دبیرکل انجمن لوازم خانگی ضمن تأکید بر لزوم استفاده جدی کسب وکارها از ابزار بازاریابی و اشاره به بالا بودن هزینه تبلیغات در ایران گفت که برندهای خارجی فضای تبلیغات محیط را قبضه کردند.
به گزارش ایسنا، آرمان خالقی در همایش بین المللی بازاریابی نوین با رویکرد بازاریابی دیجیتالی که روز پنج شنبه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد در گفت وگو با ایسنا، موضوع بازاریابی را یکی از ملزومات تولید دانست و گفت: کسب وکارهای مختلف با توجه به ماهیتی که دارند، در شرایط سخت و در شرایطی که فشارهای بیرونی و محیط نامساعد کسب وکار به آنها وارد می شوند باید به بازاریابی و تبلیغات توجه جدی داشته باشند.
وی با بیان اینکه رقبای خارجی به خوبی از ابزار تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنند اظهار کرد: با وجود آنکه می دانیم از رقبای خارجی قطعا یک قدم عقب تر هستیم، معمولا زمانی به فکر بازاریابی می افتیم که یک بازار محصول را از دست داده ایم یا به رقبا واگذار کردیم.
عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: متأسفانه زمانی هم که وارد موضوع تبلیغات و بازاریابی می شویم عمدتا یا کورکورانه است و یا تقلیدی، به طوری که خیلی از شرکت های تبلیغاتی برای مشتریان خود از روی نمونه های خارجی تبلیغ می سازند و عینا به خورد مخاطب می دهند که این موضوع بیانگر این است که ما در تولید محتوا ضعیف عمل می کنیم.
وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که یک واحد تولیدی بخواهد به رکود غلبه کند و اتفاقات امیدوار کننده ای را در حوزه فعالیت خود به وجود بیاورد باید در این شرایط سخت به دنبال راهکارهای جدید یا همان بازاریابی باشد، و الا در حالت عادی مشتری خودش تا دم در می آید.
دبیر انجمن لوازم خانگی همچنین با اشاره به نقشی که مارکتینگ می تواند در تولید ایفا کنند، تصریح کرد: زمانی که مارکتینگ به تحلیل بازار و سلیقه مخاطب می پردازد، حتی ممکن است گاهی به جای مدیران و متخصصان ارشد در خصوص نوع محصولی که باید تولید شود نیز اظهار نظر کند تا بتواند برای کسب و کار خود سودآور باشد.
خالقی در ادامه با انتقاد از هزینه های بسیار بالای تبلیغات محیطی و تبلیغات صدا و سیما گفت: متأسفانه تبلیغات در صدا و سیما بسیار گران است و کسب و کارهای ما نمی توانند به سراغ آنها بروند درحالی که می بینیم در کشوری مثل ترکیه با تنوع کانال های بسیار زیاد و هزینه های متناسب موضوع تبلیغات به راحتی قابل پیگیری است ولی در ایران به خاطر ایجاد برخی مافیاها در حوزه تبلیغات عمومی و کنسرسیوم هایی که این شرکت های انحصاری با هم تشکیل می دهند، نرخ انواع تبلیغات به خصوص در صداوسیما و فضاهای شهری بسیار بالا رفته است.
وی اظهار کرد: برندهای خارجی زمانی که وارد یک کشور می شوند برای اینکه بتوانند بازار آن کشور را به دست بیاورند پول بسیار زیادی را خرج تبلیغات می کنند و زمانی که به عنوان مثال تابلوهای سطح شهر را به طور سالانه با ارقام بالا اجاره می کنند عملا نرخ اجاره آنها را افزایش داده و پرداخت هزینه آنها را از توان تولیدکنندگان داخلی فراتر می برند. عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: امروز تولیدکنندگان ما توان این را ندارند که ماهی120میلیون تومان برای یک بیلبورد در اتوبان های تهران هزینه کنند یا تبلیغات گران قیمت
صدا و سیما را مورد استفاده قرار بدهند درحالی که امروز فضای بازاریابی نوین به خصوص بازاریابی دیجیتالی می توانند به شدت هزینه های بازاریابی و تبلیغات کسب و کارها را کاهش دهند.