فرصت امروز: عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت ایجاد بندر هوشمند، توسعه شبکه ریلی و حمل ونقل چندوجهی و رقابت با بنادر جنوب خلیج فارس از مهم ترین اولویت های ما در سازمان بنادر و دریانوردی است.
وزیر راه و شهرسازی در آیین امضای 13 تفاهم نامه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندرهای شمالی و جنوبی کشور افزود: اگر بنادر ما نتوانند با بنادر جنوب خلیج فارس رقابت کنند با مشکل جدی در آینده مواجه خواهیم شد.
وی در ادامه گفت: با ورود تجهیزات مورد نیاز به بندر شهید رجایی و تکمیل فاز سوم این بنادر، توسعه بندر امام و چابهار شاهد تحولات مهمی در بنادر جنوب خواهیم بود، ضمن اینکه در شمال و جنوب کشور زمینه ایجاد یک بندر هوشمند ضروری است.
وی خواستار توسعه شبکه حمل ونقل ریلی در داخل بنادر کشور شد و گفت: توسعه حمل ونقل ترکیبی و سرمایه گذاری برای افزایش طول شبکه ریلی در بنادر و انتقال بار از کشتی به روی قطارهای باری از اولویت های دیگر مهم ما در بنادر است.
آخوندی بر جابه جایی بار در کریدورهای بین المللی شرق و غرب با یک مدیریت واحد تأکید کرد و گفت: با توسعه عملیات لجستیک و زنجیره آن باید محموله های ترانزیتی از کشوری به کشور دیگر از طریق بنادر ایران در زمان تعیین شده به صاحبان کالا تحویل شود.
وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد: مفهوم یکپارچگی حمل و نقل دانش فنی نیاز دارد تا بتوانیم با محقق کردن آن شاهد پیشرفت های مهم در صنعت حمل ونقل کشور باشیم.
بی نظمی و بی عدالتی در ساختمان سازی ها موج می زند
همچنین عباس آخوندی روز سه شنبه در نخستین «همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان» با بیان اینکه نمای شهر آیینه خرد است، گفت: بی نظمی و بی عدالتی در حوزه ساخت وساز مسکن در کشور موج می زند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر عدل در ساخت و سازها رعایت می شد، امروز شاهد بی نظمی در شهرها نبودیم.
وی با بیان اینکه مهندسان برای اصلاحات در کشور همواره پیش قدم بوده اند، ادامه داد: مهندسان باید محکم گام بردارند، همانطور که در انقلاب نیز نقش دانشکده های فنی و مهندسی بیشتر از سایر حوزه ها بود.
وی بیان کرد: اگر اصلاحات در سازمان نظام مهندسی انجام نشود مهندسی ارتقا نمی یابد، تمام اعتلای مهندسی به اجرای اصول و ارزش های اخلاقی بستگی دارد، مگر می توان سیستمی را بر مبنای تضاد منافع ارتقا داد؟ آخوندی گفت: بخش اعظم توسعه شهری براساس برون ریزی است، به عنوان مثال فردی که به جای ساختمان سه طبقه، هفت طبقه می سازد، باعث می شود چهار طبقه اضافه به تمام امکانات آموزشی، رفاهی، سلامت و حمل و نقل منطقه فشار بیاورد.
وی با بیان این که هیچ امر خیری نباید با هزینه ظلم انجام شود، ادامه داد: محدود کردن اختیارات مردم در انتخاب مهندس ظلم فاحش است و با ظلم کار عادلانه انجام نمی شود؛ به موجب کدام قانون اختیار مردم را سلب می کنید؟ اگر بر اساس قانون است، این آیین نامه باید اصلاح شود.
صلاحیت حرفه ای و معیارهای اخلاقی
وی با اشاره به اینکه اصل ارجاع و سلب حق مردم به طور حتم ظلم است، تصریح کرد: عدل آن است که بگوییم کسی که صلاحیت ندارد، نباید وارد این حرفه شود. آخوندی بیان کرد: ارزش ها و معیارهای اخلاق خصوصی و عمومی مغایر است و نتیجه رعایت اخلاق خصوصی موجب بهبود در حوزه اخلاق عمومی نمی شود.
وی افزود: معیارهای اخلاق خصوصی شامل ایثار، فداکاری، سخاوت، مهربانی و محبت است ولی آیا با این معیارها می شود حوزه اخلاق عمومی را اداره کرد؟ درحالی که اصلی ترین معیار اخلاق عمومی عدل است، چراکه در عدل دنبال مطالبه حق هستیم. وزیر راه و شهرسازی گفت:اصلی ترین مسئله اخلاق عمومی کنترل قدرت و اخلاق خصوصی، کنترل نفس است؛ بنابراین در بحث اخلاق عمومی مبنا عدل و در اخلاق خصوصی ملکات نفسانی است.
وی با بیان این که پایه اصلی اخلاق عمومی عدالت است، تصریح کرد: در غیاب عدل نمی توان از مهندسان انتظار داشت که هم به ملکات نفسانی خودشان متکی باشند و هم تمام اصول و قواعد مهندسی را اجرا کنند.
وی تصریح کرد: اگر فکر کنید باید برای نظارت بیشتر به زور از مهندس 5 درصد حق الزحمه بگیریم، کار درست نمی شود و عین بی عدالتی است. آخوندی اضافه کرد: در این کشور ثابت شده که با ظلم نمی توان شرکت های بزرگ مهندسی که قادر به رقابت در جهان باشند ایجاد کرد، زیرا مبنایش ظالمانه است.