با وجود توقف آزمایش خودروی خودران اوبر به علت تصادف مرگبار ماه گذشته، دارا خسروشاهی مدیرعامل این شرکت تمایل دارد به توسعه فناوری خودران ادامه دهد.
به گزارش زومیت، با وجود تصادف مرگبار یک نمونه از خودروهای خودران اوبر، این شرکت قصد دارد با توسعه فناوری خودران مسیر خود را ادامه دهد. ماه گذشته یک زن ۴۹ ساله هنگام رانندگی خودروی خودران اوبر در آریزونا با آن برخورد کرد و کشته شد. این حادثه باعث توقف آزمایش فناوری خودران این شرکت و مطرح شدن سوالاتی در مورد ایمنی و قابلیت رانندگی خودروهای خودران شد، اما دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر، اصرار دارد این شرکت همچنان به کار روی توسعه این فناوری ادامه دهد.
خسروشاهی در این زمینه می گوید:
ما به این فناوری ایمان داریم؛ خودروهای خودران در زمان بلوغ خود، ایمن تر خواهند بود.
اوبر در حال حاضر به طور بسیار جدی در مورد حادثه تصادف آریزونا با تیم تحقیقات اداره ملی ایمنی بزرگراه های آمریکا همکاری می کند. این فرآیند برای بررسی حادثه از جوانب مختلف صورت می گیرد تا در آینده از تکرار چنین وقایعی جلوگیری شود. تحقیقات این اداره می تواند توانایی خودروهای خودران در فراهم آوردن ایمنی برای عابران پیاده و سرنشینان را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.
خسروشاهی می گوید:
آنها بی طرفانه و خنثی عمل می کنند و این را درک می کنند. در آینده همه متوجه خواهند شد ما چه کاری انجام می دهیم.
در عین حال مجوز اوبر در ایالت آریزونا برای آزمایش خودروهای خودران به حالت تعلیق درآمده است. ایالت آریزونا به عنوان مرکز اصلی تست فناوری خودران شرکت اوبر فعالیت می کرد؛ به طوری که نیمی از ۲۰۰ خودروی آزمایشی خودران و صدها نفر از کارکنان اوبر در این منطقه فعال بودند.
داگ دوسی، فرماندار ایالت آریزونا، ماه گذشته این حادثه را «ناراحت کننده و هشداردهنده» توصیف کرد و تصادف خودروی خودران اوبر با عابر پیاده را یک «اشتباه غیرقابل منازعه» نامید.
اوبر قبلا قراردادی جهت توسعه همکاری با ولوو امضا کرده است که طبق آن دو طرف براساس معماری ماژولار مقیاس پذیر (SPA) تولید شرکت سوئدی، خودروی خودران می سازند. در حال حاضر تنها خودروی سری 90 ولوو به فناوری خودران اوبر مجهز می شوند، اما در آینده نزدیک این قرارداد شامل خودروی شاسی بلند جدید ولوو XC60 نیز خواهد شد. انتظار می رود ده ها هزار خودروی ولوو طی سال های بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به توانایی رانندگی با فناوری خودران اوبر مجهز شوند.
سال ۲۰۱۸ را می توان زمانی ناامیدکننده برای شرکت های اوبر و تسلا نامید، چراکه تصادف نمونه هایی از خودروهای این دو شرکت، منجر به کشته شدن افراد و توقف فرآیند آزمایش شد. اوبر همچنان درگیر پیامدهای تصادف مرگبار آریزونا است و تسلا نیز به علت عملکرد نامطلوب سیستم نیمه خودران اتوپایلوت مورد انتقادات فراوان قرار دارد. البته تسلا ادعا می کند سیستم اتوپایلوت تنها یک دستیار رانندگی محسوب می شود و نمی توان آن را یک سیستم رانندگی خودران شبیه اوبر قلمداد کرد. با این حال، افکار عمومی آمریکا به دنبال پاسخ مستدل و مناسب تری برای توجیه تصادفات و میزان ایمنی خودروهای تولیدی است.
ایمنی خودروهای جدید به میزان بسیار قابل قبولی افزایش یافته است، اما سالانه افراد زیادی به علت تصادفات مرگبار جاده ای جان خود را از دست می دهند. با وجود الزام شرکت های خودروسازی به رعایت استانداردهای سختگیرانه برای دستیابی به ایمنی بیشتر، باز هم گاهی اوقات اتفاقاتی رخ می دهد که تمامی معادلات را به هم می ریزد. ایالات متحده آمریکا قوانین و استانداردهای زیادی در زمینه ایمنی خودرو دارد، اما همچنان عده زیادی در این کشور به علت تصادف جان خود را از دست می دهند.