدند. دلیل اصلی عدم توانایی رقبا در پرداخت حقوق بالای آن ها بود.
به گفته سانتون، یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار در این تحقیق، عدم وجود دانش تخصصی الزامی برای مأموران فروش بود. در واقع بهترین مأموران فروش، تنها جزییات بیشتری را از محصولاتی که می فروختند می دانستند. آن ها همچنین دارای توان و اعتمادبه نفس جهت پیشرفت سریع در شرکت های دیگر بودند.
نتیجه نهایی
آیا کاهش کمیسیون در یک رکود اقتصادی تصمیمی عقلانی است؟
به گفته سانتون، این تصمیم گیری به عواملی بستگی دارد. اگر کارمندان در طول ماه های کم کار از شرکت خارج شوند، کاهش کمیسیون احتمالاً موفقیت آمیز خواهد بود، زیرا تغییرات در این زمان هزینه کمتری در بر خواهند داشت. همچنین استخدام دوباره در زمانی که فروش به صورتی طبیعی رشد می کند امکان پذیر خواهد بود. وی می افزاید، یکی دیگر از گزینه ها کاهش کمیسیون های بهترین مأموران فروش با نرخی کمتر از دیگران است. البته تصمیماتی از این قبیل، سبب ایجاد مجموعه ای از مشکلات رضایت شغلی و روحیه کاری افراد خواهند شد.
وی همچنین می گوید «شرکت هایی که تمایل به تعدیل حقوق دارند، می توانند توقع از دست دادن بهترین کارمندان شان را نیز داشته باشند.»
برای کارمندان، تصمیم برای ترک یک کمپانی به آسان بودن فرآیند پیدا کردن شغل بستگی دارد.
به گفته سانتون، «اگر از بهترین مأموران فروش هستید، می توانید مخالفت علنی خود را نشان دهید.»