جمعه, ۶ مهر(۷) ۱۴۰۳ / Fri, 27 Sep(9) 2024 /
           
فرصت امروز

فرصت امروز: «پنجمین همایش ملی پیشرفت و توسعه علمی کشور» با عنوان «راهکارهای رسیدن به دانشگاه نسل سوم» در تاریخ اول آذرماه امسال در محل دانشگاه تربیت مدرس و با حضور مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رؤسای انجمن ها و دانشگاه های گروه یک کشور، اعضای شورای انجمن علمی ایران، کارشناسان و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

در این همایش، دکتر مجید قاسمی رئیس شورای انجمن های علمی کشور، دکتر محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس، دکتر علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، دکتر احمد افشار عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمود مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان و دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاداسلامی واحد تهران مرکزی در نشست اول با موضوع  «مفهوم یابی و آسیب شناسی راه اندازی دانشگاه نسل سوم» به سخنرانی پرداختند.

همچنین در نشست دوم، آقایان دکتر جلیل خاوندکار دبیر انجمن علمی پارک ها و مراکز رشد، دکتر ابراهیم صالحی عمران رئیس انجمن آموزش عالی ایران، دکتر جواد حاتمی عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، دکتر مقصود فراستخواه عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و دکتر محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس بحث هایی را با موضوع  «الزامات و پیامدهای راه اندازی دانشگاه نسل سوم» مطرح کردند.

چالش ها و راهکار های رسیدن به دانشگاه آرمانی

دکتر مجید قاسمی در این همایش پیرامون «توسعه دانشگاه با هدف دستیابی به دانشگاه آرمانی» سخنرانی کرد. او با اشاره به چالش ها و خواسته ها در راه رسیدن به دانشگاه آرمانی گفت: سیر تحول نگاه به جایگاه دانشگاه در چند مرحله خلاصه می شود؛ از جمله، دانشگاه نسل یکم (آموزش محور)، نسل دوم (پژوهش محور)، نسل سوم  (کارآفرین محور) و نسل چهارم (قدرت رقابت محور) که مرحله نهایی دانشگاه آرمانی (توسعه مقاوم محور) است. ماهیت این جایگاه به نوع نگاه به نهادهای مختلف در اقتصاد و جامعه برمی گردد. بنابراین انتظار از دانشگاه های کشور با عنایت به باورها و نگرش های مدیریت کشور شکل می پذیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه خاتم، دکتر قاسمی در ادامه طیف وظایف دانشگاه ها را از نسل اول تا نسل آرمانی به ترتیب اشاعه دانش موجود، تولید دانش جدید، کاربرد دانش برای ارتقای سطح زندگی با ایجاد قدرت خرید، کاربرد دانش برای ایجاد قدرت رقابت در کشور و تولید و اشاعه دانش برای تداوم بخشیدن به توسعه مقاوم و پایدار برشمرد و افزود: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی خواهان پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است و مفهوم این پیشتازی آن است که موتور حرکت اقتصاد کشور باید دانش باشد، بنابراین دانشگاه آرمانی باید بتواند کارآفرینان دانش پذیری را تربیت کند که با تکیه مسئولانه بر دانش و نوآوری، نقش اثرگذاری بر پایدارسازی توسعه مقاوم را بر عهده بگیرند.

او با طرح بستر استقرار دانشگاه ادامه داد: بدون تردید اگر قرار باشد که دانشگاه پلی برای رسیدن به کارآفرینی باشد، لازم است دانشجویان اصول حضور در بازارهای اقتصادی و کارآفرینی را فرا بگیرند. افزایش تعداد بنگاه های نوبنیاد تشکیل شده توسط فارغ التحصیلان دانشگاه کافی نیست و مقاومت در بقای این بنگاه ها شرط اصلی توفیق دانشگاه در گسترش کارآفرینی است.

دانشگاه، عامل تقویت قدرت رقابت

رئیس دانشگاه خاتم به چالش های کارآفرینی اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد دانشگاه عامل تقویت قدرت رقابت شود، لازم است دانشجویان به جز درس های فنی خود، رمز و راز مسائل اقتصادی و ماهیت خلق قدرت رقابت را فرا بگیرند. برای این کار نیز لازم است که رشته های سنتی کنار گذاشته شود و مجموعه های جدیدی به صورت بین رشته ای جای رشته های سنتی را بگیرند. یکی از بزرگ ترین مشکلات بنگاه های نوبنیاد این است که کارآفرینان این بنگاه ها درک دقیقی از چگونگی خلق قدرت رقابت در صحنه فعالیت خود ندارند. قدرت رقابت از مزیت بهره وری حاصل می شود.

او با تبیین مسئولیت پذیری در دانشگاه گفت: دانشگاه باید درک درستی از ماهیت و جایگاه مسئولیت پذیری داشته باشد، سند مسئولیت پذیری خود را مدون کند و فرهنگ رویکرد مسئولانه را اشاعه بدهد. یکی از ویژگی های پژوهش و نوآوری در دانشگاه آرمانی، مسئولانه بودن این پژوهش و نوآوری هاست.

دکتر مجید قاسمی ضمن معرفی تجربیات موفق دانشگاه خاتم افزود: دانشگاه خاتم از همان شروع فعالیت خود خواهان گام برداشتن در راستای دستیابی به دانشگاه آرمانی بوده است. برای مثال، در خصوص راهبرد تحولی، مؤسسه رهیافت های نوآور برتر پاسارگاد (رهیافت) از درون نگاه تحول آینده به وجود آمد تا مسئولیت تسهیل امر متحول کردن دانشگاه به سمت پیشگامی در اقتصاد دانش بنیان را بر عهده بگیرد. نقش رهیافت مشابه یک نهاد رشد دانشگاهی و نوآوری است ولی رهیافت باید خود را پیوسته و به شکلی پویا، با چالش های محیطی سازگار سازد.

در این همایش، در دو پنل تخصصی با موضوع مفهوم یابی و آسیب شناسی راه اندازی دانشگاه نسل سوم و نیز برنامه ریزی، الزامات و پیامدهای راه اندازی دانشگاه نسل سوم، به بحث و بررسی پرداخته شد و حاضران در خصوص مطالب مطرح شده اظهار نظر کردند. در پنل اول دکتر محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت، دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

همچنین در پنل دوم، دکتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی رئیس دانشگاه پیام نور، دکتر وحید احمدی مشاور وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، دکتر غلامحسین لیاقت دبیر کمیسیون انجمن های علمی ایران، دکتر مسعود شفیعی رئیس انجمن جمعیت ایرانی پیشبرد صنعت و دانشگاه و خانم دکتر پروانه سلحشوری نماینده مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Rm7NHfSh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزکمک به خیریهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید کتاب استخدامیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختتخت خواب دو نفرهگالری مانتوریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکس
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه