به قلم: اریک کلیفورد
بدون شک بسیاری از مردم در رویای کارآفرینی به سر می برند. علت اصلی آن نیز این است که آنها وضعیت فعلی برندهایی نظیر فیس بوک، اوبر، آمازون، اپل و سایر برندهای جهانی را مشاهده کرده و خواهان شرایطی مشابه آنها هستند. با این حال با نگاهی به زندگینامه بنیانگذاران آنها و داستان شکل گیری این برندها مشاهده خواهید کرد که موفقیت آنها مسیری سخت داشته است. به همین دلیل هم هست که تنها برخی از افراد موفق می شوند تا به کارآفرینانی بزرگ تبدیل شوند. بدون شک در راستای موفقیت لازم است تا همواره به دنبال پیشرفت باشید. آشنایی با درس ها و تجربیات دیگران می تواند کمک بسیاری به شما بکند که در ادامه به بررسی پنج مورد منتخب خواهیم پرداخت.
1- شرکت های بزرگ شکست را نیز تجربه کرده اند
در موارد بسیاری مشاهده شده است که کارآفرینان با اولین شکست ها خود را فاقد مهارت و شرایط لازم برای موفقیت بدانند و همین امر باعث می شود که به طور کامل از ادامه راه صرف نظر کنند. با این حال موفقیت به معنای عدم شکست نبوده و تمامی شرکت هایی که امروزه توانسته اند به جایگاهی دست پیدا کنند، با این مورد برخورد داشته اند. با این حال مدیریت این شرکت ها نگرش منفی در این رابطه نداشته و آن را بخشی طبیعی از مسیر موفقیت پنداشته اند.
همین امر باعث شده است تا تمرکز خود را روی درس های موجود و علل این اتفاق متمرکز کنند و به حاشیه های رایج توجهی نشان ندهند. این امر در نهایت تجربه کل تیم را افزایش داده و زمینه را برای موفقیت های به مراتب بزرگ تر مهیا می سازد. برای مثال شبکه اجتماعی محبوب و جهانی اینستاگرام در ابتدا برای کاری دیگر طراحی شده بود که در آن رابطه کاملا با شکست مواجه شد. با این حال با اعمال تغییرات کوچک و تغییر روند کار، آنها موفق شدند اینستاگرام را به عنوان برترین شبکه اجتماعی جهان مطرح سازند.
2- اطمینان یابید که صدای مشتری شنیده خواهد شد
در واقع موفقیت یا شکست شما در وهله اول به مشتریان بستگی دارد. به هر میزانی که آنها رضایت بیشتری داشته باشند، شما نیز می توانید نسبت به آینده خود اطمینان بیشتری داشته باشید. از جمله نیازهای حیاتی مشتریان که بیش از هر چیزی برای آنها ارزشمند خواهد بود این است که صدای آنها شنیده شود. اگرچه این امر بسیار ساده به نظر می رسد، با این حال واقعیت این است که بسیاری از شرکت ها در این رابطه با ضعف هایی مواجه بوده و همین امر احتمال از دست رفتن مشتری و جذب آنها توسط برندهای دیگر را به شدت افزایش می دهد.
مطلب مرتبط: درس های کارآفرینی از کارآفرینان برتر دنیا
به همین خاطر در صورتی که می خواهید آرامش و اطمینان را برای خود به ارمغان آورید، در گام نخست لازم است تا در این رابطه اقدامات لازم را صورت دهید. اینکه راه های متنوع و آسانی برای مطرح کردن گفته ها وجود داشته باشد تنها یک بخش از کار بوده و لازم است تا پیگیری سریع و شایسته ای نیز صورت گیرد. به همین خاطر وجود یک تیم پشتیبانی برای رسیدگی به این امور امری حیاتی به نظر می رسد.
3- با بهترین ها کار کنید
بدون شک برای هرکسی بهترین معنای متفاوتی خواهد داشت که این امر کاملا با توجه به ویژگی ها و شرایط افراد است. با این حال بسیار مهم است که تیم کاری شما از افرادی شکل گرفته باشد که کاملا همسو و مناسب کاری که می خواهید انجام دهید، باشند. در این رابطه توجه داشته باشید که نیازها باید به خوبی مشخص شود تا بهترین ها را بتوانید تشخیص دهید. در غیر این صورت ممکن است فردی را با هزینه های گزاف به استخدام شرکت درآورید که کارایی لازم را نمی تواند داشته باشد. نکته دیگری که در این بخش لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که تیم شما باید متشکل از افراد مختلفی باشد تا به خوبی بتوانید از آنها برای انجام کار های متعدد استفاده کنید. به همین خاطر تنوع را همواره مدنظر داشته باشید.
4- چهره ای خوب در جامعه برای خود شکل دهید
در بسیاری از موارد مشاهده شده است که افراد به قصد حمایت خریدهایی را انجام می دهند که بدون شک امری سودمند محسوب می شود. برای مثال ممکن است از یک هنرمند صرفا به خاطر حمایت از کار او خریدهای مداومی صورت گیرد. در واقع در این شرایط کیفیت کار چندان مطرح نبوده و مشتری به مقایسه آن با سایرین نمی پردازد. علت این امر نیز به علت تصویر خوبی است که فرد مذکور توانسته در دل مخاطب خود ایجاد کند. بدون شک شما نیز می توانید این سیاست را در ابعاد بزرگ تر برای شرکت خود پیاده سازید.
5- دورنگاری به شما فرصت انجام کارهای بیشتر را خواهد داد
تصور بسیاری از افراد در رابطه با یک برند، مکانی متشکل از افراد بسیار در درون ساختمان شرکت است. با این حال هیچ دلیلی برای حضور تمامی کارمندان در شرکت وجود نداشته و این امر تنها باعث محدودیت کاری خواهد شد. در واقع اختصاص فضا شما را نیازمند مکانی بزرگ خواهد کرد که بدون شک بار مالی سنگینی را به همراه خواهد داشت. با این حال در صورتی که از سیاست دورنگاری حتی برای خود استفاده کنید، قادر به افزایش محدوده عملکردی خود و اعضای تیم شرکت خواهید بود.