آگاهی از برند به معنای آن است که مخاطبان هدف یک برند به چه میزان برند و تصویر برند را می شناسند و آن را تشخیص می دهند. آگاهی از برند از جمله مواردی است که برای هر کسب وکاری حائز اهمیت است، چراکه هرچه قدر برندی شناخته شده تر باشد، طبعا میزان فروش بیشتری هم خواهد داشت.
اگر به دنبال آن هستید که مشخص کنید بازار هدف تان چه دیدی نسبت به برند شما در شبکه های اجتماعی و موتورهای جست وجو دارند، حتما از شاخص آگاهی از برند به عنوان یکی از شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs) برای فعالیت های بازاریابی خود استفاده کنید.
امروزه بازاریابی آنلاین مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفته است، چراکه به نسبت هزینه اثرگذاری بالایی دارد. در ادامه این مقاله شاخص هایی برای سنجش آگاهی از برند در فضای آنلاین مطرح شده است، سعی کنید این شاخص ها را در کسبوکار خود اندازه گیری کنید و از تحلیل های آن برای کمپین های پیش رو استفاده کنید.
شاخص آگاهی از برند (Brand Awareness Metric)
این شاخص به شما نشان می دهد عملکرد برند شما در جامعه چگونه است و اینکه میزان جست وجوی برندتان به چه میزان است. این شاخص برای بازاریابی دیجیتالی طراحی شده که به دنبال ضبط تغییرات رخ داده بر آگاهی از برند آنلاین، در طول زمان است. شاخص آگاهی از برند، شامل چهار معیار اندازه گیری اصلی به شرح زیر است:
پست های فیس بوک و طرفدارانش (Facebook Posts and Fans)
برای بازاریابان دیجیتالی که به دنبال آگاهی ازنتایج فعالیت های اینترنتی برندشان هستند، Facebook خط مقدم کمپین های شبکه های اجتماعی است. البته لازم به ذکر است که فیس بوک در بازار جهانی و بین المللی بازدهی بالایی دارد، اما در کشور خودمان، امروزه از این شبکه اجتماعی استقبال زیادی نمی شود. در واقع برندهایی که می خواهند آگاهی از برند خود را در بازار ایران افزایش دهند، باید بر شبکه اجتماعی اینستاگرام تمرکز داشته باشند.
تعداد پست های ماهانه بازاریابان را در سنجش کارایی تلاش های شان در شبکه اجتماعی کمک می کند و در عین حال می توان این عدد را با افزایش طرفداران در طول زمان مقایسه کرد. این مقایسه ها نیازمند تجزیه و تحلیل بیشتر از طریق توجه به سایر معیارهای شبکه های اجتماعی است .برای مثال افزایش تعداد فالوئر یا پست هایی که به اشتراک گذاشته می شود می تواند تا حدی نشان دهد که کمپین بازاریابی شبکه اجتماعی با موفقیت انجام گرفته است یا خیر.
دنبال کنندگان توییتر (Twitter Followers)
مانند طرفدارانFacebook، دنبال کنندگان Twitter نیز به بازاریابان دیجیتالی در تشخیص کارایی فعالیت های اینترنتی برند، در یکی از مهمترین پلتفرم های شبکه اجتماعی (social media)، کمک می کند. ردیابی مخاطبان در طول زمان امکان فهم روند رفتاری آنها را فراهم می کند، به ویژه زمانی که کل پست ها در یک دوره زمانی بررسی شود. این مقیاس را به شکل دقیق به همراه شاخص های شبکه های اجتماعی جزیی تر مدنظر قرار دهید، به این صورت می توانید از علایق مخاطبان تان آگاه شوید و در کمپین های بعدی آنها را مدنظر قرار دهید.
به عنوان مثال ببینید کدام پست ها بیشتر مورد پسند قرار گرفته اند و به اشتراک گذاشته شده اند، سپس دلایل احتمالی و منطقی این امر را بسنجید، به این صورت شما بازخورد کاملی از کمپین بازاریابی شبکه اجتماعی خود خواهید داشت؛ حال کافی است در اجرای کمپین های بعدی این موارد را مد نظر قرار دهید.
اشارات برند (Brand Mentions)
این شاخص از این لحاظ که دیدی از تعداد اشارات آنلاین به برندتان را ارائه می دهد، منحصر به فرد است. این شاخص از منابعی مانند رسانه های اجتماعی، وب سایت های شخص ثالث (rd party websites3) و وبلاگ ها بهره می گیرد و برای محاسبه این شاخص می توان از نرم افزارهای تحلیلی برای شبکه های اجتماعی استفاده کرد. اگر برند شما گستره فعالیت بالایی داشته باشد نرم افزارهای تخصصی در این حوزه می توانند تعداد و نوع اشارات به برند را مشخص کنند. با تحلیل اطلاعات خروجی از آن می توانید میزان آگهی از برند را بسنجید.
جست وجوی برند (Branded Search)
داشتن اطلاعات در مورد تعداد افرادی که به دنبال نام برندی خاص در موتورهای جست وجو هستند، می تواند تا حد زیادی دید مناسبی نسبت به میزان آگاهی از برند ارائه دهد. در این معیار خاص از شاخص آگاهی از برند، جست وجوی برند (Branded Search) از طریق بررسی تعداد جست وجوی بازدیدکنندگان واقعی از صفحه اصلی برند یا صفحات محصول، می تواند میزان تقریبی آگهی از برند و موارد مورد توجه مخاطبان را شناسایی کند.
آگاهی از برند و مقایسه دوره های زمانی مختلف
مقایسه دوره های زمانی مختلف با ستون ماه های متوالی (MoM: month over month) این امکان را به بازاریابان دیجیتالی می دهد که روند عملکرد فعالیت های اینترنتی خود را در طول زمان مشاهده کنند. شاخص آگاهی از برند طراحی شده تا مقدار پایه آگاهی از برند را مشخص کند و به بازاریابان این امکان را بدهد که نقاط پرت را تشخیص دهند. به عنوان مثال اگر عملکرد یکی از ماه های خاص در مقایسه با دوره های گذشته بیشتر بوده، ممکن است از نتایج ناشی از کمپین روابط عمومی (PR campaign) یا کمپین موفق رسانه اجتماعی باشد.
شاخص آگاهی از برند (Brand Awareness Metric) یک معیار ارزشمند برای ردیابی های ماهانه مخاطبان در فضای آنلاین است. این شاخص ها بازاریابان دیجیتالی را در تحلیل و بهبود عملکرد و کمپین های بازاریابی دیجیتالی یاری می کند، ولی در نظر داشته باشید که این شاخص تنها بخش کوچکی از داستان طولانی عملکرد آنلاین مارکتینگ است و در اندازه گیری این شاخص باید به شاخص های دیگر از جمله شاخص اولین بازدید (First Visit Metric)، شاخص بازدید مجدد (returning visit metric) و شاخص نرخ تبدیل آنلاین (online conversion metric) نیز توجه کنید.
البته لازم به ذکر است که در این مقاله صرفا به شاخص های سنجش آگاهی از برند در فضای مجازی پرداخته شده است، درحالی که در بخش آفلاین هم شاخص هایی برای سنجش میزان آگاهی از برند وجود دارد. یکی از معمول ترین روش ها در این مورد انجام تحقیقات بازار است، مدل های مختلفی برای سنجش آگاهی از برند وجود دارد، مثلا می توانید از نردبان ذهنی مشتریان استفاده کنید. به این صورت که از مصرف کنندگان بخواهید نام پنج برند اصلی در حوزه و صنعتی را که در آن فعالیت می کنید نام ببرند، با تحلیل جواب های به دست آمده مشخص خواهد شد میزان آگاهی از برند شما نسبت به سایر رقبا در صنعت مشابه چگونه است.