یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

ایجاد انگیزه به روش مربی آلمان در جام جهانی

6 سال پیش ( 1397/4/8 )
پدیدآورنده : رضوان دریس پور   پدیدآورنده : کارمینو گالو  

مربی آلمان در جام جهانی استاد ایجاد انگیزه است. در این مقاله به شگرد وی در ایجاد انگیزه می پردازیم.

سخنرانی های احساسی قبل از شروع بازی اعتماد به نفس تیم های ورزشی و تیم های کسب و کار را افزایش می دهند.

درحالی که میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا به زمین های بازی جام جهانی 2018 فوتبال چشم دوخته اند، مربی آلمان بر آنچه در ذهن بازیکنانش می گذرد، متمرکز شده است.

یواخیم لو اسطوره ایجاد انگیزه نامیده می شود. دلیل آن نیز واضح است.

در بازی فینال رقابت های جام جهانی 2014 در ریو، لو ماریو گوتزه را از نیمکت ذخیره کنار کشید و او را به عنوان بازیکن جانشین در بازی مقابل آرژانتین به زمین بازی فرستاد. تصاویر شکار شده از این بازی نشان می دهند لو گوتزه را کنار کشیده و مطلبی را در گوش این بازیکن 22 ساله زمزمه می کند. بعداً مشخص شد لو مطالب ذیل را در گوش این بازیکن زمزمه کرده است:

مطلب مرتبط:4 راهکار برای ایجاد انگیزه در تیم خود

به دنیا نشان بده که تو بهتر از مسی [لیونل مسی، سوپراستار تیم ملی آرژانتین] هستی. نشان بده که تو برنده جام جهانی را تعیین می کنی.»

آنچه در ادامه اتفاق افتاد، خارق العاده بود. همانطور که در مقاله تحلیلی واشنگتن پست اشاره شده، «شاید اگر بازیکنان ذخیره دیگر از مربی خود می شنیدند که از بازیکنی مورد احترام که چهار بار لقب بهترین بازیکن دنیا را به خود اختصاص داده بهتر هستند، می خندیدند... ،اما گوتزه این حرف را جدی گرفت، تنها گل مسابقه را به ثمر رساند و چهارمین عنوان قهرمانی جام جهانی را برای تیم خود به ارمغان آورد.»

پس از این بازی، لو «قابلیت های ذهنی» بازیکنانش را ستایش کرد. حقیقت این است که لو دلیل این موفقیت هاست و احتمالاً سخنان پیش از بازی سلاح اسرارآمیز اوست.

جادوی سخنرانی های انگیزشی

سخنان انگیزشی موفق لو موجب سوپرایز تیفانی وارگاس ( Tiffanye Vargas) ، استادیار دانشگاه کالیفرنیا استیت، لانگ بیچ (Cal State University Long Beach) نشد. من با وارگاس در زمینه تحقیقات منحصر به فرد او در زمینه مهارت سخنرانی های انگیزشی پیش از بازی صحبت کردم. تحقیقات وارگاس در زمینه «متقاعد سازی کلامی» (verbal persuasion) عمدتاً بر مبنای تحقیقات او بر تیم های فوتبال در سطح رقابتی است.

وارگاس به دلیل تجربه شخصی خود در زمینه بازی کردن فوتبال در زادگاهش تگزاس به تحقیق در زمینه سخنرانی های انگیزشی ترغیب شده بود. او زمانی را به خاطر می آورد که برخی سخنرانی های پیش از بازی برای ارتقای عملکرد در تیم ها شور و هیجان ایجاد می کرد، درحالی که برخی سخنرانی های دیگر روحیه بازیکنان را تضعیف کرده و در آنها احساس اضطراب ایجاد می کرد. وارگاس به عنوان یک دانشجوی مقطع دکتری در رشته روانشناسی تلاش کرد با استفاده از تجزیه و تحلیل دقیق علمی دلیل این مسئله را پیدا کند.

وارگاس در تحقیقی که در ژورنال International Journal of Coaching Science نیز به چاپ رسیده است، بر تأثیر احساسی سخنرانی های پیش از بازی متمرکز شد. او از 151 بازیکن مونث و مذکر تیم های فوتبال بزرگسالان نخبه که تعداد آنها باهم برابر بود نظرسنجی کرد.

وارگاس به این نتیجه دست یافت که سخنرانی های پیش از بازی در یکی از این دو دسته اصلی قرار می گیرند: آگاهی بخش [استراتژی، برنامه بازی، غیره] یا احساسی [با هدف ایجاد غرور، خشم، شادی]. در این تحقیق، از بازیکنان خواسته شد پس از بازی با رقبا پرسشنامه ای متشکل از هفت سؤال را پاسخ دهند تا بررسی شود که سخنرانی های پیش از بازی چه تأثیری بر عملکرد و وضعیت روحی آنها دارند. وارگاس پس از بررسی این پاسخنامه ها دریافت سخنرانی هایی که قابلیت بالایی برای «تحریک عاطفی» (emotional arousal) دارند، سطح اعتماد به نفس بازیکنان را بالا می برند - آنچه که روانشناسان آن را «خودکارآمدی» (self-efficacy) می نامند.

به بیان وارگاس، «اگر مربی قابلیت ایجاد انگیزه مناسب در ورزشکاران برای ارزیابی مثبت موقعیت را داشته باشد، ورزشکار مورد نظر احساسات مناسبی را تجربه می کند که در ادامه بر عملکرد وی تأثیر می گذارند».

در اینجا مجدداً سخنان انگیزشی لو در سال 2014 را مورد بررسی قرار می دهیم. بر اساس مقاله تحلیلی واشنگتن پست، سخنان لو از سه عنصر تشکیل شده بودند که چنین نتیجه ای را رقم زدند و در تحقیقات وارگاس نیز به تمامی آنها اشاره شده است.

1- از شخصیت خود فرد کمک گرفته شد. لو بازیکن ذخیره خود را با یکی از بزرگ ترین ستاره های مسابقه مقایسه کرد. البته که چنین مقایسه ای نوعی مبالغه بود، اما در عوض هدفی عمومی همچون «نهایت تلاشت رو بکن»، هدفی مشخص را در ذهن این بازیکن ایجاد کرد.

2- این سخنان بدون اعمال فشار بر این بازیکن حس رقابت را در او ایجاد کرد. «این سخنان در عوض اعمال فشار، احساس امید در لحظه را ایجاد کرد.» به بیان دیگر، لو به آن بازیکن نگفته بود که از تمامی امتیازات ممکن برخوردار است. بر اساس تحقیقات وارگاس، یادآوری هدفی مهم به یک ورزشکار نقش مهمی را در بالا بردن اعتماد به نفس آن شخص و مرتفع کردن نیازی روانشناختی ایفا می کند. او به این نتیجه دست یافت که سخنرانی های احساسی پیش از شرکت یک بازیکن یا تیم در مسابقات قهرمانی، رقابت با حریفی سطح بالا و یا زمانی که شانس برد آنها بسیار کم تلقی می شود، دارای بیشترین کارکرد هستند.

3- این سخنان به آن بازیکن نشان داد که مربی به او اعتماد دارد. لو هرگز نگفت «به من نشان بده چقدر توانمند هستی». در عوض، از آن بازیکن خواست آنچه را خود او در مورد او مطمئن است به دنیا نشان دهد.

مطلب مرتبط:راه های علمی برای افزایش انگیزه در محیط کار

یکی از دلایل آنکه سخنرانی های انگیزشی کارآمد هستند آن است که تفکرات مضطرب یک فرد را در جهتی مثبت هدایت می کنند. یک ورزشکار ناگهان تمرکز بر احساسات نگران کننده را متوقف می کند و کم کم تصور می کند بعد از برد چه احساسی خواهد داشت.

مدیران حوزه های مختلف – ورزشی یا کسب وکار – باید از تجربه مربیگری لو و تحقیقات علمی وارگاس بیاموزند که عملکرد افراد رابطه نزدیکی با احساسات آنها دارد. به محض استخدام مجرب ترین افراد، به خوبی آنها را آموزش دهید و اطلاعات لازم برای انجام یک مسئولیت خاص را در اختیار آنها قرار دهید.

به علاوه، از آخرین مرحله ای که شما را به مدیری حقیقتاً لایق تبدیل می کند، غافل نشوید: بهبود وضعیت روحی بازیکنان تیم خود.

منبع : inc
برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/3S6HPKVp
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه