خط آهن قزوین - رشت به عنوان یکی از طرح های ملی، آخرین حلقه اتصال کریدور راه آهن جنوب به شمال و از مهم ترین خطوط ریلی ایران و منطقه به شمار می رود که احداث آن در مراحل پایانی قرار دارد. راه آهن قزوین - رشت- انزلی- آستارا کشورهای آسیای میانه، اروپا و روسیه را به خلیج فارس و اقیانوس هند متصل کرده و به لحاظ اقتصادی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.
با ادامه این طرح تا بندر آستارا، شاهد ایجاد مسیری امن و مطمئن در جابه جایی کالا و مسافر بین کشورهای اروپای شرقی، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر تا خلیج فارس خواهیم بود. با توجه به وعده مسئولان در بهره برداری از این خط ریلی در اواخر سال گذشته و در ادامه نیز راه اندازی آزمایشی این مسیر، اما همچنان شاهد سرعت ادامه عملیات اجرایی آن در برخی نقاط هستیم.
راه آهن قزوین-رشت در آستانه بهره برداری قرار دارد
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته در جریان بازدید از این پروژه اظهار کرد: احداث خط آهن قزوین-رشت 99درصد پیشرفت فیزیکی دارد. محمدباقر نوبخت، روند اجرای این پروژه را خوب توصیف و اظهار امیدواری کرد تا پایان امسال این خط ریلی به بهره برداری برسد.
وی از این مسیر ریلی به عنوان مسیری بین المللی یاد کرد و گفت: تکمیل خط آهن قزوین-رشت-آستارا ایران را به جمهوری آذربایجان متصل می سازد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت وگو با ایرنا، در خصوص این طرح گفت: بدون شک، خط آهن قزوین-رشت و ادامه آن تا بندر آستارا یکی از مهم ترین طرح های خطوط ریلی کشور پس از انقلاب به شمار می رود که با بهره برداری از آن شاهد تحولات شگرفی در جابه جایی مسافر و انتقال کالا در کشور خواهیم بود.
مسعود حق لطفی ادامه داد: اگرچه به لحاظ کمبود اعتبارات ملی، مدت زمان احداث این مسیر ریلی به درازا کشیده اما براساس آمارهای موجود، اجرای طرح یادشده در سال های گذشته از سرعت عمل قابل قبولی برخوردار بوده است.
وی، کوهستانی بودن منطقه و انتخاب مسیرهای صعب العبور را از دلایل طولانی شدن این طرح دانست و گفت: مسیر سخت این خط ریلی از منطقه کوهین در استان قزوین آغاز و تا رستم آباد در استان گیلان ادامه داشته و اجرای بزرگ ترین پل ریلی کشور و حفاری تونل در ارتفاعات، بیانگر این موضوع است. مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: بهره برداری از خط آهن قزوین - رشت در صورت تخصیص به موقع اعتبارات می تواند در سال جاری محقق شود.
نیاز خط آهن قزوین - رشت به 5هزار میلیارد ریال اعتبار
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 کشور نیز اظهار کرد: تاکنون برای اجرای این طرح 13 هزار میلیارد ریال از اعتبارات دولتی هزینه شده و برای بهره برداری نهایی از آن نیز به 5هزار میلیارد ریال دیگر نیازمند هستیم.
علی اکبر مردی ادامه داد: عملیات ساخت خط آهن قزوین - رشت براساس برنامه ریزی های به عمل آمده و وعده مسئولان تا 15 اسفندماه جاری به پایان می رسد.
وی با اشاره به پیشرفت این طرح، ادامه داد: طول خط ریلی این مسیر 164 کیلومتر است که عملیات ریلی 144کیلومتر آن پایان یافته که علاوه بر 20کیلومتر عملیات ریل گذاری باقی مانده، چهار کیلومتر زیرسازی این مسیر در محدوده شیرین سو در استان قزوین نیز باید انجام شود.
به گفته وی، خط آهن قزوین - رشت دارای هشت کیلومتر پل خاص بوده که بزرگ ترین پل ریلی کشور به طول یک هزار و 430 متر روی دریاچه سد منجیل در این مسیر واقع شده است.
وی اظهار کرد: حفر 22کیلومتر تونل، پنج کیلومتر گالری (تونل مصنوعی) به همراه اجرای 22 میلیون متر مکعب علمیات خاکبرداری و یک میلیون و 300 هزار متر مکعب بتن ریزی از دیگر مشخصات فنی این طرح است.
مردی یادآور شد: شش ایستگاه کوهین، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم و پلیس راه رشت نیز برای این مسیر در نظر گرفته شده است.