معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت مناسب ایران، به دنبال افزایش و ارتقای نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی هستیم.
امیر امینی روز چهارشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین افزود: ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارتباطی مناسب، ظرفیت بالایی در حوزه حمل و نقل جهانی دارد، بنابراین تلاش می کنیم نقش کشور را در این حوزه پررنگ تر سازیم.
وی با بیان اینکه جایگاه کشور در دالان های (کریدور) ارتباطی بین المللی قابل توجه است، اظهار کرد: تقویت نقش کشور در حوزه حمل و نقل جهانی یک ضرورت به شمار می رود.
این مسئول اظهار کرد: قرارگیری کشور بر سر مسیرهای بین المللی موجب شده تا از طریق کنوانسیون ها و موافقت نامه ها با کشورهای مختلف به دنبال تقویت جایگاه کشور در حوزه های حمل و نقل باشیم.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این رابطه طی سال های اخیر بین افغانستان، عمان، ترکمنستان، بلغارستان و گرجستان موافقت نامه هایی منعقد کرده ایم و همچنین تفاهم نامه هایی را نیز در بخش ریلی در حوزه خلیج فارس و دریای سیاه بین کشورهای این حوزه ها به امضا رسانده ایم.
وی با بیان اینکه در گذشته نقش کشور در برخی دالان های ارتباطی مانند تراسیکا که ارتباط آسیا و اروپا را برقرار می کند لحاظ نشده بود، افزود: اما در ماه گذشته با پیگیری های انجام شده شاهد قرارگیری کشورمان در این دالان بودیم.
امینی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: نداشتن تعریف درست از شبکه حمل و نقل منطقه ای و ملی موجب شده است که هم اکنون 2هزار و 500 کیلومتر شبکه ناقص در کشور وجود داشته باشد که باید برای اصلاح آنها تلاش کنیم.
وی با تاکید بر ایجاد فرآیندی به منظور تسهیل در جابه جایی و انتقال کالا از کشورهای مبدا به مقصد که از مرزهای زمینی یا هوایی ایران و از راه های کشور می گذرند، ادامه داد: تنوع نیروهای دخیل در عبور و جابه جایی و حمل و نقل کالا به گریزانی بارها از کشور منجر شده است.
استاندار قزوین نیز در این نشست خواستار راه اندازی مترو هشتگرد به قزوین شد و گفت: اجرای این طرح از توجیه اقتصادی لازم برخوردار است.
عبدالمحمد زاهدی گفت: مسیر 150 کیلومتری تهران تا قزوین دارای ترافیک بالایی است و اگر مترو از هشتگرد به قزوین راه اندازی شود بخش قابل توجهی از ترافیک این مسیر مهم کاهش می یابد. 6هزار و 670 کیلومتر راه در استان قزوین وجود دارد که 220 کیلومتر آن آزادراه، 270 کیلومتر بزرگراه، 700 کیلومتر راه اصلی و بقیه نیز راه آسفالته روستایی است.
همچنین بخشی از راه ریلی شرق به غرب کشور از این استان عبور می کند. خط آهن در دست احداث قزوین-رشت نیز به عنوان بخشی از طرح ریلی جنوب به شمال کشور قسمتی از زیرساخت های ریلی این استان است که تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.