شاید این چهار رفتار کارشکنانه شما را از انجام بهترین کار خود بازمی دارد. شما خبر دارید که قرار است کارتان چالش برانگیز باشد اما به هیچ وجه قرار نبوده که این همه چالش برانگیز باشد. حتی ساده ترین کارها دوبرابر بیشتر از کار افراد دیگر در دفترتان زمان می برد و شما کم کم فکر می کنید که مسئله خودتان هستید.
در اینجا چهار روشی آمده است که احتمالا شما به واسطه آنها اوضاع را بیش از حد لازم سخت تر می کنید.
1- شما به فرآیندهای قدیمی چنگ می زنید
من درک می کنم، تغییر کردن دشوار است. گاهی اوقات به نظر می رسد که سماجت ورزیدن به روش استاندارد انجام کارها آسان تر از وفق دادن خود با فرآیند جدید شرکت تان باشد.
مسئله اینجاست: آن تغییر شاید به این خاطر ارائه شد که بهتر و کارآمدتر بود، بنابراین چسبیدن به آن روند کاری خسته کننده و قدیمی عملاً تنها سرعت تان را کند و همینطور همکاران تان را اذیت می کند.
چاره کار
آن کاری را مشخص کنید که لازم است برای آشنایی خود با آن رویکرد جدید انجام دهید. آیا نیاز به آموزش یکی از اعضای گروه دارید که قبلا در استفاده از آن قطعه نرم افزاری مهارت پیدا کرده است؟ آیا نیاز دارید دستورالعمل مفصلی برای خود بنویسید تا کار بعدی تان را به یاد آورید؟
سرعت گرفتن کمی کار می برد اما من مایلم شرط ببندم که طولی نمی کشد از انجام آن خوشحال شوید.
2- شما به دنبال مهر تأیید همه هستید
من شخصاً از تأیید اینکه در مسیر درست حرکت می کنم به خود می بالم. با این تأیید نه تنها این احساس به من دست می دهد که کارها را به نحو عالی انجام می دهم، بلکه جلوی زحمت زیاد کشیدن من را برای انجام کاری اشتباه می گیرد.
با این حال اگر رئیس شما از قبل اجازه آغاز کار را داده باشد، باید برای پیشروی شما کافی باشد. شما به همان تأیید از همه مدیران بخش های شرکت، گروه و حتی مأمور برق نیازی ندارید.
چاره کار
شاید بخش زیادی از آرزوی شما برای گرفتن مهر تأیید از یک دوجین آدم مختلف، این واقعیت باشد که مطمئن نیستید چه کسی حرف آخر را در پروژه ای می زند که در حال کار رویش هستید.
زمان آغاز کار یا وظیفه جدید، دقیقا بفهمید که چه کسی تصمیم گیرنده اصلی است. این کار به شما اعتماد به نفس لازم برای پیشروی را بدون گوش دادن به حرف مطلقا همه اشخاص دخیل می دهد.
3- شما بازخوردهای قبلی را فراموش می کنید
شما کم کم احساس می کنید که مجبورید هر وظیفه ای را دوبار انجام دهید. ابتدا تلاش اولیه شما وجود دارد و بعد هم تلاش دوم تان پس از آنکه همه با خودکاری قرمز کارتان را بی ارزش می کنند.
اصلاحات و انتقاد سازنده اجتناب ناپذیرند، اما شما ممکن است با به خاطر نیاوردن یا به کار نبستن بازخوردی که قبلا ارائه شده است، دردسر اضافی درست کنید. هیچ چیز برای شما (و بقیه) آزاردهنده تر از نیاز به تغییر مداوم کاری یکسان نیست.
چاره کار
لازم است تغییرات پیشنهادی را به صورت بهتری ثبت کنید تا بتوانید آنها را هنگام پیشروی به خاطر آورید.
ثبت ساده بازخوردها را برای خود شروع کنید که می تواند به سادگی در دسترس قرار دادن فایلی روی رایانه تان باشد. طوری با آن رفتار کنید که انگار کاغذ تقلب است و تغییراتی را که قبلا پیشنهاد داده شده را ارجاع دهید و مطمئن شوید که هنگام انجام وظایف آینده خود جایی را برای شان باز می کنید.
4- برای هر سناریوی ممکن برنامه ریزی می کنید
هیچ ایرادی به برنامه ریزی وارد نیست، در واقع برنامه ریزی در زمان های زیادی به دردتان خواهد خورد. با این حال افتادن در دام فلج موشکافی هم بسیار آسان است.
تجزیه و تحلیل بیش از حد هر مشکل غیرمنتظره یا مانع احتمالی به معنای ادامه تأخیر در آغاز یک پروژه، بدون اشاره به استرس جدی خواهد بود که به شما وارد می آید.
چاره کار
فقط کار را آغاز کنید که در مفهوم به نظر آسان می رسد اما عملاً می تواند برای افرادی مثل ما بسیار دشوار باشد که دوست داریم برای همه سناریوها برنامه ریزی کنیم، اما اگر به دقت همه نماجاها (اسلاید) آن سخنرانی را برای هیأت مدیره شرکت تان طرح ریزی کرده اید، خود را وادار سازید تا شروع به خلق چند نماجا و پر کردن شان از اطلاعات کنید.
خاطرجمع باشید که هنوز هم می توانید تنظیمات و تغییراتی را در مسیر انجام دهید. اما حداقل سرانجام قلم تان را روی کاغذ می گذارید.
اگر مطلقا نمی توانید میل وسواس گونه برای برنامه ریزی (که خودم هم همینطور هستم) را سرکوب کنید، دوره ای برای برنامه ریزی خود تعیین کنید. همین که به پایان دوره رسیدید، تنها لازم است که پروژه را شروع کنید.
کار کردن همیشه آسان نیست و به همین خاطر اسمش کار است، اما به این معنا هم نیست که لازم است به شدت پیچیده باشد. با این حال زمانی که نوبت به ساده و مؤثر نگاه داشتن کارها می رسد، ما می توانیم بدترین دشمن خود باشیم.
مراقب آن چهار موقعیتی باشید که کارها را سخت تر از آن چیزی می سازید که هستند. زمانی که یکی از این موقعیت ها را شناسایی کردید آن وقت چه؟ اصلاحات لازم را انجام دهید و آماده شوید که استرس کمتری در دفتر داشته باشید.