فناوری الگوریتم ها بسیار مشابه جادوگر شهر اُز است.
هفته گذشته، برای یکی از شبکه های مجازی، هفته ای پرهیاهو بود، چراکه در نهایت سه عاملی که در نشان دادن پست ها تاثیرگذار هستند، فاش شد.
در سال 2016، ترتیب خبرنامه اینستاگرام از حالت زمانی به الگوریتمی تغییر کرد و راز آن به شدت مورد حفاظت قرار گرفت.
و اکنون چیزی که می دانیم از این قرار است:
الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند؟
همچون بسیاری از الگوریتم های اجتماعی، اینستاگرام برای تحلیل رفتار کاربر در نرم افزار و ایجاد خبرنامه شخصی، از داده ها و سیستم یادگیری ماشینی استفاده می کند.
بله، این بدان معناست که اینستاگرام اطلاعات تان را دنبال، ذخیره و استفاده می کند.
همان گونه که انتظار می رود، حتی اگر اکانت های مشابهی را دنبال کنید، هیچ گاه خبرنامه های مشابهی را مشاهده نخواهید کرد و اینستاگرام با در نظرگرفتن سه عامل زیر، از این روند اطمینان حاصل می کند:
مطلب مرتبط: چگونه در اینستاگرام مخاطب بیشتری به دست آوریم
1- علاقه
این مورد دقیقا همان چیزی است که به نظر می آید.
الگوریتم اینستاگرام موارد مشابه با مطالبی که پیش تر با آنها برهم کنش داشته اید، نشان می دهد، اما اینکه دقیقا محتوای پست ها چه چیزی باشد، مشخص نیست.
همچون پلت فرم های دیگر، این الگوی شناسایی شامل، لایک ها، کامنت ها، اکانت هایی که دنبال می کنید و حتی هشتگ هایی که استفاده می کنید، می شود.
پس بنا بر موارد مذکور، دفعه بعد که خواستید از هشتگ خاصی استفاده کنید، بیشتر دقت کنید، چرا که مستقیما خبرنامه تان را تحت تاثیر قرار می دهد.
2- تازگی
با توجه به فاکتورهایی که فاش شد، هنوز هم تازگی پست ها عامل بسیار مهمی است. پس در حقیقت احتمال اینکه ایسنتاگرام پست های چند روز اخیر را به شما نشان دهد، بسیار بیشتر از پست های هفته های گذشته است.
این فاکتور به خاطر آن است که همواره پست های جدیدی ببینید و چیزی برای بازگرداندن تان به خبرنامه وجود داشته باشد.
3- رابطه
آخرین فاکتور تاثیرگذار در الگوریتم بندی اینستاگرام، شکل و میزان ارتباط شما با دیگر حساب های کاربری است. به بیان دیگر، این شکل ارتباط از طریق، دنبال کردن ها، کامنت ها و برچسب ها برای نرم افزار تعریف می شود.
سال گذشته، فیس بوک، شرکت والد اینستاگرام اعلام کرد که در حمایت از بازاریابان الگوریتم خود را از نو اولویت بندی کرده تا در مقایسه با پست های دوستان و اعضای خانواده، پست های مربوط به برندهای تجاری اولویت بالاتری داشته باشند. این فاکتور برای اینستاگرام هم به همین شکل کار می کند.
از سوی دیگر، نظر شخصی من این است که برهم کنش های شما برای نشان دادن آگهی های مرتبط نیز به کار می آید.
چیز دیگری هم هست؟
افزون بر این سه فاکتور، اینستاگرام به بسامد و میزان زمانی که از نرم افزار استفاده و همچنین اکانت هایی که دنبال می کنید، توجه می کند. تمامی این تلاش ها به منظور این است که از تکرار جلوگیری شده و همواره پست های جدیدی را ببینید. خصوصا اگر افراد زیادی را دنبال می کنید، این رویکرد بسیار کارآمد است.
چرا باید برای تان مهم باشد؟
خب، اینستاگرام می خواهد شما به عنوان یک کاربر از وجود چنین الگوریتمی با هدف بهینه سازی تجربه استفاده از نرم افزار، آگاه باشید.
به رغم انتقادات موجود، شرکت اینستاگرام استفاده از این الگوریتم را متوقف نخواهد کرد، اما با این حال پاسخگوی کاربران است.
از نقطه نظر بازاریابی، چنین المان هایی تعجب برانگیز نیستند.
تمامی این سه مورد، استانداردهایی هستند که خود ما نیز برای اطلاع و دنبال کردن محتوای مطلوب، تجربیات و بخش بندی مخاطب مورد استفاده قرار می دهیم.
دانستن این مطالب زمانی بیشترین کارایی خود را دارد که وقت و سرمایه خود را برای تبلیغات در اینستاگرام صرف کنیم.