متصدی ارشد اطلاعات بویینگ به کارآفرینان، نحوه نوآوری صحیح را می آموزد.
تد کولبرت (Ted Colbert)، افسر ارشد اطلاعات و معاون ارشد بویینگ، یک روال صبحگاهی دارد که مناسب برای همگان نیست.
ابتدا او هر روز ساعت چهار صبح از خواب برمی خیزد.
او هر روز صبح نرمش و مطالعه می کند. اگر شما به من شباهت داشته باشید، انجام حتی یکی از این کارها از خوش اقبالی تان است.
روشن است که او مردی با هدف و از بسیاری جهات کارآفرینی است که تغییرات موجود در یک سازمان بزرگ را رهبری می کند.
من با کولبرت تماس گرفتم زیرا همیشه نسبت به این موضوع کنجکاو بوده ام که رهبران شرکت های بزرگ چگونه رویکردی در قبال رهبری دارند. من بارها و بارها مشاهده کرده ام که بهترین رهبران، کارآفرینانی در سازمان های خود هستند و ما می توانیم چیزهای زیادی از آنها بیاموزیم. در اینجا نکاتی آمده است که از او آموختم.
بهترین راه برای تغییر فرهنگ شرکت آن است که اجازه دهید خود داده ها عملکرد سازمان را نشان دهند.
شما چند بار چشم اندازی را برای شرکت خود ارائه دادید و با نگاه های خیره و خالی از احساس روبه رو شدید؟ شما شب ها و آخر هفته های زیادی را صرف این سخنرانی زیبا کردید که ناموفق ماند.
خوب، سخنرانی شما احتمالا به این دلیل ناموفق بود که هیچ کس حرف تان را باور نکرد.
من کنجکاو شدم که چطور می توان صدها هزار نفر را قانع کرد تا نسبت به چشم انداز عالی تان اقدام کنند؟ جلسات بیشتر و سالن های شهر آنقدرها هم تأثیرگذار نیستند.
کولبرت پاسخی برای این مشکل دارد:
من از روز اول می دانستم که بهترین روش برای ایجاد تغییرات مثبت در یک سازمان، توانمند ساختن گروه های مان برای جمع آوری اطلاعات از طریق پروژه هایی در واحدهای تجاری خاص و استفاده از آن اطلاعات برای سوق دادن مان به سمت تصمیمات بهتر بود.
بهترین روش برای کارآفرینان، عرضه زودهنگام محصول و گرفتن بازخورد از بازار است. اگر آماده عرضه انبوه هستید و هنوز کسی محصول تان را مشاهده نکرده است، اوقات سختی پیش رو خواهید داشت. شما و گروه تان باید مطمئن شوید که مردم واقعا به آن چیزی نیاز دارند که در حال ایجادش هستید. مگر شما قبل از فروپاشی کارها قادرید چند تصمیم اجرایی بگیرید؟
سعی نکنید یک شبه دنیا را تغییر دهید. چالش های واقعی را بیابید و آنها را قدم به قدم اجرا کنید.
یک موضوع مشترک طی مصاحبه من با کولبرت این بود که او برای میسر کردن نوآوری واقعی در داخل سازمان، بر نشان دادن ارزش و توانمندسازی «مبتکران» تمرکز می کرد.
این نکته به نظر بسیار بدیهی می رسد، اما براساس تجربه ای که از کار با سازمان های کوچک و بزرگ فراوان کسب کرده ام، به خاطر تمرکز رهبران بر پروژه های استقرار یکباره (big ban projects) با عرضه های انبوه که گاهی اوقات درست در همان روز عرضه شکست می خوردند، هیچ گاه کار به نشان دادن ارزش نمی رسید.
تبدیل شدن به یک مبتکر و قرار گرفتن در خطوط مقدم محصولی که خلق می کنید، به شما امکان ایجاد اعتماد با گروه تان را می دهد. اگر گروه شما اعتقادی نداشته باشد که محصول تولیدی تان موفقیت آمیز است، آنگاه به سختی می توانید رشد سودآور داشته باشید.
بهترین روش برای استخدام استعدادهای درخشان چیست؟ کاری درخشان انجام دهید
کولبرت می گوید: «هیچ ترفند جادویی برای استخدام افراد عالی وجود ندارد. افراد عالی دوست دارند برای شرکت هایی کار کنند که در حال انجام کارهای عالی هستند، بنابراین بهترین روش برای استخدام افراد عالی، طبیعتا خلق محصولات عالی و تغییردهنده دنیا است.»
اتفاقا در صبح روز مصاحبه ام با کولبرت، بویینگ خبر داد که در حال کار روی هواپیمای جت مافوق صوت هستند که امکان پرواز از لس آنجلس به توکیو را ظرف سه ساعت می دهد.
البته بسیاری از ما قادر به تولید هواپیمای جت مافوق صوت نیستیم، اما توانایی خلق محصولاتی را داریم که در جهان تأثیر می گذارند. اگر چیزی را خلق کنید که به آن باور دارید، احتمالا افراد زیاد دیگری در دنیا هستند که دوست دارند همان کار را انجام دهند.
بنابراین به «ترفند استخدام» یا میز پینگ پونگ و اتاق های بازی ویدئویی توجهی نکنید. آیا دوست دارید که افراد عالی را جذب و استخدام کنید؟ محصولی را خلق کنید که مردم بتوانند به آن افتخار کنند.
آرزوی انجام کارهای عالی را داشته باشید، اما همیشه بر ارزش های اصلی تمرکز کنید.
کارآفرینان مجبورند با محیط اطراف شان انس بگیرند. ما مجبوریم فرصت ها را بو بکشیم.
کولبرت می گوید: «همیشه بر ارزش های اصلی تمرکز کنید و اجازه دهید آن ارزش ها شما را از داخل هیاهوی اطراف تان هدایت کنند. حواس پرتی آسان است، اما من همیشه افراد را به کمک ستاره قطبی ارزش های واقعی ام هدایت می کنم. من به این ارزش ها باور دارم و بنابراین از طریق آنها رهبری می کنم. اجازه ندهید که آرزوهای تان سد راه ارزش های اصلی تان شوند.»
اشتیاق انجام کارهای عالی داشته باشید. فقط اجازه دهید خود داده ها عملکرد سازمان را نشان دهند، طوری رفتار کنید که دوست دارید دیگران رفتار کنند و اگر مجبورید که هر روز ساعت چهار صبح از خواب برخیزید، آنگاه شاید بهتر باشد همان موقعی انجامش دهید که تواناییش را دارید.